Când debuta, în 1963, cu placheta De pe pământ, Constanţa Buzea îşi contura deja un profil liric distinct, ale cărui linii esenţiale nu vor cunoaşte spectaculoase deplasări în timp. O frumoasă consecvenţă cu sine, probă a coerenţei viziunii şi a conservării unei ţinute etice demne, reiese din întreg scrisul său.
La ritmul naturii
Când debuta, în 1963, cu placheta De pe pământ, Constanţa Buzea îşi contura deja un profil liric distinct, ale cărui linii esenţiale nu vor cunoaşte spectaculoase deplasări în timp. O frumoasă consecvenţă cu sine, probă a coerenţei viziunii şi a conservării unei ţinute etice demne, reiese din întreg scrisul său. Acesta s-a menţinut constant “la ritmul naturii”, cum spune un titlu de volum reprezentativ, din 1966: adică a ilustrat un soi de creştere organică reînnoită ciclic, înregistrând cu o superioară seninătate până şi momentele sufleteşti tensionate. Poezie prin excelenţă a iubirii, de la cele dintâi înmuguriri ale sentimentului la matura dragoste maternă, apoi la frământările femeii trădate ori decepţionate de mai târziu, lirica ei s-a exprimat mereu în regimul discreţiei, al unui soi de pudoare fundamentală a fiinţei supuse sorţii ori revoltată cu măsură contra seismelor ei. Una dinre ipostazele majore ale eului a putut fi apropiată, astfel, de figura mitologică a Penelopei aşteptând cu o răbdare încrezătoare, în Ithaca ei domestică, întoarcerea din “aventură” a bărbatului călător printre evenimente. Este o lirică autentic feminină, fără nici o notă peiorativă în această caracterizare, căci derapajele “romanţioase” şi minorele strategii ale discursului definit convenţional ca atare sunt absente.
Solidar de la început cu universul natural – “lumea de plante visând şi vibrând sub polen” – imaginarul său a rămas marcat până în straturile de adâncime de un “sfânt sentiment al trecerii şi al căderii”, presupunând acea înfiorare ceremonială în faţa tainelor lumii şi tremurul elegiac cu care e întâmpinată orice conştientizare a destrămării făpturii şi a armoniei ei cu exteriorul. Cărţi precum “Norii” (1968), “Agonice şi Coline” (1970), ilustrative pentru această etapă mai descumpănită a existenţei, cu momente de inerţie, de alterare a echilibrului lăuntric sau chiar de pierdere a iubirii, accentuează timbrul elegiac al unei poezii ce devine un “ritual egal cu moartea”, când viaţa femeii se simte “goală de soartă”.
Asemenea stări sufleteşti mai încordate sau dezorientate îşi
găsesc supape eliberatoare în atent şlefuitele sonete din “Sala nervilor”
(1971), unde “sufletul cu impulsuri muzicante” se confesează cu o detaşare ca şi
ascetică, pentru a cunoaşte recrudescenţe ale dramatismului în culegerile următoare,
din anii 1973-1988, precum “Răsad de spini”, “Ape cu plute”, “Limanul orei”, “Cină
bogată în viscol”, “Pietre sălbatice”, într-o expresie de remarcabilă
concentrare. Lirica mai recentă a Constanţei Buzea, de exemplu, din “Pelerinaj”
(1997), capătă puternice accente de
religiozitate – o “rugăciune de seară” deloc ostentativă, ce a putut fi
apropiată mai degrabă de “franciscanismul dulce, suav şi blând al poetului din
Assisi” (N. Manolescu). Versul câştigă în simplitate, păstrându-şi nota de
ritual, ca într-un pelerinaj al cuvintelor către locul unor ultime iniţieri.
CV
Constanţa Buzea s-a născut în anul 1941 la Bucureşti. A urmat Facultatea de Limba şi Literatura română din Bucureşti (1963-1969). Redactor la revistele Amfiteatru, Viaţa studenţească (din 1973) şi România literară (din 1990). În afară de volumele menţionate, a mai publicat: “Leac pentru îngeri” (1972), “Poeme” (1977), “Umbră pentru cer” (1981), “Planta memoria” (1985), “Cheia închisă” (1987),
“Ultima Thule” (1990), precum şi
câteva apreciate cărţi pentru copii. Premiată de mai multe ori de
Uniunea Scriitorilor. Premiul Naţional “Mihai Eminescu”, în 2001.
“N-aş fi putut spera, copac al vieţii,/ să-mi duci verdele crud din primăvară/ pulberi şi flori ce tandre adiară/ spre alt final decât cel al blândeţii// blând tu în tot şi-n fiecare frunză/ duios ca pasărea ce vrea să moară/ de ea văzut în ultima ei oară/ miraculoasă masă-ntinsă-strânsă/ graal luminos la cina cea de ceară// vizibil în priveliştea ascunsă/ din care păsări nasc şi pururi zboară// oricând acum mereu odinioară/ ia-mi din destin această mască plânsă/ să fiu rănită şi să nu mă doară”
Cină bogată în viscol
• Rubrică realizată cu sprijinul Uniunii Scriitorilor din România