x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie O liberalizare ratată: Să se revizuiască, primesc, dar să nu se schimbe nimic

O liberalizare ratată: Să se revizuiască, primesc, dar să nu se schimbe nimic

de Adrian Stoica    |    20 Ian 2021   •   06:39
O liberalizare ratată: Să se revizuiască, primesc, dar să nu se schimbe nimic

După tensiunile create de modul haotic în care a fost gestionat procesul de liberalizare a pieţei de energie, Agenţia Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) încearcă acum să calmeze clienţii casnici cu un nou ordin care, din păcate, nu rezolvă nimic. Potrivit noului ordin pregătit de preşedintele ANRE, clienții furnizorilor mari Enel, E.On, CEZ și Electrica, vor avea la dispoziţie tot anul 2021 pentru a alege o ofertă concurențială. Până aici, nimic nou. Acest lucru se putea face şi până acum, Legea energiei fiind foarte clară în acest sens, semnarea unui contract concurenţial se poate face oricând după data de 1 ianuarie 2021. Ca şi până acum, după intrarea în vigoare a acestui ordin, consumatorii casnici vor plăti un KWh la preţul de serviciu universal după data de 1 ianuarie 2021 şi până în momentul încheierii unui contract concurenţial. Varianta oferită de ANRE pentru ca oamenii să nu plătească acest tarif universal este ca furnizorii să ofere discounturi, dar această prevedere are statut doar o recomandare.

Pentru că din cei aproximativ 5.700.000 de clienți casnici, care aveau încheiate contracte reglementate de energie electrică la finalul anului 2020, doar puțini au fost interesați de alegerea unei oferte pe piața concurențială de energie electrică, iar cei care au exprimat interes în acest sens s-au confruntat cu dificultăți atât privind analiza ofertelor din piața, cât și în ceea ce privește contactarea potențialilor furnizori, ANRE a decis că se impune elaborarea unui proiect de ordin revizuit - își explică ANRE noul demers. Precizarea din textul proiectului de ordin potrivit căreia clienții furnizorilor mari Enel, E.On, CEZ și Electrica vor avea la dispoziţie tot anul 2021 pentru a alege o ofertă concurențială trebuie spus că este absolut inutilă, acest lucru putând fi făcut și de ceilalţi furnizori.

Principalele modificări aduse

Față de proiectul publicat anterior pe pagina de internet a ANRE, prin prezentul proiect de ordin se propun următoarele modificări:

- Prelungirea perioadei de informare a clienților casnici de către furnizorii de ultimă instanță cu privire la liberalizarea pieței de energie electrică, precum și a termenului în care consumatorii casnici pot alege oferta de furnizare aplicabilă de la data de 1 ianuarie 2021 pe toată durata anului 2021. Această perioadă prelungită oferă clienților posibilitatea de a accesa sursele de informare, în vederea analizării mecanismelor pieței concurențiale, identificării modalităților concrete de simplificare a procesului de contractare și informării cu privire la ofertele furnizorilor de energie electrică, astfel încât să poată decide cu privire la oferta cea mai potrivită nevoilor proprii;

- Introducerea obligației pentru furnizorii de ultimă instanță de a transmite lunar clienților care nu au încheiat un contract concurențial și oferta concurențială cu cel mai mic preț, care nu include componentă fixă, din portofoliul lor de oferte. În acest mod, se asigură informarea și protecția consumatorului, acesta având acces direct la oferta cu prețul cel mai mic;

- Introducerea posibilității pentru furnizorii de ultimă instanță să aplice clienților o reducere comercială care să acopere diferența dintre prețul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 și prețul din oferta concurențială transmisă, în acest fel clientul casnic putând să beneficieze în totalitate de cel mai bun preț concurențial al furnizorului;

- În scopul asigurării protecției consumatorilor și în vederea asigurării unor mecanisme nediscriminatorii, se oferă în aceeași perioadă, oricărui furnizor care încheie cu clienții contracte concurențiale posibilitatea să acorde acestora o reducere care să permită recuperarea diferenței față de prețul din oferta de serviciu universal începând cu data de 1 ianuarie 2021 și până la data încheierii contractului concurențial.

