x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Forţa trecutului induce vedenii...

0
Autor: Clara Margineanu 29 Apr 2009 - 00:00

Fiinţa lui Mateiu Caragiale (născut în 1885) a fost întunecată de drame şi contorsionări sufleteşti. Nu îşi dorea atât gloria literară, cât pe cea socială, marcat probabil de condiţia sa socială de fiu nelegitim al lui I.L. Caragiale, adică bastard.



În orice caz, era nefericit. A încercat să intre în diplomaţie, a curtat asiduu doamne cu situaţii materiale deosebite. Şi-a dorit mult să se fi născut aristocrat, şi-a tot căutat rădăcinile nobi­liare. A cunoscut lumea cârciumilor, a jucătorilor de cărţi, a femeilor uşoare, dar a frecventat şi lumea bună, jokey-cluburi, saloanele aristocraţiei. Era un om de lume, atras de high-life-ul începutului de secol XX. S-a căsătorit la 38 de ani cu Ma­rica Sion, care avea 63. Doamna Sion i-a oferit o viaţă tihnită, relaxată şi o moşie cu un conac, unde înalţă în 1928 propriul steag cu blazon. Moare la 51 de ani, soţia sa supravieţuindu-i încă zece ani.

Se ştie că Mateiu Caragiale şi-a scris Craii... mai mult pe diverse mese de restaurant. Astăzi ne putem imagina că acele cârciumi se aflau pe străzile Covaci, Şelari, Gabroveni, Lipscani din Bucureştiul de altădată. Pe vremea aceea, Mateiu Caragiale locuia în diverse chirii, din care se muta des. Conceptul romanului îl conturează în 1909. Romanul Craii de Curtea-Veche a fost tipărit pentru prima dată în 1929 la Editura Cartea Românească.

Aristocrat închipuit sau nu, Mateiu considera că fanteziile sunt daruri de mare rang şi că, fără ele, viaţa ar fi lamentabilă. Este limpede că el s-a autoconstruit, s-a reinventat şi a devenit un personaj cu atribute compensatorii pentru frustrările originii sale nelegitime. Mateiu Caragiale s-a autoexilat în fantasme şi plăsmuiri... S-a autoexilat în începutul de duh al legendei de la Curtea Veche, nu la Berlin, precum ilustrul său tată.
FANTASMAGORICII CRAI...
Ne raportăm la Craii de Curtea-Veche ca la nişte personaje livreşti, singulare, fantasmagorice. S-ar fi putut trage din aristocraţia românească sau otomană şi/sau din lumea sordidă a mahalalelor de odinioară.

Iorgu, Pantazi, Paşadia, Pirgu îşi apar­ţin doar lor înşişi, nu recunosc nici o au­to­ritate, nu au slujbe, nu muncesc, au sur­se de venit misterioase. Aristocraţi-go­la­ni, personaje stranii, fantome. Pantazi avusese cândva moşii, Paşadia se retră­se­se din viaţa publică, nu se ştie din ce tră­ia, Pirgu, "o lichea fără seamăn, bun nu­mai la rele", supravieţuieşte cum a supra­vie­ţuit Curtea Veche, deseori distrusă, câr­pită. Aflăm tot din roman: "Pirgu avea în sânge dorul de dezmăţare ţigănească de odinioară, cu dragoste de mahala, chefurile la mânăstiri, cântecele fără perdea, scârboşeniile şi măscările. (...) Paşadia îl dispreţuia făţiş, jicnindu-l şi umilindu-l fără cruţare, de câte ori avea prilejul." Pa­şa­dia, în schimb, era "de o sobră eleganţă, plin de demnitate în port şi  vorbire, el ră­măsese apusean şi om de lume până în vârful unghiilor. (...) Cineva care nu l-ar fi cunoscut n-ar fi vrut să creadă în ce murdare şi josnice locuri mergea acel impu­nător domn să se înfunde până la ziuă."

