Aviaţia română a înregistrat ieri una din cele mai frumoase zile ale sale. La aerodromul Băneasa, ofiţerii aviator ai "Ligii aeriene" au făcut câteva zboruri foarte interesante. La ora 6 şi jumătate dimineaţa, aviatorii se găseau la aerodrom; cel dintâi care a zburat a fost d. locotenent Zorileanu, cu căpitanul Sturdza ca pasager, pe monoplanul "Bleriot" 70 hp, cu care a fost la Cotroceni spre a vizita pe camarazii de aviaţie. La Cotroceni nefiind nici o mişcare, ofiţerii aviatori s-au reîntors la Băneasa.
În zbor planat
Zboară apoi biplanele M. Farman, cu piloţii lor, locotenent Adamovici şi Poly Vacas, care se duc direct la Cotroceni şi aterizează. De acolo s-au înapoiat cu câte un pasager, locotenenţii Patraulius şi Negel, din regimentul 9 roşiori. Cu aparatul Bleriot-Auzani, d. locotenent Andrei Popovici face câteva remarcabile zboruri peste aerodrom, aterizând în toate în zbor planat, cu motorul strâns complet. D. locotenent Fotescu face deasemenea câteva evoluţii interesante, coborând în zbor planat.
Pasagerul Victor Eftimiu
După masă, zborurile au înceout la orele 4. Cel dintâi care pleacă este excelentul pilot locotentent Zorileanu, în monoplanul Bleriot, având ca pasager pe poetul Victor Eftimiu, invitat de aviatorii Ligii. Aparatul se ridică în zbor repede, la o înălţime de 300 de metri, execută îndrăzneţe viragii şi coboară într-un impecabil zbor planat. În acelaşi aparat, locotenentul Zorileanu a luat ca pasageri pe dnii căpitan Strudza, locotenent Andrei Popovici şi căpitan Ion Constantin.
Record de înălţime
Locotenentul Capşa, îndrăzneţul pilot, pleacă cu altimetrul în spinare, pentru a face înălţimile, cu aparatul său Bleriot 50 hp, "Lt. Caranda", numit după eroul aviaţiei române. Înălţimea a fost de 2.200 metri, stabilindu-se astfel recordul de înălţime, deţinut la noi în ţară de locotenentul Zorileanu, care se suise la 2000 metri.
La întrecere cu trenul...
După zborul de înălţime, d. Capşa porneşte din nou în direcţia Gării de Nord, de unde tocmai pleca trenul de Arad; aviatorul a făcut o cursă de întrecere cu trenul, apropiindu-se de tren cu 10 metri, în aplauzele călătorilor, care năvăliră la ferestre. D. Capşa, cu multe zigzaguri, a însoţit trenul până la Chitila, unde a făcut interesante virajuri în timpul opririi acestuia.
Pilotul civil al "Ligii"
Domnul Poly Vacas, pilotul civil al Ligii, pe un biplan M. Farman 70 hp, a executat splendide zboruri, luând ca pasageri pe dnii locotenent Fotescu, Radvici şi Teodorescu. Cel din urmă zbor al acestei zile frumoase l-a făcut pilotul Vacas împreună cu Victor Eftimiu, cu care a zburat spre Băneasa, Otopeni şi s-au reîntors după ce s-a înserat.
Din "Universul", 19 octombrie 1912; texte selectate de Tudor Cireş