x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Romanul nu e un act turistic, ci o aventură"

0
Autor: Ioan Massoff 05 Ian 2010 - 00:00

În anul 1932, Ioan Massoff publica în numărul din 13 iunie al revistei Rampa un interviu cu scriitorul Ionel Teodoreanu. Textul a fost inclus în volumul IV al antologiei "Romanul românesc în interviuri", apărută în 1991 la Editura Minerva. Reproducem în continuare fragmente din interviul "Ionel Teodoreanu în intimitate"...

Ca înfăţişare, te frapează în primul rând totala sa degajare, dezbărată de acea caracteristică prin care unii au voit să impună tipul standard al scriitorului: lavaliera, pălăria cu boruri imense, ghetele scâlciate, pletele, oftica, murdăria şi privirea pierdută în neagra veşnicie. Ionel Teodoreanu constituie tipul scriitorului occidental, om întreg şi serios, cu o viaţă exterioară comprimată la maximum.


Cum scrii?

În această privinţă, sunt două categorii bine distincte de scriitori: unii concep în abstract un subiect, fie adevărat, fie născocit, şi apoi inventează personagiile care vor ilustra acest subiect preexistent. Alţii îşi creează personagiile în funcţie de o atmosferă şi după aceea, din simplul fapt al existenţei lor, se naşte un subiect, surprins mai mult de scriitor. (...) Viaţa e anarhică. Nu e un parc cu alei, cu pietrişul pieptănat, cu bănci aşezate simetric şi cu răsaduri de flori, ci o junglă sălbatecă cu un enorm coeficient de neprevăzut. (...)

În această a doua categorie se încadrează scrisul meu. Însuşi Dumnezeu a făcut pe Adam şi Eva şi pe urmă a scris romanul lumii. Dacă ar fi făcut contrariul, poate că nici nu mai existam. Aşadar, concep personagiile în funcţie de o atmosferă, convins fiind că romanul nu este un act turistic, ci o aventură. Aceasta mă face să gust din plin bucuria creaţiei şi poate de aici acea impresie dionisiacă cu care rămân cititorii mei.

 

Scrii greu?

Cred că totul atârnă de puterea viziunii. Caragiale, întrebat de un idiot cum compune, i-a răspuns: "Mă aşez la o masă, pun vreo câteva scaune, comand câteva cafele şi aştept. Şi aşa mă pomenesc cu Caţavencu, cu Farfuridi, cu Nae Ipingescu sau cu alţii".

Caragiale, vrând poate să-şi bată joc de interlocutorul său, a spus totuşi un mare adevăr. Ca să poţi scrie, trebuie să fii în permanent contact cu personagiile, să le vezi, să le auzi, să le miroşi, aş putea spune. Dacă nu vii în contact global cu toate personagiile, prin toate simţurile, există un deficit de plastic şi de aici o lipsă de viaţă. În momentul când acest contact se face perfect normal, când halucinaţia creaţiunii literare operează clipă cu clipă asupra mea, atunci scriu colosal de uşor, fără nici un fel de efort, având impresia că transcriu, scriu sub dictat sau nu fac decât să aştern pe hârtie lucruri care se desfăşoară atunci în faţa mea.

În momentele, însă, când nu sunt în contact cu personagiile mele, atunci scriu foarte greu, fals, pe de lături, iar sufletul mă avertizează că nu sunt pe terenul adevărat.

 

"Scriu mărunt şi foarte ordonat"
Ai nevoie de o anumită ambianţă pentru a scrie?

În genere scriu vara, pentru că am mai mult timp liber şi pentru că ziua e mai mare. Din acest punct de vedere, sufăr legea ţăranilor, îmi agricultez sufletul, aş putea spune. Mă scol la patru jumate-cinci dimineaţa. După diverse operaţii higienice, îmi fac o cafea neagră şi mă duc în livada dlui Ibrăileanu, un loc foarte retras, deşi aşezat în mijlocul oraşului. Am acolo o masă şi un scaun. Scriu de la cinci jumătate până la doisprezece jumătate, cu foarte mici întreruperi.

