x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Măsurile de prevenire a infectării cu COVID-19 la locul de muncă. Obligațiile angajatorilor și salariaților

0
17 Mai 2020 - 14:50
Măsurile de prevenire a infectării cu COVID-19 la locul de muncă. Obligațiile angajatorilor și salariaților


Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS) a publicat Ordinul privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS CoV-2 la locul de muncă şi Ghidul pentru revenirea la muncă în condiţii de siguranţă pentru angajaţi şi angajatori. Actul normativ este semnat de ministrul Muncii, Violeta Alexandru, și ministrul Sănătății, Nelu Tătaru.

Obligațiile angajatorilor

- reinstruirea în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă a tuturor lucrătorilor care au stat la domiciliu în perioada stării de urgenţă, şomaj tehnic, telemuncă, muncă la domiciliu etc. Trebuie adaptată noilor riscuri reprezentate de infecţia cu SARS CoV-2 şi se va desfăşura în timpul programului normal de lucru al angajaților.

- reprezentanţii lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă au dreptul la instruire corespunzătoare noului risc reprezentat de infecţia cu SARS CoV-2;

- stabilirea activităţilor care pot fi continuate şi/sau adaptate, în funcţie de specificul acestora şi de resursele disponibile, şi implementarea măsurilor necesare pentru reluarea şi/sau menţinerea activităţii, inclusiv pentru desfăşurarea activităţii în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu - care poate rămâne o prioritate;

- identificarea riscurilor specifice condiţiilor de contaminare epidemiologică şi actualizarea documentului de evaluare a riscurilor pentru securitatea şi sănătatea angajaţilor la noile condiţii de desfăşurare a activităţii;

- stabilirea de consultări cu reprezentanţii angajaţilor cu responsabilităţi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi cu membrii Comitetului de Securitate şi Sănătate în Muncă.

- afişarea la intrare şi în cele mai vizibile locuri din unitate regulile de conduită obligatorie pentru angajaţi şi pentru toate persoanele care intră în spaţiul organizat de angajator, cu privire la prevenirea îmbolnăvirilor cu coronavirus;

- informarea angajaţilor, prioritar prin mijloace electronice, cu privire la riscurile de infectare şi de răspândire a virusului, la măsurile de protecţie şi la regulile de distanţare socială care se aplică în cadrul unităţii şi la regulile pentru gestionarea situaţiilor în care angajaţii sau alte persoane care au acces la locul de muncă prezintă simptome ale infectării cu coronavirus;

- informarea angajaţilor cu privire la precauţiunile universal valabile, respectiv: menţinerea distanţei sociale de minimum 1,5 metri în toate zonele publice, menţinerea igienei riguroase a mâinilor, cu apă şi săpun, timp de cel puţin 20 de secunde sau cu dezinfectanţi avizaţi, ori de câte ori este nevoie, evitarea atingerii feţei cu mâinile nespălate/nedezinfectate, menţinerea igienei respiraţiei: tuse şi/sau strănut (în plica cotului sau în şerveţel de unică folosinţă), rinoree (în şerveţel de unică folosinţă).
- după utilizare, şerveţelul de unică folosinţă va fi aruncat în recipientul de colectare a deşeurilor şi se va efectua imediat igiena mâinilor.

Limitarea contactului cu alte persoane la maximum 15 minute, la o distanţă de minimum 1,5 metri.

Angajatorii pot asigura echipamente individuale specifice de protecţie împotriva răspândirii coronavirusului (mască de protecţie, mănuşi) prin consultare cu responsabilul cu SSM,în funcţie de specificul activităţii, şi au obligaţia de a se asigura că în sediu furnizorii externi, companiile externe, subcontractanţii, persoanele care intră în sediu, publicul/beneficiarii serviciilor prestate, clienţii respectă măsurile de protecţie.

Aceștia trebuie să asigure comunicarea permanentă cu medicul/serviciul de medicina muncii pentru a se monitoriza starea de sănătate a angajaţilor, astfel încât aceştia să poată beneficia de măsurile preventive profilactice care au fost prevăzute la nivel naţional.

Ei pot individualiza programul de lucru al angajaţilor (cu deosebire al angajaţilor din grupurile vulnerabile) care desfăşoară activitatea în spaţiu închis, astfel încât să se reducă, pe cât posibil, în funcţie de natura şi specificul activităţilor desfăşurate, contactul direct dintre aceştia, fără a afecta durata programului normal de lucru

Pot individualiza programul de lucru al angajaţilor, astfel încât între aceştia să se asigure existenţa unui interval de minim o oră la începerea şi la terminarea programului de muncă, pe parcursul a minim trei ore, în tranşe de minim 20% din personal, fără a afecta durata programului normal de lucru, în cazul angajatorilor cu un număr mai mare de 50 de angajaţi care desfăşoară activitatea în acelaşi spaţiu de lucru.

