x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Vreți trenuri? CFR are nevoie de o sumă colosală să întreacă trotineta

0
Autor: Adrian Stoica 01 Iun 2020 - 08:35
Vreți trenuri? CFR are nevoie de o sumă colosală să întreacă trotineta Victor Stroe


Pentru români, trenurile de mare viteză rămân un proiect science fiction pentru mult timp de acum înainte. Noi trebuie să ne mulţumim cu trenurile care înregistreză printre cele mai mici viteze medii din Europa şi întârzieri record. Chiar şi aşa, pentru a păstra viteza actuală, care pe 27% din reţeaua de cale ferată este mai mică de 50 km/h, CFR SA ar trebui să investească 2,14 miliarde de lei. Dacă luăm în calcul revenirea la viteza proiectată, cea cu care se circula acum 50-60 de ani, ar fi necesare investiţii de 95,14 miliarde de lei, echivalentul a circa 20 miliarde de euro. Vorbim astfel despre o cifră imensă, care se apropie de 10% din Produsul Intern Brut estimat pe 2020.

 

Lungimea totală a rețelei feroviare din România este de 10.621 km, iar viteza medie proiectată a rețelei este de 86,30 km/oră. O viteză care pe multe tronsoane este de neatins, fapt ce arată starea de degradare a infrustructurii feroviare. Potrivit actului adiţional pentru anul 2020 la Contractul de activitate al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA pentru perioada 2016 - 2020, pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor, în prezent viteza medie este de numai 69 km/oră, în scădere faţă de cea din 2019, care a fost de 70,45 km/h.

 

Cu peste 120 km/h, doar pe 4% din reţeaua feroviară

Segmentele de cale ferată sunt împărțite în patru categorii, în funcție de viteza de circulație: în clasa A sunt incluse tronsoanele de linie pe care se poate circula cu viteze cuprinse între 121-160 km/oră, în clasa B între 91-120 km/oră, în clasa C între 51-90 km/oră și în clasa D, sub 50 km/oră. În clasa A sunt incluşi doar 456,8 km, circa 4,3% din totalul rețelei, în timp ce clasa D însumează 2.868,7 km, ceea ce reprezintă 27% din rețea.

 

4.891 km de cale ferată sunt incluşi în clasa C, pe aceste tronsoane putându-se circula cu viteze cuprinse între 51-90 km/oră. Aceste tronsoane reprezină 46,05% din lungimea căii ferate, fiind cele mai lungi.

Pentru revenirea la viteza proiectată, ar fi necesare investiţii de 95,14 miliarde de lei. Atingerea acestui obiectiv înseamnă însă reparaţii capitale la infrastructura feroviară publică pentru recuperarea  restanţelor la 9.921 km de linii și 8.974 km de terasamente. Anul trecut, calculele celor de la CFR SA arătau că pentru a atinge viteza de proiectare iniţială era nevoie de 113 miliarde de lei. Apelând la un calcul empiric, am putea spune că, păstrând actuala evoluţie a lucrărilor de reparaţii, am avea nevoie de aproape şase ani pentru a reveni la viteza de proiectare, în condiţiile în care nu mai expiră ale elemente de infrastructură.

 

 

Se alocă puţin şi se consumă şi mai puţin

În intervalul 2017-2019, fondurile alocate pentru reînnoirea elementelor infrastructurii feroviare publice au fost foarte mici, ele variind între 27,16% și 39,75% din bugetul solicitat de CFR SA. Chiar şi aşa, programele de investiții aferente acestor lucrări se execută în procente sub nivelul bugetelor aprobate. Astfel, la finele anului 2017, s-a raportat o execuție bugetară a reînnoirilor de 78,97% din aprobat, la 2018 de 82,32%, iar la data de 30.06.2019 de 2,82%, potrivit unui raport recent al Corpului de Control al premierului.

 

Constanţa, campioană la viteză cu 54,59 km/h

Potrivit datelor disponibile, în 2018, viteza medie comercială a trenurilor a fost de 55,7 km/h pentru trenurile InterRegio şi de 39,2 km/h pentru cele Regio, iar întârzierile au fost socotite în milioane de minute. Cele “mai mari viteze” s-a înregistrat în cadrul Sucursalei Regionale de Căi Ferate Constanţa (viteză medie comercială de 54,59 km/h), urmată de cea de la Bucureşti şi Iaşi. Cele mai mici au fost în Sucursala Regională de căi ferate Braşov, aici viteza medie comercială a trenurilor de călători scăzând la 38,06 km/h, potrivit unui raport al Consiliului Feroviar de la sfârşitul anului trecut.

 

34 de ani pentru eliminarea restricţiilor

La începutul anului 2017 erau pe rețeaua CFR SA 1.206 puncte periculoase, însumând o lungime de circa 604 km. Până la data de 30.08.2019, fuseseră scoase din evidență un număr de 74 puncte periculoase, dar apăruseră altele 39. În aproape doi ani s-a reuşit eliminarea doar a 35 de puncte periculoase, ceea ce înseamnă că în acest ritm ar fi nevoie de 34 de ani pentru eliminarea lor.

