Topul celor mai doriți angajatori din România este dominat de companii din tehnologia informației. Programul de lucru flexibil și munca de acasă sunt preferate de salariați, în contextul pandemiei de coronavirus, arată Studiul Randstad Employer Brand.
Cele mai căutate firme sunt IBM România, HP, Ubisoft, Oracle şi Amazon Development Center.
"Clasamentul celor 10 cele mai atrăgătoare sectoare, unde se află cei mai cunoscuţi angajatori, este deschis, ca şi anul trecut, de industria IT, urmată de FMCG, servicii, telecom, financiar-bancară, automotive, petrol şi gaze, industrie - producţie şi retail.
Liderii fiecărei industrii sunt IBM, Coca Cola Romania, HP, Orange Romania, ING Bank, Ford Romania, OMV Petrom, Eaton Electro Producţie şi Kaufland România", arată cercetarea.
Cu rata şomajului în creştere în toate cele 33 de pieţe analizate, siguranţa locului de muncă devine un aspect mult mai important în acest an pentru angajaţi.
"Cercetarea a indentificat chiar înainte de criza COVID-19 dinamica preferinţelor angajaţilor, care se îndreaptă spre o mai mare flexibilitate a programului şi posibilitatea de a lucra de la distanţă. Pandemia a accentuat aceste preferinţe şi i-a determinat pe angajatori să găsească extrem de rapid soluţii pentru a se adapta la acest nou mod de a munci", a declarat Mihaela Maranca, director general Randstad Romania.
Beneficii dorite de angajați
Angajatorii au fost evaluaţi în funcţie de 10 criterii: salariul şi beneficiile atrăgătoare (66%), atmosfera de lucru plăcută (53%), siguranţa locului de muncă (51%), evoluţia în carieră (49%), echilibrul viaţă profesională - viaţă personală (43%), urmate de sănătatea financiară, reputaţia foarte bună, folosirea tehnologiilor de ultimă oră, responsabilităţi interesante la locul de muncă, contribuţia la comunitate.
"Topul 5 al acestor criterii se păstrează aproape de media europeană, cu excepţia criteriului echilibrul viaţă profesională - viaţă personală, care la nivelul Europei se situează pe locul 4, nu 5, cu 47%, evoluţia carierei fiind menţionată ca importantă de 36% dintre respondenţi. De remarcat este faptul că, deşi pentru angajaţii români primele trei criterii definesc angajatorul ideal, aceştia consideră că ele nu sunt suficient de bine reprezentate în cadrul companiilor din România", se arată în ocument.
Diferențe între generații
Aşteptările angajaţilor diferă în funcţie de generaţie. 41% din generaţia Z (18-24 ani) vrea condiții de muncă flexibile, millennials (35%), generaţia X (33%) şi boomers (28%).
În privința beneficiilor, pentru 53% dintre millennials (25-34 ani) oportunităţile de dezvoltare a carierei sunt decisive în alegerea angajatorului, generaţia Z (46%), X (47%) şi boomers (38%). Ei îşi doresc cel mai mult să aibă posibilitatea de a lucra de acasă (81%).
Reprezentativ pentru generaţia X (35-54 ani) legat de factorii determinanţi în privința angajării este preferinţa acesteia faţă de salariu şi beneficii (69% vs. 52% în cazul generaţiei Z). Ei sunt sensibili cu prioritate la beneficiile privind creşterea copiilor. 36% din reprezentanţii generaţiei boomers (55-64 ani) sunt atraşi de companiile sănătoase financiar, aspect care contează mai puţin în cazul generaţiei Z (22%) şi millenials (25%). Pentru aceştia, beneficiile legate de îngrijirea sănătăţii sunt cele mai importante.
"Studiul relevă o uşoară aşezare a pieţei forţei de muncă, tendinţă care se va accentua, având în vedere dinamica generată de pandemia de coronavirus. În 2019, 18% din angajaţi au schimbat locul de muncă (în linie cu media europeană - 17%), procent în scădere faţă de 2018 (21%). Peste 80% au rămas în cadrul aceleiaşi companii în 2019, faţă de 79% în 2019 şi media europeană de 83%. Dacă în 2018, 36% din angajaţi intenţionau să îşi schimbe locul de muncă, în 2019 procentul acestora a ajuns la 31%, comparativ cu media europeană, uşor mai scăzută (25%).
Circa 1 din 4 angajaţi care îşi schimbă locul de muncă primesc o creştere salarială între 1% şi 10%, iar 29% dintre ei vor un salariu mai mare cu 16-20% la noul job. 11% preferă să se angajeze în altă parte, deşi salariul este mai mic.
Studiul Randstad Employer Brand 2020 a fost realizat în perioada 30 decembrie 2019 - 8 ianuarie 2020, prin interviuri online. La acesta au participat 4.564 de respondenţi cu vârste între 18 - 64 ani, incluzând studenţi, angajaţi şi şomeri. Au fost evaluaţi 120 cei mai mari angajatori din România, cunoscuţi de minimum 10% din populaţie.