x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Romanul nu e un act turistic, ci o aventură"

0
Autor: Ioan Massoff 05 Ian 2010 - 00:00

În anul 1932, Ioan Massoff publica în numărul din 13 iunie al revistei Rampa un interviu cu scriitorul Ionel Teodoreanu. Textul a fost inclus în volumul IV al antologiei "Romanul românesc în interviuri", apărută în 1991 la Editura Minerva. Reproducem în continuare fragmente din interviul "Ionel Teodoreanu în intimitate"...

Ca înfăţişare, te frapează în primul rând totala sa degajare, dezbărată de acea caracteristică prin care unii au voit să impună tipul standard al scriitorului: lavaliera, pălăria cu boruri imense, ghetele scâlciate, pletele, oftica, murdăria şi privirea pierdută în neagra veşnicie. Ionel Teodoreanu constituie tipul scriitorului occidental, om întreg şi serios, cu o viaţă exterioară comprimată la maximum.


Cum scrii?

În această privinţă, sunt două categorii bine distincte de scriitori: unii concep în abstract un subiect, fie adevărat, fie născocit, şi apoi inventează personagiile care vor ilustra acest subiect preexistent. Alţii îşi creează personagiile în funcţie de o atmosferă şi după aceea, din simplul fapt al existenţei lor, se naşte un subiect, surprins mai mult de scriitor. (...) Viaţa e anarhică. Nu e un parc cu alei, cu pietrişul pieptănat, cu bănci aşezate simetric şi cu răsaduri de flori, ci o junglă sălbatecă cu un enorm coeficient de neprevăzut. (...)

În această a doua categorie se încadrează scrisul meu. Însuşi Dumnezeu a făcut pe Adam şi Eva şi pe urmă a scris romanul lumii. Dacă ar fi făcut contrariul, poate că nici nu mai existam. Aşadar, concep personagiile în funcţie de o atmosferă, convins fiind că romanul nu este un act turistic, ci o aventură. Aceasta mă face să gust din plin bucuria creaţiei şi poate de aici acea impresie dionisiacă cu care rămân cititorii mei.

 

Scrii greu?

Cred că totul atârnă de puterea viziunii. Caragiale, întrebat de un idiot cum compune, i-a răspuns: "Mă aşez la o masă, pun vreo câteva scaune, comand câteva cafele şi aştept. Şi aşa mă pomenesc cu Caţavencu, cu Farfuridi, cu Nae Ipingescu sau cu alţii".

Caragiale, vrând poate să-şi bată joc de interlocutorul său, a spus totuşi un mare adevăr. Ca să poţi scrie, trebuie să fii în permanent contact cu personagiile, să le vezi, să le auzi, să le miroşi, aş putea spune. Dacă nu vii în contact global cu toate personagiile, prin toate simţurile, există un deficit de plastic şi de aici o lipsă de viaţă. În momentul când acest contact se face perfect normal, când halucinaţia creaţiunii literare operează clipă cu clipă asupra mea, atunci scriu colosal de uşor, fără nici un fel de efort, având impresia că transcriu, scriu sub dictat sau nu fac decât să aştern pe hârtie lucruri care se desfăşoară atunci în faţa mea.

În momentele, însă, când nu sunt în contact cu personagiile mele, atunci scriu foarte greu, fals, pe de lături, iar sufletul mă avertizează că nu sunt pe terenul adevărat.

 

"Scriu mărunt şi foarte ordonat"
Ai nevoie de o anumită ambianţă pentru a scrie?

În genere scriu vara, pentru că am mai mult timp liber şi pentru că ziua e mai mare. Din acest punct de vedere, sufăr legea ţăranilor, îmi agricultez sufletul, aş putea spune. Mă scol la patru jumate-cinci dimineaţa. După diverse operaţii higienice, îmi fac o cafea neagră şi mă duc în livada dlui Ibrăileanu, un loc foarte retras, deşi aşezat în mijlocul oraşului. Am acolo o masă şi un scaun. Scriu de la cinci jumătate până la doisprezece jumătate, cu foarte mici întreruperi.