- asigurarea de culoare speciale de acces în incintă şi de circulaţie pentru angajaţi, în vederea evitării aglomeraţiei la locurile de muncă;

- limitarea accesului la zonele comune şi să asigure respectarea normelor de distanţare socială în aceste zone;

- stabilirea de reguli pentru evitarea situaţiilor accidentale de formare a unor grupuri spontane şi nesecurizate de persoane în incinta instituţiei;

- desemnarea unui responsabil pentru verificarea temperaturii tuturor persoanelor care intră în unitate/instituţie;

- asigurarea triajului observaţional al angajaţilor prin verificarea temperaturii acestora la începerea programului de lucru şi ori de câte ori este necesar pe parcursul programului;

- amplasarea de dozatoare cu dezinfectant la intrarea în unitate, precum şi în fiecare sector al locului de muncă;

- interzicerea accesului în unitate a persoanelor care prezintă simptome de infectare cu coronavirus.

Angajatorii trebuie să întrerupă orice contact între angajator/angajat/alte persoane aflate în incinta unităţii cu o persoană simptomatică, să aplice benzi de marcare a distanţei recomandate (1,5 metri) în locurile de muncă în care se lucrează cu publicul, pentru persoanele care aşteaptă la rând să intre în incintă, recomandând, în măsura în care condiţiile meteorologice permit, ca persoanele care aşteaptă la rând să rămână în afara clădirii, la o distanţă de minimum 1,5 metri, să dispună aerisirea birourilor minim o dată pe zi, să dezinfecteze balustradele, mânerele uşilor şi ferestrelor din unitate şi alte zone intens folosite (minimum o dată pe săptămână şi de câte ori este necesar), să dezinfecteze cel puţin o dată pe săptămână şi, ori de câte ori este necesar, spaţiile comune şi spaţiile de lucru cu substanţe aprobate.

- pot crea spaţii special amenajate pentru angajaţii care aparţin grupurilor vulnerabile (persoane cu boli cronice, persoane cu vârstă peste 65 ani);

- asigură acordarea pauzelor de masă eşalonat, cu respectarea distanţei de minimum 1,5 metri între lucrători;

- evită folosirea instalaţiei de climatizare sau, dacă este necesar să o folosească, asigură nebulizarea şi dezinfecţia instalaţiei de climatizare conform instrucţiunilor producătorului, în afara programului de lucru; asigură în permanenţă, la grupurile sanitare, vestiare şi săli de mese, săpun şi dezinfectant de mâini şi montează postere cu modul corect de spălare a mâinilor; amenajează spaţiul de lucru, astfel încât să se poată păstra distanţa fizică între angajaţi, prin stabilirea unui număr fix de persoane care pot lucra în aceeaşi încăpere.

- pot monta, acolo unde este posibil, separatoare de plastic între birouri, în măsura în care birourile sunt apropiate.

- limitează deplasările în afara locului de muncă doar la situaţiile în care acestea sunt strict necesare desfăşurării activităţii şi se asigură că, atunci când este necesar să se efectueze, angajaţii se deplasează cu asigurarea condiţiilor de prevenţie minimale;

- se asigură că circulaţia documentelor în instituţie/companie se realizează preponderent prin mijloace electronice; revizuiesc planul de prevenire şi protecţie, conform prevederilor menţionate;

- revizuiesc instrucţiunile proprii de securitate şi sănătate în muncă, potrivit prevederilor menţionate, şi aduc la cunoştinţa angajaţilor.

În cazul în care angajaţii cu simptome respiratorii (tuse, strănut, rinoree, etc.) şi/sau febră mai mare de 37,3 grade şi/sau stare general alterată, apărute în timpul programului de lucru, vor fi imediat izolaţi de restul colegilor şi trimişi la domiciliu sau la unităţi sanitare, în funcţie de starea persoanei. Nu este necesară închiderea birourilor/clădirii

Dacă intervalul de timp în care angajatul/persoana suspectă/confirmată s-a aflat în incintă este mai scurt de 7 zile, se închid toate încăperile în care acesta a petrecut timp îndelungat (peste 20 minute), iar înainte de încheierea programului se va asigura aerisirea mecanică a încăperii (deschiderea geamurilor).

Pentru a limita expunerea personalului care efectuează curăţenie la particulele respiratorii, se amână efectuarea curăţeniei şi a dezinfecţiei timp de 24 ore. Dacă au trecut mai mult de 7 zile de când angajatul/persoana suspectă/confirmată s-a aflat în incintă nu este nevoie de curăţenie/dezinfecţie suplimentară şi se menţin măsurile de curăţenie şi dezinfecţie de rutină.

