x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Piata muncii Graniţa între muncă şi viaţă

Graniţa între muncă şi viaţă

de Catalin Pruteanu    |    16 Aug 2009   •   00:00
Graniţa între muncă şi viaţă
Sursa foto: vali buga/stockxpertcom

Dezechilibrul între viaţa profesională şi cea personală reprezintă una dintre cele mai mari probleme ale angajaţilor de astăzi. Atunci când balanţa înclină în favoarea timpului petrecut la locul de muncă, apar stresul, starea de epuizare, care influenţează negativ puterea de muncă a angajatului.



Este motivul pentru care, în ultimele decenii, companiile au început să aplice programe pentru îmbunătăţirea echilibrului dintre carieră şi muncă, înţelegând că aceste programe sunt şi în avantajul organizaţiei.

"Echilibrul viaţă personală - carieră profesională este un subiect sensibil, dar şi foarte actual în aceste vremuri de recesiune economică. Zeci de mii de angajaţi sunt concediaţi în fiecare lună din cauza lipsei comenzilor sau proiectelor de la clienţi, deci, cel puţin deocamdată, preocuparea principală este «Cum să fac să devin indispensabil pentru firmă?»", spune Viorel Apetrei, Senior Trainer la compania de training şi consultanţă MTW Romania.

Apetrei enumeră câteva greşeli manageriale frecvente, care duc la alterarea relaţiilor de echipă şi creşterea presiunii negative. Mai întâi, sunt managerii care se laudă cu crearea unui echilibru între viaţă personală şi job, dar nu fac nimic concret pentru îmbunătăţirea condiţiilor în companie. Şefii "workaholici" pentru care orice sarcină este o urgenţă, fără a accepta că există o viaţă în afara biroului.

"Am întâlnit numeroase situaţii de email-uri trimise la miezul nopţii, solicitarea unor rapoarte cu deadline peste week-end sau întâlniri interne programate după ora 18:00, ceea ce nu ar trebui să se întâmple decât în situaţii excepţionale", afirmă Viorel Apetrei. Alte două greşeli sunt şedinţele lungi şi dezorganizate, fără o agendă bine stabilită, precum şi deplasările în interes de serviciu în week-end, pentru ca angajaţii să fie prezenţi luni la o întâlnire cu un client.

Specialistul crede că managerii ar trebui să organizeze periodic cercetări interne prin care să se observe gradul de satisfacţie al angajaţilor, chiar dacă rezultatele ar putea fi greu de acceptat. Discuţiile deschise cu angajaţii despre munca pe care o fac este o altă recomandare pentru cei aflaţi în poziţii de conducere.

"Ajutaţi-i pe subordonaţi să îşi prioritizeze şi să planifice mai bine lucrul, este posibil ca uneori să se simtă copleşiţi şi să nu ştie care sunt lucrurile mai importante pentru companie. După o zi sau săptămână extrem de încărcată, cu lucru până seara târziu, compensaţi acest efort cu un start mai târziu, o zi scurtă sau chiar o zi liberă, în măsura în care vă permiteţi acest lucru", spune Apetrei.

×
Subiecte în articol: cariera