Paşadia moare pe culmile extazului amoros: "Cu cel din urmă strop de vlagă bărbătescă, ţâşnise şi sângele şi inima încetase să mai bată." Doar pentru a puncta amestecul de plăsmuire şi realitate, amintim că povestea morţii lui Paşadia, din roman, a fost, se pare, inspirată de realitatea unei istorii a timpului, moartea lui Paul Zarifopol, amorezat adulterin de o tânără pianistă, în braţele căreia şi-a dat sufletul.

Nefericita Pena Corcoduşa, cea care scăl­­da morţii, fusese la balamuc şi se îm­băta criţă, fusese iubită de Serghie Leu­chtem­berg, în sângele căruia se în­­tâl­ni­se­ră istoriile a două familii regale. El a mu­rit ca un cruciat, în Balcani. Când tre­nul mortuar a oprit în Bucureşti pentru ono­ruri, din mulţime s-a auzit ţipătul sfâ­şie­tor al unei femei: Pena Corcoduşa. Când s-a trezit din leşin şi agonie, a trebuit să fie legată. În roman e doar o scursură bătrână şi beţivă. Una nebună din iubire.

"Crai vor mai fi cât va mai fi Bucureştiul, purtând în fiinţa lor blazonul tragic al prezentului pe care îl trăiesc. Cine are ochi de văzut îi va vedea. Sunt lucruri ticluite să rămână pentru totdeauna - de veci - sub pecetea tainei." Cu aceste cuvinte încheie Mateiu Caragiale cartea sa. În urma unui sondaj efectuat de şi printre literaţi, Craii de Curtea-Veche a fost desemnat cel mai bun roman al literaturii române. "Am trăit nopţi de însingurare şi tristeţe iraţionale, cumplite, vinovate, plimbate pe străzile Şelari, Covaci, Gabro­veni, Lipscani... Adierea Crailor mă conducea întotdeauna în vreo cafenea, cârciumă, bodegă, speluncă... Sub tălpile mele erau pietrele lor. Licorile spumante cu gust de lacrimi îmi spuneau mereu că viaţa e în altă parte, dincolo de clipa ce trece şi de biografia empirică." "Boema, odioasa şi imunda Boemă, ucide şi adesea nu numai la figurat. (...) ... după mo­men­tele de uitare de sine nu simţi în dumneata gemând demnitatea rănită?", scrie întrebându-se grav Mateiu în ro­ma­nul său. Autorul vorbea cu Craii venind dinspre Malamos, cei care băteau Bu­cu­reştiul părăsit de Grigore Ghica, la 1770... Eu mai ştiu şi azi nişte crai frumoşi, ma­teini pur-sânge, pe care îi văd purtându-şi drama şi mândria lor la cafeneaua Muzeului Literaturii Române. Câţiva dintre ei se numesc Ioan. Descântă câte o bere pe terasă sau în subsolul localului, supranumit la groapă. Coincidenţă sau nu, marelui I.L. Caragiale i se părea uneori că România e o mare berărie.
O EFIGIE A TIMPULUI
"Şi-au trăit amurgul vieţii în chefuri, în viciu, în noapte, căutând opulenţa decadentă. Aşa deşucheaţi, deocheaţi, jucători şi cheflii, sunt o efigie a timpului, care, ştearsă de praf, are parfumul şi farmecul ei." Craii de Curtea-Veche reprezintă o fabuloasă istorie a unei lumi distruse dinaintea primului război mondial. Craii dispar înainte de a începe, istoric, o altă lume. Şi-au trăit amurgul vieţii în che­furi, în viciu, în noapte, căutând opulenţa decadentă. Aşa deşucheaţi, deocheaţi, jucători şi cheflii, sunt o efigie a timpului, care, ştearsă de praf, are parfumul şi farmecul ei. Craii... sunt întruchiparea perfectă a expresiei de o ucigătoare tristeţe: "Îşi omoară timpul". De aceea cred că urmaşii lor genetici există şi azi. Opulenţa decadentă şi uciderea timpului sunt trăsături recognoscibile ale prezentului.
Oameni grăbiţi curg de nicăieri către nicăieri zilnic pe lângă Curtea Veche.
Trec şi eu adesea pe lângă şi prin­tre ruinele  fostului lăcaş domne sc, îl urc, îl cobor, îl cutreier şi, uneori, forţa trecutului îmi induce vedenii puternice. Îi văd pe Craii de atunci nişte ruine, ca şi Curtea. Poate că şi acum, cu mâna mea, scrie cineva de demult...