Se informează persoanele cu care angajatul/persoana suspectă/confirmată a venit în contact prelungit (mai mult de 20 de minute, la o distanţă mai mică de 1,5 metri şi fără mască) şi se impune izolarea la domiciliu a acestora pentru 14 zile, cu monitorizarea, de către aceste persoane, a semnelor şi a simptomelor de infecţie respiratorie.

Obligațiile angajaților

- respectă toate instrucţiunile prevăzute în planul de prevenire şi protecţie şi instrucţiunile proprii de securitate şi sănătate în muncă întocmite de către angajator pentru prevenirea răspândirii coronavirusului SARS CoV-2;

- poartă măştile de protecţie care să acopere nasul şi gura la locurile de muncă organizate de angajatori;

- îşi pot schimba echipamentul de protecţie utilizat în drum spre locul de muncă (mască şi mănuşi) cu un echipament nou;

- acceptă verificarea temperaturii corporale la intrarea în sediu, la începutul programului şi ori de câte ori revin în sediu; înştiinţează imediat angajatorul dacă prezintă, la începutul sau în timpul programului de lucru, simptome ale infectării cu virusul SARS CoV-2 (tuse, strănut, rinoree, dificultăţi respiratorii, febră, stare generală alterată);

- rămân la domiciliu dacă, înaintea începerii programului de lucru, prezintă simptome ale infectării cu virusul SARS SARS CoV-2 şi anunţă angajatorul cu privire la acest lucru;

- contactează, imediat, medicul de medicină a muncii responsabil al unităţii/medicul de familie sau, în cazul în care starea acestuia este gravă, serviciul unic de urgenţă 112;

- în cazul necesităţii izolării la domiciliu, angajatul va intra în concediu medical, în baza adeverinţei eliberate de medicul de familie după perioada de izolare la domiciliu;

- în cazul carantinei instituţionalizate, revenirea la serviciu se va face cu adeverinţa pentru concediu medical, eliberată în baza avizului epidemiologic emis de Direcţia de Sănătate Publică din judeţul în care îşi desfăşoară activitatea/Municipiul Bucureşti, la încheierea perioadei de carantină;

Angajatorii de tip instituţii/autorităţi publice suportă integral indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate aferente certificatelor de concediu medical pentru carantină ale propriilor angajaţi;

- se va întrerupe orice contact între angajator/angajat/alte persoane aflate în incinta instituţiei şi persoana simptomatică;

- dezinfectează spaţiul de lucru şi obiectele necesare activităţii proprii;

- îşi spală şi dezinfectează mâinile;

- identifică şi foloseşte culoarele de circulaţie asigurate de angajator;

- evită staţionarea în spaţiile comune; aeriseşte frecvent (minim o dată pe zi) spaţiul închis în care îşi desfăşoară activitatea;

- în cazul muncii la domiciliu sau a telemuncii, angajaţii îşi desfăşoară activitatea sub coordonarea angajatorului şi în conformitate cu pregătirea şi instruirea lor, precum şi cu instrucţiunile primite din partea angajatorului, astfel încât să nu expună la pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesională sau contaminare epidemiologică cu coronavirus nici propria persoană, nici alte persoane care pot fi afectate de acţiunile sau omisiunile sale în timpul procesului de muncă;

- evită, pe cât posibil, comunicarea prin intermediul documentelor tipărite, atât în interiorul, cât şi în exteriorul unităţii/instituţiei pentru a limita contactul direct între persoane.

Citeşte mai multe despre:   masuri de prevenire,   locul de munca,   angajatori,   angajati,   coronavirus

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Criză a forței de muncă în morărit și panificație

Criză a forței de muncă în morărit și panificație
Deficitul forței de muncă din industria de morărit şi panificaţie depășește 10%. În acdest sector lucrează în prezent circa 60.000 de persoane. Unul dintre motivele lipsei angajaților îl...

(P) EcoDrill pune la dispoziție servicii de foraje pentru puțuri de apă

(P) EcoDrill pune la dispoziție servicii de foraje pentru puțuri de apă
Forajele sunt activități foarte cunoscute în România, însă nu toate firmele se pot ocupa cu foraje pentru puțuri de medii și mari adâncimi. Studierea și analizarea în detaliu a zonei unde se va face forajul es...

Liberty Steel se restructurează. Fostul Sidex nu va fi vândut

Liberty Steel se restructurează. Fostul Sidex nu va fi vândut
Liberty Steel se pregăteşte de restructurare şi va vinde activele neprofitabile. Activitatea se va concentra pe capacităţile profitabile, printre care şi Liberty Galaţi, fostul Sidex. Grupul GFG, din care...