După-amiaza îmi reiau lucrul de la trei până la şapte jumătate-opt. În primele două săptămâni, din punct de vedere material, realizez cantităţi mici. Scriu mărunt şi foarte ordonat, cu spaţii constante între rânduri şi cu fiecare literă complet împlinită. Totul este, cum se spune la meciurile de tenis, până îmi găsesc "lungimea". După ce-mi găsesc cadenţa, scriu grozav de repede, încât timpul material mediu pentru scrierea unui roman e între o lună şi două. Evident, port în mine o masă de deziderate, de aspiraţii, un material inform care aşteaptă să fie modelat şi din care scot din când în când: grânarul meu. (...)

 

Ca să scrii, ai nevoie de linişte?

Ştiu să mă adaptez mediului. Nu sunt exigent. Şi cred că-i imposibil pentru un om care nu-i bogat să-şi poată satisface toate curiozităţile, aş spune maniile. "Medelenii" i-am scris la Eforie. Unde aveam deasupra un patefon cu dansatorii respectivi şi sub mine
un alt patefon cu alţi dansatori.

 

Ce influenţă are căsătoria asupra creaţiei unui scriitor?

În genere, admirabilă: îi simplifică viaţa la extrem, ceea ce pentru un scriitor cred eu că-i o necesitate. Căci sunt convins că scriitorul trebuie să fie, în actele lui exterioare, un robust burghez. Un om care să-şi organizeze perfect viaţa fizică şi spirituală. Să fie perfect sănătos, să se culce foarte devreme, cu alte cuvinte, să stârpească şi să evite orice dezechilibru în viaţa lui, fiindcă socot că un adevărat scriitor poartă în sufletul lui suficiente dezordini, suficiente experienţe, pentru ca acest trai perfect ordonat să nu-l ducă la acea stare animalică, neproprie creaţiei. (...)

 

Ai pasiuni?

Mă-ntreb şi eu. Cred că pentru sporturi. Am practicat un amatorism foarte serios într-o vreme când scriitorii români se fereau să mărturisească vreo preferinţă sportivă. M-am ocupat cu patinajul, skatingul (am luat premii la Călimăneşti, Sinaia, Iaşi), înotul, tenisul,
fotbalul, când eram în liceu. (...)

 

Ai vreun mare regret în viaţă?

Cred că da; acela de a nu fi putut călători îndeajuns până acum. Asta mi-ar fi cerut foarte mulţi bani, fiindcă eu nu concep decât călătoria foarte lentă. Am oroare pentru acea isterie aproape a vitezei turistice, caracteristică mai tuturor călătorilor români de astăzi şi care nu înseamnă decât un contact superficial cu pitorescul cel mai ieftin, cel mai epiderm, aş putea spune, al unui peisaj şi al unui popor. (...)

 

Unii socot că sărăcia, lipsa cumplită chiar, ar fi proprie marilor creaţiuni. Eşti de aceeaşi părere?

Lipsa e umilitoare, nu e prielnică şi dă naştere unui dezechilibru sufletesc incompatibil cu adevăratele creaţii.

 

Eşti monden?

Nu sunt deloc. Şi poate doar în măsura în care sunt obligat, ca persoană oficială, ca director al Teatrului Naţional din Iaşi. Mondenitatea o socot pierdere de timp. Şi cred că adevăratul scriitor n-are nevoie să-şi piardă cinci nopţi ca să descrie atmosfera unei cârciumi. (...)

 

Ai prieteni?

Foarte puţini. Şi îndrăznesc să spun că singurul meu prieten, în sensul adânc al cuvântului, este profesorul Ibrăileanu, cu care sunt şi vecin de casă. Această prietenie însă, subliniază te rog, este alături de literatură. (...)

 

Pasiunea pentru sport

Care este cel mai impresionant moment din viaţa dumitale?