- Introducerea în cuprinsul ordinului a obligației pentru furnizorii de ultimă instanță de a transmite lunar cu bună credință clienților casnici, pentru perioada ianuarie-iunie 2021 împreună cu informarea a unui Formular de selecție ofertă prin care clientul poate alege direct oferta concurențială primită, transmiterea formularului constituind o obligație contractuală pentru ambele părți. Ulterior, furnizorul are obligația ca, odată cu prima factură transmisă clientului după data primirii formularului de selecție completat, să transmită acestuia o copie a contractului de furnizare a energiei electrice semnat de furnizor.

- Totodată, clienții casnici au posibilitatea oricând, de a alege o ofertă concurențială a oricărui furnizor licențiat de ANRE.

- Introducerea obligației pentru furnizorii de ultimă instanță să transmită clienților din portofoliu în perioada mai-iunie oferta de serviciu universal aplicabilă cu data de 1.07.2021 cu valabilitate de 12 luni.

- Totodată, s-a identificat și necesitatea modificării în consecință a prevederilor Contractului-cadru de furnizare a energiei electrice la clienţii casnici ai furnizorilor de ultimă instanţă aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 88/2015, cu modificările și completările ulterioare, pentru a reflecta modificările propuse mai sus. Rămâne cum am vorbit.

Plătim mai mult

Noul ordin pregătit de ANRE aduce, în esenţă, un singur lucru bun, ș i anume că Reglementatorul a decis să nu încalce legea. Din păcate, princi - pala problemă rămâne nerezolvată, și anume, consumatorii care nu au încheiat contracte concurenţiale plătesc tarife de serviciu universal începând cu data de 1 ianuarie. Este adevărul pe care ANRE îl ascunde în spatele unor exprimări alambicate ale ordinului. Marea bilă albă pentru ANRE este că prin noul ordin pregătit nu se mai încalcă legea, a șa cum se făcea în cazul precedentului proiect de ordin postat pe site-ul ANRE la începutul lunii ianuarie. Potrivit acestuia, se prevedea că suma pe care clienţii o plăteau în plus începând cu data de 1 ianuarie va fi returnată după încheiere noului contract în piaţa concurenţială. Prevederea intra în conflict cu Legea energiei, în care se precizează că „prețurile se formează în baza cererii și ofertei, ca rezultat al unor mecanisme concurențiale”, fiind interzisă orice inter - venție, așa cum prevede ordinul ANRE. Pe de altă parte, în conformitate cu jurisprudența la Codul Civil „în prezenţa unui contract cu executare succesivă (așa cum este în cazul energiei electrice, care este un bun de gen care este consumată imediat după ce este livrată/ măsurată), părţile pot conveni asupra revocării sau modificării sale, însă aceste operaţiuni juridice nu pot produce efecte retroactive, ș i aceasta datorită ireversibili - tății prestaţiilor deja execu - tate”. De asemenea, trebuie spus că o parte din sumele percepute în plus de furni - zori reprezentau accizele și taxa pe valoarea adăugată, care revin statului, iar acestea nu pot fi returnate decât dacă se schimbă Codul Fiscal.

ANRE doar recomandă acum reducerile

În noul ordin aflat în dezbatere publică, ANRE vine cu câteva recomandări pentru furnizori, ace știa fiind sfătuiţi să acorde unele reduceri clienţilor, astfel încât facturile lor să nu crească până la încheierea contractelor concurenţiale. Trebuie spus că și în absenţa recomandărilor ANRE, unii furnizori au lansat pe piaţă discounturi, din dorinţa de a anula impactul tarifelor de serviciu universal.

Ce spune noul proiect al ANRE: - Furnizorii de ultimă instanță pot să aplice clienților casnici din serviciul universal, fără discriminare și condiționalitate, o reducere comercială începând cu data de 1 ianuarie 2021 și până la cel puțin 30 iunie 2021, egală cu dife - rența dintre prețul din oferta de serviciu universal, aplica - bilă în perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2021, și prețul din oferta concurențială valabilă la data de 1 ianuarie 2021. - Furnizorii de energie electrică ce încheie contracte cu clienţii casnici din serviciul universal pot să ofere o redu - cere la preţul din oferta concurenţială care să permită recuperarea de către client a diferenţei faţă de preţul de serviciul universal aplicat în perioadă cuprinsă între data de 1 ianuarie 2021 și data intrării în vigoare a contractului în regim concurenţial/serviciu universal, după caz.

 

×