După-amiaza îmi reiau lucrul de la trei până la şapte jumătate-opt. În primele două săptămâni, din punct de vedere material, realizez cantităţi mici. Scriu mărunt şi foarte ordonat, cu spaţii constante între rânduri şi cu fiecare literă complet împlinită. Totul este, cum se spune la meciurile de tenis, până îmi găsesc "lungimea". După ce-mi găsesc cadenţa, scriu grozav de repede, încât timpul material mediu pentru scrierea unui roman e între o lună şi două. Evident, port în mine o masă de deziderate, de aspiraţii, un material inform care aşteaptă să fie modelat şi din care scot din când în când: grânarul meu. (...)

 

Ca să scrii, ai nevoie de linişte?

Ştiu să mă adaptez mediului. Nu sunt exigent. Şi cred că-i imposibil pentru un om care nu-i bogat să-şi poată satisface toate curiozităţile, aş spune maniile. "Medelenii" i-am scris la Eforie. Unde aveam deasupra un patefon cu dansatorii respectivi şi sub mine
un alt patefon cu alţi dansatori.

 

Ce influenţă are căsătoria asupra creaţiei unui scriitor?

În genere, admirabilă: îi simplifică viaţa la extrem, ceea ce pentru un scriitor cred eu că-i o necesitate. Căci sunt convins că scriitorul trebuie să fie, în actele lui exterioare, un robust burghez. Un om care să-şi organizeze perfect viaţa fizică şi spirituală. Să fie perfect sănătos, să se culce foarte devreme, cu alte cuvinte, să stârpească şi să evite orice dezechilibru în viaţa lui, fiindcă socot că un adevărat scriitor poartă în sufletul lui suficiente dezordini, suficiente experienţe, pentru ca acest trai perfect ordonat să nu-l ducă la acea stare animalică, neproprie creaţiei. (...)

 

Ai pasiuni?

Mă-ntreb şi eu. Cred că pentru sporturi. Am practicat un amatorism foarte serios într-o vreme când scriitorii români se fereau să mărturisească vreo preferinţă sportivă. M-am ocupat cu patinajul, skatingul (am luat premii la Călimăneşti, Sinaia, Iaşi), înotul, tenisul,
fotbalul, când eram în liceu. (...)

 

Ai vreun mare regret în viaţă?

Cred că da; acela de a nu fi putut călători îndeajuns până acum. Asta mi-ar fi cerut foarte mulţi bani, fiindcă eu nu concep decât călătoria foarte lentă. Am oroare pentru acea isterie aproape a vitezei turistice, caracteristică mai tuturor călătorilor români de astăzi şi care nu înseamnă decât un contact superficial cu pitorescul cel mai ieftin, cel mai epiderm, aş putea spune, al unui peisaj şi al unui popor. (...)

 

Unii socot că sărăcia, lipsa cumplită chiar, ar fi proprie marilor creaţiuni. Eşti de aceeaşi părere?

Lipsa e umilitoare, nu e prielnică şi dă naştere unui dezechilibru sufletesc incompatibil cu adevăratele creaţii.

 

Eşti monden?

Nu sunt deloc. Şi poate doar în măsura în care sunt obligat, ca persoană oficială, ca director al Teatrului Naţional din Iaşi. Mondenitatea o socot pierdere de timp. Şi cred că adevăratul scriitor n-are nevoie să-şi piardă cinci nopţi ca să descrie atmosfera unei cârciumi. (...)

 

Ai prieteni?

Foarte puţini. Şi îndrăznesc să spun că singurul meu prieten, în sensul adânc al cuvântului, este profesorul Ibrăileanu, cu care sunt şi vecin de casă. Această prietenie însă, subliniază te rog, este alături de literatură. (...)

 

Pasiunea pentru sport

Care este cel mai impresionant moment din viaţa dumitale?