Superlativul mă deconcertează. Aş spune descoperirea lui Kipling. Un unchi al meu a uitat la noi acasă un geamantan cu mai multe volume de literatură străină, între care Kim şi Cărţile Junglei ale lui Kipling. Lectura loc a însemnat, într-adevăr, un eveniment în viaţa mea. Îl socot şi acum pe Kipling ca pe unul din cei mai mari scriitori pe care i-a avut vremea de azi, cu toate că n-are acel caracter de "exponent" de generaţie, care pare a fi condiţia scriitorului mare pentru lectorii de azi. Apreciez în el mai mult poetul epic, decât scriitorul social.

 

Care este idealul dumitale?

Cuvântul e colosal de pretenţios, încât e devalorificat. Aş vrea să-i dau o semnificaţie cât mai modestă: să pot ţine până la capătul vieţii, în scrisul meu, contabilitatea propriului meu suflet, cu alte cuvinte, să-mi dea Dumnezeu puterea să exprim mereu şi ceea ce se întâmplă în mine, şi ceea ce e virtual în mine. Să fiu sănătos, cât mai sănătos. Nu ţin deloc la aglomerare de bani. Cred, de altfel, că senzaţia bogăţiei e un fel de burtă pentru suflet. Prefer ca banul să fie rezultatul unui efort actual.

Citeşte mai multe despre:   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Enescu și Zid al Bunăvoinței, pentru românii din prima linie în lupta cu COVID-19 în Marea Britanie

Enescu și Zid al Bunăvoinței, pentru românii din prima linie în lupta cu COVID-19 în Marea Britanie
Galerie Foto Un eveniment special de celebrare a contribuției extraordinare adusă de comunitatea românească din Marea Britanie în lupta împotriva pandemiei va fi organizat de Institutul Cultural Român din Londra și Ambasada...

Ultimele garoafe ale lui Luchian

Ultimele garoafe ale lui Luchian
Galerie Foto Licitația de Vară Joi, 11 iunie 2020, ora 19:30 Online Only – www.artmark.ro   O operă de importanță muzeală, semnată cu pensula legată de braț de către primul pictor român modern, Ștefan...

Patru festivaluri se amână

Patru festivaluri se amână
Patru festivaluri de referinţă se amână pentru anul viitor. Electric Castle și Jazz in the Park, programate inițial pentru vara acestui an, în Cluj, precum şi Untold și Neversea, programate la Cluj, respectiv Co...

 „Centenar Paul Celan”, comemorat internațional prin proiecții de film, expoziții și concurs de poezii

 „Centenar Paul Celan”, comemorat internațional prin proiecții de film, expoziții și concurs de poezii
Galerie Foto Paul Celan (pseudonimul lui Paul Peisah Antschel) a fost un poet, traducător și eseist de limba germană, evreu originar din România. Este recunoscut drept unul din cei mai mari poeți moderni ai lumii, iar anul...

Muzeul Naţional Cotroceni deschide expoziția „Casa Regală a României, păstrătoare și promotoare a tradițiilor românești”

Muzeul Naţional Cotroceni deschide expoziția  „Casa Regală a României, păstrătoare și promotoare a tradițiilor românești”
 Muzeul Naţional Cotroceni vine în întâmpinarea publicului pasionat de artă şi istorie, reluând din data de 2 iunie 2020 şi activitatea expoziţională. Un proiect cultural valoros, expoziția „Casa Regal

POOL (no water) pe scena online a Teatrului Maghiar de Stat!

POOL (no water) pe scena online a Teatrului Maghiar de Stat!
Galerie Foto Teatrul Maghiar de Stat din Cluj prezintă miercuri, 10 iunie, ora 20.00, premiera online POOL (no water) de Mark Ravenhill / Performance.Theatre.Film. Acesta va fi disponibil online, pe site-ul www.eventim.ro, în...