TRASEU RAPID PRIN ISTORIE
Construită în secolul al XV-lea din porunca lui Vlad Ţepeş, arsă de turci, Reşedinţa Domnească din Bucureşti a fost complet rezidită de Matei Basarab. Înscăunat Domn al Ţării Româneşti, Constantin Brâncoveanu dă acestei Curţi o strălucire rară, elegantă, cu mult fast, o adevărată Curte Domnească. Pârjolită de incendii, distrusă de cutremure şi inundaţii, atacată de turci, de austrieci şi de ruşi în războiul din 1868-1774, Reşedinţa Domnească ajunge în paragină. Astfel, domnitorii îşi construiesc o nouă reşedinţă în Dealul Spirii. La sfârşitul secolului al XVIII-lea, cetatea părăsită a fost invadată şi devastată de hoţi, tâlhari, cerşetori, pungaşi, făpturi decrepite, fără căpătâi. E drept, lipsea autoritatea statală. De asemenea, negustorii şi mahalagiii din împrejurimi s-au apro­vi­zio­nat, după bunul plac, cu materiale de construcţie şterpelite din palat. Mateiu Caragiale scrie "rămăşiţe de temelii boltite, găsindu-se în toată mahalaua, de pildă, sub birtul în care ne aflăm". Craii de Curtea-Veche sunt personajele acelui timp, pe­tre­că­re­ţii unei lumi depravate, oameni ai nopţii, disperaţi ai sorţii care, în haosul vie­ţii lor, chefuiesc şi jefuiesc.
 Astăzi, ruinele Palatului Voievodal au devenit sit arheologic protejat şi Muzeul Curtea Veche.
Citeşte mai multe despre:   craii,   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Ce puteți vedea în ultimul weekend al Les Films de Cannes à Bucarest, în aer liber și online

Ce puteți vedea în ultimul weekend al Les Films de Cannes à Bucarest, în aer liber și online
Galerie Foto Joi, 29 octombrie Sweat, la Cărturești Verona, de la ora 19:00   Trei zile din viaţa antrenoarei de fitness Sylwia Zajac, o celebritate a reţelelor de socializare, înconjurată de angajaţi şi...

Expoziția Creația Tânără Europeană / Jeune Création Européenne promoveză noi talente și tendințe din arta contemporană europeană

Expoziția Creația Tânără Europeană / Jeune Création Européenne promoveză noi talente și tendințe din arta contemporană europeană
Galerie Foto Fundația Culturală Intact a deschis spre vizitare expoziția Jeune Création Européenne / Creația Tânără Europeană. Jeune Création Européenne este un proiect de anvergură destinat promovării noilor talente...

Povestea bienalei timișorene de arhitectură Beta 2020. Un exemplu de responsabilitate față de tot ce ne înconjoară

Povestea bienalei timișorene de arhitectură Beta 2020. Un exemplu de responsabilitate față de tot ce ne înconjoară
Galerie Foto În perioada 25 septembrie - 25 octombrie 2020, Timișoara a găzduit cea de-a treia ediție a bienalei timișorene de arhitectură Beta 2020. Dacă ar fi să aruncăm o privire de ansamblu asupra ceea ce a însemnat ea...

Programul și biletele la prima ediție Animest disponibilă spectatorilor din întreaga țară - de astăzi în mediul online, pe platforma festivalului

Programul și biletele la prima ediție Animest disponibilă spectatorilor din întreaga țară - de astăzi în mediul online, pe platforma festivalului
Galerie Foto Biletele și abonamentele la cea de-a 15-a ediție a Festivalului Internațional de Film de Animație Animest au fost puse în vânzare și sunt disponibile pe platforma de streaming a evenimentului, începând de...

