O industrie înfloritoare până în 1990, cea a construcțiilor de mașini agricole, a fost aproape eliminată de pe piața românească, însă a reînviat în ultimii trei ani. Universitățile tehnice din România se pot lăuda din nou, astăzi, cu proiecte noi în acest domeniu, iar marii fabricanți, români și străini, caută deja tineri specialiști pe care să-i formeze pentru proiectarea și construirea de mașini agricole, încă de pe băncile școlii. Istoria utilajelor agricole românești se poate rescrie, începând cu noile proiecte deja scoase pe piață.
România avea, înainte de 1990, 22 de fabrici și uzine care produceau utilaje agricole. În doar trei ani s-au închis aproape toate sau și-au schimbat obiectul de activitate. Zeci de ingineri specializați pentru această industrie au rămas fără domeniul de activitate și mulți dintre ei nu s-au mai putut reprofila. România pierdea, astfel, o resursă umană foarte valoroasă și un domeniu care până atunci asigura necesarul de utilaje agricole pentru țară, dar producea mașini agricole deja apreciate în străinătate, asigurând exportul. „Se exportau tractoare și combine Gloria în multe țări, în special în țările africane. Combinele Gloria erau la fel de performante precum celebrele combine italiene Laverda. Mai întâi a fost fabricat în România modelul C12, apoi s-au făcut mai multe modele. S-au mai îmbunătățit, s-au mai mărit, s-au făcut combine speciale pentru terenuri în pantă, s-au dotat cu cabine, care inițial nu existau, la primul model, din 1972”, a explicat, pentru Jurnalul Național, Eugenia Georgescu, inginer specializat în construcții de mașini agricole.
Exporturile au devenit importuri
În 1993, deja nu mai existau nici exporturi, iar producția era redusă dramatic, puține fabrici au supraviețuit. „Este foarte adevărat că utilajele românești nu erau la fel de performante precum cele fabricate în SUA sau în țările din vestul Europei, însă aveam potențial pentru a dezvolta această industrie. Combinele românești nu au mai avut căutare imediat după ce au fost aduse în țară cele nemțești, Class, dar erau aduse la noi după ce nu le mai folosea nimeni acolo. Au ajuns în România doar patru astfel de tipuri de combine, cele mai puțin performante. Și tractoare s-au adus din străinătate, imediat după 1990. Erau tractoarele John Deere, într-adevăr, foarte bune, modele concepute pentru suprafețe mai mici, pentru că cele din SUA erau proiectate pentru suprafețe uriașe. Dar în SUA se și lucrează altfel terenul, nivelarea se face o dată la șapte ani și atunci se bagă utilaje foarte mari care lucrează pe suprafețe foarte mari. La noi, de cele mai multe ori terenul este denivelat și se folosesc utilaje de dimensiuni mai mici și nu se nivelează terenul. Rezultatul unui utilaj performant se vede pe teren, pentru că producția la hectar crește de câteva ori, dacă utilajele sunt performante”, mai spune Eugenia Georgescu.
Au supraviețuit privatizării
Astăzi, cele câteva fabrici care au rezistat și cele nou- înființate sunt pe profit și reușesc să vândă utilaje agricole atât pentru agricultorii dn țară, cât și pentru Uniunea Europeană. Fabrica IRUM din Reghin, fondată în anul 1953, a intrat în declin după 1990 și a ajuns în pragul falimentului, dar s-a redresat după privatizare. Astăzi scoate pe poarta fabricii 750 de utilaje în fiecare an, având 400 de angajați. Fabrica produce tractoare şi utilaje TAF (Tractoare Articulate Forestiere), utilaje agricole, încărcătoare, transportoare, echipamente pentru întreținerea drumurilor forestiere, dar şi piese pentru toate acestea. Capacitatea anuală de pro- ducţie a fabricii este de 250 de tractoare forestiere, 500 de tractoare agricole şi 1.200 de tone de piese turnate. Tractoarele, în special cele forestiere, se exportă în Germania, Austria, Polonia, Spania, Franța, Ungaria, Bulgaria și Italia. Și la Piatra-Neamț este o fabrică de utilaje agricole care a supraviețuit după 1990. Mecanica Ceahlău avea 5.000 de angajați în perioada comunistă, iar în 2013 ajunsese la numai 200, dar proprietarii au mers mai departe, pariind pe producție și au lansat un model de succes: semănătoarea de precizie, utilaj căutat de agricultori datorită raportului foarte bun calitate/preț. Se mai produc utilaje agricole și la Craiova, la fabrica MAT, înființată în 1878, una dintre puținele care au rezistat după 1990. Fabrica este astăzi o afacere de succes. Una dintre noile fabrici de utilaje agricole de succces este Agri Sigeva, de la Brașov, oraș renumit pentru tractoarele Universal 650 care erau fabricate la Uzina Tractorul Brașov. Agri Sigeva duce tradiția mai departe, prin nu mai puțin de 43 de mașini și utilaje agricole performante.