„România! Te pup.” - spectacol difuzat online, pe Scena 5 a Teatrului Național Iași

„România! Te pup.” - spectacol difuzat online, pe Scena 5 a Teatrului Național Iași
Galerie Foto Vineri, 5 iunie, de la ora 18:00, pe SCENA 5, Teatrul Național Iași difuzează online un spectacol cu 5 participări la mari festivaluri internaționale, premiat în Polonia, nominalizat de UNITER: ROMÂNIA!TE...

Dirijorul Cristian Măcelaru și mezzosoprana Aura Twarowska aduc „Poemul iubirii şi al mării” în stagiunea online

Dirijorul Cristian Măcelaru și mezzosoprana Aura Twarowska aduc „Poemul iubirii şi al mării” în stagiunea online
Galerie Foto Joi, 4 iunie 2020, de la ora 19.00, în cadrul stagiunii online, Orchestra Simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de Cristian Măcelaru, va avea în program lucrările „Amurg de toamnă” de Alfred Al...

The Waiting Room. Întâlnire online cu Irene Lusztig

The Waiting Room. Întâlnire online cu Irene Lusztig
Galerie Foto În așteptarea noii ediții a festivalului One World Romania, care se va desfășura între 21 și 30 august, lansăm un nou proiect menit să vă stimuleze curiozitatea: The Waiting Room - o serie de întâlniri...

Bianca Paraschiv câștigă singurul Premiu I acordat în cadrul Concursului Internațional de Arte plastice “Martha Bibescu” - ediția I

Bianca Paraschiv câștigă singurul Premiu I acordat în cadrul Concursului Internațional de Arte plastice “Martha Bibescu” - ediția I
Galerie Foto Concursul Internațional de arte plastice “Martha Bibescu” și-a desemnat laureații. La acestă primă ediție organizată de Asociatia Pro Valores și Centrul Cultural Palatele Brâncovenești, cu sprijinul...

Vacanţă între stagiuni la Teatrul Național din Timişoara

Vacanţă între stagiuni la Teatrul Național din Timişoara
Galerie Foto Marți, 2 iunie 2020, Teatrul Național din Timișoara intră în mod oficial în vacanța dintre stagiuni. Stagiunea 2019-2020 a fost o stagiune de care ne vom aminti cu toții multă vreme – și publicul, și noi. O ...

Lansările sezonului

Lansările sezonului
Galerie Foto Anul acesta, târgurile de carte s-au desfăşurat online, dar editurile s-au străduit să nu renunţe la lansări şi la evenimente. Cele mai multe au în continuare reduceri şi posibil să păstreze ofertele pe...

Cele mai mari festivaluri de muzică din România se anulează! UNTOLD și NEVERSEA vor avea loc în 2021

Cele mai mari festivaluri de muzică din România se anulează! UNTOLD și NEVERSEA vor avea loc în 2021
Organizatorii Untold și Neversea, programate la Cluj, respectiv Constanța, anunță că își asumă amânarea celor două festivaluri pentru anul 2021. Asupra industriei de evenimente planează incertitudinea, iar, po...

232 de ani de teatru, la Sibiu! Maraton de evenimente online, astăzi la TNRS

232 de ani de teatru, la Sibiu! Maraton de evenimente online, astăzi la TNRS
Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu sărbătorește astăzi 232 de ani de existență printr-un maraton de evenimente difuzate online. Timp de 12 ore TNRS va difuza în mediul digital: pe site, pagina de Facebook...

Săptămâna de joacă pentru părinți și copii – festival online pentru familie între 1 – 7 iunie. Șapte zile de teatru pentru copii, spectacole de magie, ateliere de muzică și de creație pentru cei mici și workshopuri pentru cei mari

Săptămâna de joacă pentru părinți și copii – festival online pentru familie între 1 – 7 iunie. Șapte zile de teatru pentru copii, spectacole de magie, ateliere de muzică și de creație pentru cei mici și workshopuri pentru cei mari
Galerie Foto Între 1 – 7 iunie distracția se mută în online în cadrul festivalului Săptămâna de joacă pentru părinți și copii, care aduce la un loc demonstrații de magie, spectacole de teatru, ateliere de gătit,...
Serviciul de email marketing furnizat de