Explodează prețul electricității pe bursă

Explodează prețul electricității pe bursă
Preţul energiei electrice depăşeşte 440 de lei pe MWh pe piaţa spot a bursei OPCOM, în orele de vârf, mai ales din cauza opririi planificate a Unităţii 2 Cernavodă. Preţul mediu, pentru...

Deficitul balanței comerciale a crescut la 5,327 miliarde de euro în primul trimestru din 2021

Deficitul balanței comerciale a crescut la 5,327 miliarde de euro în primul trimestru din 2021
Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) a fost de 5,327 miliarde euro în primul trimestru al acestui an, mai mare cu 863,1 milioane euro față de cel înregistrat în aceeași perioadă din 2020,...

FMI evaluează economia românească

FMI evaluează economia românească
O echipă FMI, condusă de Jan Kees Martijn, va analiza virtual economia românească în peroada 10 - 28 mai 2021, acțiune numită Consultare pe Articolul IV. "Echipa FMI va discuta cu autorităţile române...

40% din rezerva de minereu de cupru a României ia drumul Turciei

40% din rezerva de minereu de cupru a României ia drumul Turciei
Deși guvernele s-au tot schimbat de-a lungul anilor, România a continuat să meargă împotriva curentului în foarte multe domenii. Bătălia pentru resurse strategice, cum ar fi metalele rare, devine din ce în ce...

Nicu Marcu: Traversăm o perioadă plină de încercări iar interconectarea piețelor de capital este cu siguranță una dintre soluțiile pentru stabilizarea și redresarea economiilor

Nicu Marcu: Traversăm o perioadă plină de încercări iar interconectarea piețelor de capital este cu siguranță una dintre soluțiile pentru stabilizarea și redresarea economiilor
Cu ocazia sărbătoririi ”Zilei Europei”, Autoritatea de Supraveghere Financiară salută efortul depus la nivel european pentru dezvoltarea piețelor financiare nebancare. ”În urmă cu 71 de ani, o idee a...

Nicu Marcu: Acțiunile noastre de supraveghere și control au tocmai scopul asigurării stabilității piețelor pe care le supraveghem și al corectării practicilor care pot ascunde deficit de solvabilitate la unii operatori din piață

Nicu Marcu: Acțiunile noastre de supraveghere și control au tocmai scopul asigurării stabilității piețelor pe care le supraveghem și al corectării practicilor care pot ascunde deficit de solvabilitate la unii operatori din piață
Economiile europene sunt amenințate de creșterea insolvențelor companiilor, în cazul în care statele membre nu reușesc să efectueze o tranziție ușoară de la sprijinul de lichiditate către un sprijin de...

Vodafone România va avea un nou director general

Vodafone România va avea un nou director general
Noul director general al Vodafone România are un nou director general. Achilleas Kanaris își începe mandatul la 1 iulie 2021 când o înlocuiește pe Murielle Lorilloux.  Achilleas Kanaris este...

Au demarat procedurile pentru construcția Autostrăzii Târgu Neamț - Ungheni

Au demarat procedurile pentru construcția Autostrăzii Târgu Neamț - Ungheni
Începe revizuirea Studiului de Fezabilitate și elaborarea proiectelor de autorizare și execuție pentru Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni, potrivit Ordiinului Compania Națională de...

Un nou Consiliu de Administrație la Societatea Națională a Sării

Un nou Consiliu de Administrație la Societatea Națională a Sării
Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor a numit noii membri ai Consiliului de Administrație al Societății Naționale a Sării, pentru o perioadă de 4 luni, cu posibilitate de prelungire, anunță MInisterul Econ...

Raiffeisen Bank raportează un profit în creștere cu 41% în primul trimestru din 2021

Raiffeisen Bank raportează un profit în creștere cu 41% în primul trimestru din 2021
Raiffeisen Bank a incheiat primul trimestru al anului 2021 cu un profit net de 198 milioane de lei, în creştere cu 41% faţă de rezultatul obţinut în perioada similară a anului trecut. Activele totale ale...

Comenzi online pentru produsele necesare

Comenzi online pentru produsele necesare
Totul este mai simplu în mediul online și tot mai multe persoane aleg să își facă proviziile în acest fel. Sunt o mulțime de produse pe care le găsești online, pentru orice ai avea nevoie. Fie că vrei să...

O echipă FMI va efectua revizuirea anuală a economiei românești

O echipă FMI va efectua revizuirea anuală a economiei românești
O echipă FMI condusă de Jan Kees Martijn va discuta cu autoritățile române, în întâlniri virtuale, în perioada 10 - 28 mai 2021, pentru pentru a efectua revizuirea anuală a economiei românești, cunoscută...
Serviciul de email marketing furnizat de