Superlativul mă deconcertează. Aş spune descoperirea lui Kipling. Un unchi al meu a uitat la noi acasă un geamantan cu mai multe volume de literatură străină, între care Kim şi Cărţile Junglei ale lui Kipling. Lectura loc a însemnat, într-adevăr, un eveniment în viaţa mea. Îl socot şi acum pe Kipling ca pe unul din cei mai mari scriitori pe care i-a avut vremea de azi, cu toate că n-are acel caracter de "exponent" de generaţie, care pare a fi condiţia scriitorului mare pentru lectorii de azi. Apreciez în el mai mult poetul epic, decât scriitorul social.

 

Care este idealul dumitale?

Cuvântul e colosal de pretenţios, încât e devalorificat. Aş vrea să-i dau o semnificaţie cât mai modestă: să pot ţine până la capătul vieţii, în scrisul meu, contabilitatea propriului meu suflet, cu alte cuvinte, să-mi dea Dumnezeu puterea să exprim mereu şi ceea ce se întâmplă în mine, şi ceea ce e virtual în mine. Să fiu sănătos, cât mai sănătos. Nu ţin deloc la aglomerare de bani. Cred, de altfel, că senzaţia bogăţiei e un fel de burtă pentru suflet. Prefer ca banul să fie rezultatul unui efort actual.

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Profesorul şi violoncelistul Marin Cazacu a primit ordinul „Meritul Cultural” în numele Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română”

Profesorul şi violoncelistul Marin Cazacu a primit ordinul „Meritul Cultural” în numele Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română”
Galerie Foto În urma ceremoniei desfăşurate la Palatul Cotroceni în ziua de 15 ianuarie, cu ocazia Zilei Culturii Naționale, mai multe personalităţi ale vieţii culturale au participat la festivitatea prin care Preşedintele...

Eveniment online de excepție dedicat Zilei Culturii Naționale

Eveniment online de excepție dedicat Zilei Culturii Naționale
Primăria Municipiului București, prin Teatrul Dramaturgilor Români, a organizat un eveniment online de excepție dedicat Zilei Culturii Naționale. Spectacolul aniversar, structurat în două părți, a propus...

România văzută de Eminescu. Despre școală, biserică, parlament, cultură, armată, fiscalitate, judecători, imigranți, americanism

România văzută de Eminescu. Despre școală, biserică, parlament, cultură, armată, fiscalitate, judecători, imigranți, americanism
Galerie Foto Textele și comentariile pe care vi le prezentăm astăzi au fost extrase din lucrarea „Eminescu. Articole politice”, volumele I, II, III, Academia Română, Fundația Națională pentru Știință și Artă....

Ziua Culturii Naţionale, sărbătorită la Televiziunea Română prin numeroase programe speciale ce vor fi transmise pe toate posturile sale

Ziua Culturii Naţionale, sărbătorită la Televiziunea Română prin numeroase programe speciale ce vor fi transmise pe toate posturile sale
Galerie Foto Vineri, 15 ianuarie, aniversăm 171 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu şi serbăm Ziua Culturii Naţionale urmărind, la TVR1, TVR2, TVR3, TVR Internaţional şi TVR MOLDOVA diversele emisiuni, documentare,...

Începe Spectacolul!

Începe Spectacolul!
Galerie Foto A fost finalizat primul episod din seria de dialoguri teatrale reunite sub titlul SPECTACOLUL! – episod care va fi proiectat luni, 18 ianuarie, de la ora 19, în Sala Mare a Teatrului Tamási Áron, în...

TNB, între Bilanţ de pandemie şi perspective pentru un an mai bun

TNB, între Bilanţ de pandemie şi perspective pentru un an mai bun
Galerie Foto Teatrul Național din București întâmpină Ziua Culturii Naționale atât cu un bilanț și o privire întoarsă către complicatul an recent încheiat, în care au existat, în pofida condițiilor impuse de...

Program online de filme românești pe TIFF Unlimited, de Ziua Culturii Naționale

Program online de filme românești pe TIFF Unlimited, de Ziua Culturii Naționale
Galerie Foto Zece zile de filme românești și discuții cu profesioniști din cinematografie îi așteaptă pe iubitorii de cinema între 15 și 24 ianuarie, pe platforma de streaming TIFF Unlimited, cu prilejul Zilei Culturii...

