Directorul Bechtel România, Michael Swinford, va pleca, sâmbătă, în SUA pentru a discuta cu conducerea companiei situaţia legată de continuarea lucrărilor pe două sectoare ale Autostrăzii Transilvania şi de promisiunile Guvernului României privind plata datoriilor pe 2009.
Swinford a declarat, azi, la finalul unei întâlniri cu prefectul judeţului Cluj, Florin Stamatian, şi directorii Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) şi Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Cluj, că, în ceea ce priveşte concedierea colectivă anunţată, de 1.915 persoane, lucrurile pot suferi modificări până la începutul lunii aprilie, când ar urma să fie trimişi în şomaj primii angajaţi."Plec sâmbătă în SUA pentru a discuta cu conducerea companiei Bechtel despre situaţia lucrărilor la Autostrada Transilvania şi voi reveni peste o săptămână şi jumătate şi mă voi reîntâlni cu prefectul Clujului. Procesul de disponibilizare este deschis şi este doar o intenţie, o decizie finală urmând să fie luată abia în 5 aprilie. Multe se pot întâmpla de acum până pe 5 aprilie", a spus Swinford.
Potrivit acestuia, compania Bechtel nu este îngrijorată că Guvernul nu îşi va plăti datoriile pe care le are în contul lucrărilor efectuate la Autostrada Transilvania în 2009.
Legat de concedierile anunţate, directorul Bechtel România a precizat că negocierile vor continua în următoarele două săptămâni, atât cu sindicatele, cât şi cu reprezentanţii Guvernului.
"Negocierile continuă şi acestea vor avea loc în următoarele două săptămâni. Discuţiile cu Guvernul au fost pentru construirea a circa 18 kilometri de autostradă în acest an, iar pentru asta nu avem nevoie de atâţia oameni ca şi pentru construirea a 42 de kilometri. Premierul Emil Boc a spus că ar fi vorba de circa 1.200 de persoane care ar rămâne pentru lucrări şi eu cred că acesta va fi numărul de care avem nevoie", a spus Swinford.
Acesta a adăugat că discuţiile pentru încheierea unui protocol între Bechtel şi Guvern vor începe în a treia săptămână a lunii martie şi că în jurul datei de 20 martie va avea loc o nouă întâlnire cu sindicatul de la Bechtel.
Prefectul Florin Stamatian a declarat, la rândul său, că s-a confirmat, în cadrul discuţiei, dorinţa Bechtel de a continua lucrările la Autostrada Transilvania în acest an pe două sectoare, Turda - Câmpia Turzii şi Gilău - Nădăşel, pentru care vor fi necesari circa 1.200-1.300 de angajaţi.
"S-a confirmat decizia Bechtel de continuare a lucrărilor pe cele două sectoare. Le-am reconfirmat că Guvernul va achita toate datoriile şi se fac eforturi pentru achitarea lor în trimestrul doi. S-au salvat 1.300 de locuri de muncă de pe acest şantier din cele 1.915. Amploarea lucrărilor necesită acest număr de angajaţi", a spus Stamatian.
Acesta a precizat că pentru disponibilizarea celor circa 600-700 de angajaţi se vor urma procedurile legale şi a cerut ca în cadrul procesului de disponibilizare să se ţină cont şi de opinia sindicatului.
"Am cerut să mi se spună cum vor fi aleşi acei oameni care vor fi disponibilizaţi şi să nu fie omise sindicatele din procesul de disponibilizare", a mai precizat prefectul Clujului.
AJOFM Cluj a primit, luni, de la Bechtel o notificare privind disponibilizarea, începând din luna aprilie, a peste 1.900 de angajaţi de pe şantierul Autostrăzii Transilvania, însă instituţia a avertizat compania că nu a respectat procedura legală de concediere colectivă.
"Procedura legală de disponibilizare nu este respectată şi le vom comunica acest lucru. De la început, procedura a pornit cu nerespectarea legii, în sensul că nu au fost iniţiate în prealabil negocieri cu sindicatele", declara directorul AJOFM Cluj, Daniel Don.
Acesta şi-a exprimat speranţa că disponibilizarea nu va avea loc, totuşi, fiind vorba doar de "presiuni" ale Bechtel de a recupera sumele pe care le are de încasat de la statul român în contul lucrărilor la Autostrada Transilvania.
Sindicatul din cadrul companiei Bechtel a depus, marţi, la Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi la ITM Cluj o solicitare privind anularea, în instanţă, a deciziei de disponibilizare colectivă a peste 1.900 de persoane de pe şantierul Autostrăzii Transilvania. Ca urmare, ITM Cluj a declanşat, joi, un control la compania americană pentru a verifica dacă s-au respectat prevederile legale privind derularea procedurii de concediere colectivă.
Guvernul şi Bechtel vor semna un acord de continuare a lucrărilor la Autostrada Transilvania în aprilie, cu achitarea altei tranşe din datoria faţă de companie, partea română apreciind că în 2010 vor fi finalizaţi circa 20 kilometri, iar două treimi dintre angajaţii constructorului vor fi păstraţi.
Lucrările vor fi finanţate prin credite de angajament stabilite în funcţie de volumul lucrărilor şi achitate după execuţie.
În ceea ce priveşte concedierea angajaţilor Bechtel, conducerea companiei americane va analiza în următoarele luni care este necesarul de personal pentru continuarea lucrărilor, partea română apreciind că două treimi dintre muncitori vor fi păstraţi.