Constantin Chiriac, Doctor Honoris Causa al Universității Naționale de Arte „George Enescu” Iași

Constantin Chiriac, Doctor Honoris Causa al Universității Naționale de Arte „George Enescu” Iași
Galerie Foto Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași i-a acordat recent lui Constantin Chiriac, titlul de Doctor Honoris Causa, ca semn de recunoaștere a unui parcurs academic, managerial și artistic de...

Cărți care ne învață ce și cum să mâncăm

Cărți care ne învață ce și cum să mâncăm
Galerie Foto Toată lumea se pricepe la nutriție, așa cum se pricepe la fotbal și la politică în zilele noastre. O să trecem în revistă câteva cărți care ne ajută să înțelegem mai bine ce nevoi avem de fapt și cum...

Trupa byron lansează Apă și cer, un nou single de pe albumul Nouă

Trupa byron lansează Apă și cer, un nou single de pe albumul Nouă
Galerie Foto La un an de la lansarea albumului Nouă, cei de la byron prezintă un nou single de pe acesta: piesa Apă și cer, într-o variantă live, interpretată la concertul de lansare Nouă de la...

România are nevoie urgent de o Barieră Verde. 11 milioane de români în pericol

România are nevoie urgent de o Barieră Verde. 11 milioane de români în pericol
Galerie Foto Greenpeace avertizează că dispariția pădurilor și a perdelelor forestiere din zonele de câmpie amenință siguranța națională Greenpeace România lansează Bariera Verde, o campanie pentru replantarea...

Independența Film lansează Beanpole pe propriul canal de Vimeo

Independența Film lansează Beanpole pe propriul canal de Vimeo
Galerie Foto În contextul imprevizibil al programului de funcționare a cinematografelor, generat de pandemie, casa de distribuție Independența Film lansează pe propriul canal de Vimeo Beanpole, filmul tânărului cineast rus...

Excesele se citesc pe față! 5 semne că faci abuz de anumite alimente sau băuturi

Excesele se citesc pe față! 5 semne că faci abuz de anumite alimente sau băuturi
„Fiecare chip este o hartă complexă a vieții” spune Eric Standop, autorul cărții Citirea feței publicată de editura Lifestyle Publishing, parte a Grupului Editorial Trei. Trăsăturile feței vorbesc despre...

Credința în timpul molimei

Credința în timpul molimei
Galerie Foto Icoană pe lemn cu riză din argint, „Sfântul Ioan Botezătorul - Îngerul deșertului”, Țara Românească, epoca lui Constantin Brâncoveanu, sfârșitul sec. al XVII-lea, piesă foarte rară, de...

Angie Thomas, autoarea romanului Pe val: „Am visat să scriu povești care să ajungă la oameni”

Angie Thomas, autoarea romanului Pe val: „Am visat să scriu povești care să ajungă la oameni”
După succesul romanului de debut publicat în peste 20 de țări și ecranizat într-o producție multipremiată, scriitoarea americană Angie Thomas reușește să conducă din nou topul bestseller New York Times cu ce...

Cea mai întunecată lună de Anna Todd, la Editura Trei

Cea mai întunecată lună de Anna Todd, la Editura Trei
Cea mai întunecată lună de Anna Todd, cel de-al doilea volum din seria STARS continuă povestea Karinei și a lui Kael. Karina practică masajul terapeutic cu multă empatie pentru pacienții ei....

ROOTS FEST 2020

ROOTS FEST 2020
Galerie Foto În perioada 29-30 octombrie 2020, în intervalul ora 15:00-18:30, atât pe pagina de Facebook a asociației culturale ARPRO:https://www.facebook.com/asscultarpro, cât și pe pagina de Facebook a Accademia di Romania in...

„INTERMERIDIAN ONLINE”, o călătorie pe meridianele artei și culturii alături de Diana Jipa și Ștefan Doniga

„INTERMERIDIAN ONLINE”, o călătorie pe meridianele artei și culturii alături de Diana Jipa și Ștefan Doniga
Galerie Foto Violonista Diana Jipa și pianistul Ştefan Doniga vor susține o serie de șase concerte care vor fi difuzate, în perioada 28 octombrie - 1 decembrie, pe pagina de Facebook a postului Radio România Muzical, pe cea a...
Serviciul de email marketing furnizat de