Pentru început, cel mai bine ar fi să înțelegem corect termenii cu care operăm. Începem cu packaging design care în românește înseamnă pur și simplu design de ambalaj.
Da, termenul de packaging, pe care îl vom întâlni în jargonul de specialitate al celor care se ocupă de design și marketing se referă la ambalajul produsului. Funcția inițială și principală a ambalajului este aceea de a proteja produsul. Între timp, însă, rolul ambalajului s-a amplificat – acesta a devenit un mijloc destul de important de comunicare, de atragere a clientului dar și de promovare propriu-zisă a produsului. Ambalajul de multe ori ajunge să „facă” produsul, îl împrietenește cu cumpărătorul, îl convinge pe acesta de calitățile sale, sintetizate în mesaje vizuale și textuale din ce în ce mai „experte”.
Cele mai importante calități pe care ne așteptăm să le aibă un ambalaj de produs de bună calitate sunt:
- Claritatea și simplitatea- Mesajele complicate, induc consumatorului o senzație de confuzie și nehotărâre, de aceea ambalajul trebuie să sintetizeze cât mai clar și mai simplu caracteristicile produsului pe care îl conține.
- Onestitatea în ceea ce privește produsul în sine. Ambalajul nu trebuie să mistifice realitatea. Dacă pe ambalaj este figurat un corn învelit în ciocolata iar înăuntru găsim doar un simplu corn cu cacao, vom fi dezamăgiți și încrederea în brand va scădea.
- Autenticitatea și originalitatea sunt importante, mai ales astăzi, când rafturile magazinelor sunt pline de produse similare. Ambalajul trebuie să se diferențieze prin design, să ne atragă, să ne facă cu ochiul din mulțimea de produse similare;
- Impactul la raft - Din perspectiva clientului, un produs nu e privit niciodată singular. Produsele sunt aranjate pe rânduri, în serie - iată de ce felul în care arată ambalajul este important și decisiv în alegerea consumatorului: un produs al cărui ambalaj îl distinge de restul produselor se va vinde mai bine.
- Practicabilitate - o calitate care are legătură cu cu forma, dimensiunea și funcționalitatea recipientului/ambalajului în care se găsește produsul, depășind chiar problema designului de etichetă. Cu cât produsul este mai practic ambalat, cu atât e mai ușor de manevrat, transportat, utilizat și în final obținem mai multe vânzări. Aspectul practic al ambalajului este cel mai neglijat în designul dedicat lui, pur și simplu pentru că clienții aleg, adesea, calea deja bătută și încercată, ceea ce echivalează uneori cu o oportunitate pierdută pentru inovație. Multe dintre provocările legate de proiectarea ambalajelor s-ar rezolva mai ușor luându-se în calcul aspectele practice ale utilizării lor.
Dar cum să facem să avem un ambalaj care întrunește toate calitățile de mai sus?
Există multe posibilități și tendințe însă unul dintre cele mai uzitate instrumente pentru a da forță de convingere unui ambalaj este folosirea ilustrației.
Cum definim ilustrația în acest context al design-ului? O ilustrație este o formă de decorare, interpretare sau explicare vizuală a unui text, concept sau proces, realizat pentru integrarea în mass-media publicată, cum ar fi afișe, pliante, reviste, cărți, materiale didactice, animații, jocuri video și filme dar și în alte categorii de producții destinate comunicării vizuale imprimate sau prezentate digital. O ilustrație este de regulă creată de un ilustrator.
Design-ul de ambalaj, spuneam mai sus, este completat cu succes de inserarea unei ilustrații potrivite pentru că o imagine, nu-i așa, valorează cât o sută de cuvinte.
La proiectarea unui ambalaj, după ce au fost definiți parametrii tehnici și structurali, vine și rândul designul vizual. În faza de proiectare grafică, este important să fie identificat stilul vizual cel mai potrivit pentru a comunica mesajul și marca și pentru a atrage atenția consumatorului. Apoi, în funcție de stilul ales, se decid tehnicile de reprezentare vizuală cele mai adaptate proiectului.
Într-adevăr, ilustrația permite comunicarea conceptului vizual și al mesajului într-un mod flexibil și eficient. Este un instrument de comunicare cu abilități narative și evocative excelente, capabil să miște și să uimească imediat oamenii și mai ales să trezească emoție. Emoția rămâne și contează atunci când trebuie să facem alegeri.
De aceea, ilustrația trebuie utilizată cu pricepere pentru a beneficia de întregul ei potențial.
Folosirea ilustrațiilor care au fost proiectate în funcție de anumite indicații și ținte și luând în considerare cerințele de comunicare și marketing ale proiectului pentru a atinge obiective specifice are mai multe șanse să ne aducă succes comercial.
O ilustrație bună definește și caracterizează designul grafic al unui ambalaj, conferind în același timp o personalitate puternică produsului și consolidând totodată identitatea corporativă.
Utilizarea ilustrației ca element central în packaging design reprezintă o tehnică excelentă pentru poziționarea produsului, distingându-l de concurență și sporind atractivitatea acestuia.
Ilustrațiile sunt utile chiar și pentru procesul de construire a mărcii. Într-adevăr, prin crearea unui stil ilustrativ personalizat și utilizarea acestuia pentru promovarea pe orice canal promoțional și de vânzări, o companie va fi ușor recunoscută de ținta sa, care va asocia rapid imaginile cu marca. Așadar, caută și autentic și convingător, folosind ilustrație pentru un packaging de succes.
© BVR’s Creative Lodge
https://bvrlodge.ro