Ziua Culturii Române

Ziua Culturii Române
Centrul Cultural ”Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului” organizează în perioada 15 – 18 ianuarie 2021 o serie de evenimente, cu rolul de a celebra Ziua Culturii Române. Astfel, avem...

Sibiu – prima destinație din itinerariul expoziției ”Eroii care au făcut Istorie”

Sibiu – prima destinație din itinerariul expoziției ”Eroii care au făcut Istorie”
Galerie Foto Evenimentul ”Ziua Culturii în Capitala Culturii”, organizat de Filarmonica de Stat Sibiu, aduce pe Esplanada Sălii Thalia expoziția ”Eroii care au făcut istorie” realizată cu lucrările primite în urma...

De Ziua Culturii Naționale, Teatrelli sărbătorește arta imaginii pe scena lumii, într-o ediție specială dedicată scenografiei în seria „Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu”

De Ziua Culturii Naționale, Teatrelli sărbătorește arta imaginii pe scena lumii, într-o ediție specială dedicată scenografiei în seria „Anotimpurilor dialogului despre teatru cu Octavian Saiu”
Dragoș Buhagiar, cel mai premiat scenograf al spațiului românesc, aflat la a doua colaborare cu Tokyo Metropolitan Theatre, Adrian Damian, autorul unor veritabile instalații aduse la viață de energiile actorilor,

Ziua Culturii Naţionale sărbătorită la Televiziunea Română

Ziua Culturii Naţionale sărbătorită la Televiziunea Română
Galerie Foto Vineri, 15 ianuarie, aniversăm 171 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu şi serbăm Ziua Culturii Naţionale urmărind, la TVR1, TVR2, TVR3, TVR Internaţional şi TVR MOLDOVA diversele emisiuni, documentare,...

ZIUA CULTURII NAȚIONALE. Mirel Taloș: „Creativitatea românească ne menține pe harta lumii în orice timpuri“

ZIUA CULTURII NAȚIONALE. Mirel Taloș: „Creativitatea românească ne menține pe harta lumii în orice timpuri“
Galerie Foto ICR NEW YORK     Peste 20 de proiecte culturale, într-o singură zi. O zi dedicată creativității românești, 15 ianuarie, dată la care Institutul Cultural Român, prin rețeaua reprezentanțelor...

De Ziua Culturii Naționale - maraton de spectacole lectură, la Teatrul Național Târgu-Mureș

De Ziua Culturii Naționale - maraton de spectacole lectură, la Teatrul Național Târgu-Mureș
Galerie Foto De Ziua Culturii Naționale (15 ianuarie), Teatrul Național Târgu-Mureș va găzdui un maraton de spectacole lectură (15 ianuarie ora 00:00 - 15 ianuarie ora 24:00), eveniment desfășurat în cadrul proiectului...

Cărți care au devenit filme de succes

Cărți care au devenit filme de succes
Galerie Foto Dilema ”ce ne place mai mult, cartea sau filmul” tinde să devină la fel de fără răspuns precum întrebarea ”ce a fost mai întâi, oul sau găina?”. Sigur, pentru mulți filmele sunt mai agreabile, pentru...

Eveniment la Naționalul din Iași: Sindromul Quijote - spectacol dedicat Zilei Culturii Naționale, pe textul câștigător al proiectului Lecturi³

Eveniment la Naționalul din Iași: Sindromul Quijote - spectacol dedicat Zilei Culturii Naționale, pe textul câștigător al proiectului Lecturi³
Galerie Foto Teatrul Național Iași anunță spectacolul „Sindromul Quijote”, de Carmen Dominte, pe 14 și 15 ianuarie, la Sala Studio, de la ora 18:00, un eveniment dedicat Zilei Culturii Naționale. Piesa a fost desemnată...
Serviciul de email marketing furnizat de