 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

CE vede anul 2020 în negru, Guvernul Orban, prin ochelari roz

CE vede anul 2020 în negru, Guvernul Orban, prin ochelari roz
Comisia Europeană a publicat un document care dă peste cap planurile Guvernului României. Estimările de la Bruxelles pentru anul în curs se arată mult mai sumbre decât cele luate în calcul la Palatul Victoria. Î...

Piața muncii: Confuzii și lipsă de personal

Piața muncii: Confuzii și lipsă de personal
Românii au nevoie de joburi, în timp ce companiile își fac planuri de recrutare de personal. Dar nu totdeauna cererea se întâlnește cu oferta în piața muncii. Aceasta a fost tema conferinței “Pactul pentru mu...

Mâncarea la români: multă, ieftină și proastă

Mâncarea la români: multă, ieftină și proastă
Cele mai mari ponderi în meniul românilor sunt deținute de pâine și grăsimi, acestea fiind și cele mai ieftine, iar cele mai mici ponderi sunt deținute de fructe și legume, la care prețurile sunt tot mai mari...

Importăm legume chiar și în plin sezon de producție

Importăm legume chiar și în plin sezon de producție
Un studiu publicat ieri de asociația „Cooperativa Țara Mea” arată că importul de legume crește inclusiv în lunile iulie-august, când România abundă de produse autohtone. În topul importurilor din această...

Statul vrea să spargă din nou monopolul Navrom Delta

Statul vrea să spargă din nou monopolul Navrom Delta
Transportul public regulat și subvenționat de pasageri și de mărfuri de strictă necesitate între Tulcea și principalele localități din Delta Dunării, executat acum doar de compania Navrom Delta, va fi scos la...

Comparator RCA

Comparator RCA
Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) va demara un proiect care vizează realizarea unui comparator online al tarifelor RCA. Prin intermediul lui, asiguraţii vor putea obţine rapid informaţii cu...

Blue Air reia zborurile regulate spre Marea Britanie, Spania, Italia și Belgia

Blue Air reia zborurile regulate spre Marea Britanie, Spania, Italia și Belgia
Compania aeriană Blue Air reia, de marți, zborurile regulate spre majoritatea destinațiilor sale tradiționale, printre care se numără Marea Britanie, Spania, Italia și Belgia. Blue Air anunță că programul...

Curs valutar. Leul crește ușor în raport cu euro. ROBOR scade. Aurul se scumpește

Curs valutar. Leul crește ușor în raport cu euro. ROBOR scade. Aurul se scumpește
Banca Naţională a României (BNR) a anunţat, astăzi, un curs de referinţă de 4,8397 lei/euro, 4,2964 lei/dolar, 5,3548 lei/liră sterlină, 4,5479 lei/franc elveţian. Cursul valutar anunțat, ieri, de BNR ...

Consiliul Concurenței desfășoară o investigație pe piața gazelor

Consiliul Concurenței desfășoară o investigație pe piața gazelor
Consiliul Concurenţei a început o investigație preventivă pe piața gazelor pentru a preveni eventualele tentative de blocare a consumatorilor care doresc să-și schimbe furnizorul. Peste circa o lună...

Ministerul Finanţelor împrumută dolari de pe pieţele internaţionale

Ministerul Finanţelor împrumută dolari de pe pieţele internaţionale
Ministerul Finanţelor a ieşit marți din nou pe pieţele internaţionale pentru a se împrumuta, precedenta astfel de operaţiune fiind încheiată spre finele lunii mai din anul 2020, anunță Ziarul...

Violeta Alexandru: Bineînțeles că pensiile vor fi majorate în septembrie. Ar fi însă o tragedie să faci măriri peste posibilități

Violeta Alexandru: Bineînțeles că pensiile vor fi majorate în septembrie. Ar fi însă o tragedie să faci măriri peste posibilități
Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Violeta Alexandru, este de părere că mărirea pensiilor cu 40% ar putea avea efecte negative pe termen lung, provocând chiar o reducere a acestora în anii...

Comisia Europeană estimează un declin de 6% al economiei românești

Comisia Europeană estimează un declin de 6% al economiei românești
Economia României va scădea în acest an cu 6%, potrivit previziunilor economice din vara anului 2020 ale Comisiei Europene. Acestea sunt asemănătoare cu cele transmise în luna mai de executivul...

35% mai multe aplicări online pentru locuri de muncă, în iunie

35% mai multe aplicări online pentru locuri de muncă, în iunie
În luna iunie au fost înregistrate peste 1,2 milioane de aplicări pentru locuri de muncă pe o platformă de recrutare online. Cifra este cu 35% mai mare față de aceeași perioadă din 2019, transmite eJobs...

Șoc pe piața de asigurări. O mare companie a intrat în faliment

Șoc pe piața de asigurări. O mare companie a intrat în faliment
Compania de asigurări CertAsig a intrat în faliment, în urma deciziei finale a instanţei. În luna februarie, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a retras autorizaţia de funcţionare a...

Prețul apartamentelor a scăzut 3 luni la rând

Prețul apartamentelor a scăzut 3 luni la rând
Luna iunie a acestui an a fost a treia consecutivă de scădere a prețurilor apartamentelor la nivel național, fapt ce nu s-a mai întâmplat încă din perioada crizei financiare mondiale, care a izbucnit în 2008. An...
Serviciul de email marketing furnizat de