x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

4 tipuri de familii românești în care sigur ne vom regăsi 

0
Autor: Maria Coman  28 Sep 2021 - 08:32
4 tipuri de familii românești în care sigur ne vom regăsi 
Vezi galeria foto

În volumul său de debut, Laura Ionescu se întoarce în copilărie și adolescență pentru a pune întrebări despre lumea nevăzută a părinților noștri. Autoarea își recompune mama din dialoguri și momente doar ca să descopere cât de complexă a fost ca personaj: o femeie care credea în egalitatea dintre femei și bărbați la începutul anilor ’90, o luptătoare capabilă să înfrunte statul, capul unei familii care a știut mereu că singura resursă cu adevărat infinită este iubirea. O carte despre iubirea care rămâne și care ne crește dincolo de moarte, despre forța de a integra trauma în ceea ce devenim și despre cine sunt ai noștri dincolo de faptul că sunt ai noștri, Nu te găsesc pe nicăieri are o forță emoțională teribilă. Lucrurile nespuse se transformă într-o voce curajoasă și autentică, o voce ale cărei valuri trec insesizabil de la umor la reflecție și de care nonficțiunea românească avea nevoie.

N‑aș fi vrut să am nimic de‑a face cu acea femeie pe care o iubeau toți și de care se temeau toți. Mă uit în oglindă și o văd în ochii mei, o văd în deciziile mele, în neînfricarea absolută pe care o am uneori. O văd în alunița de pe mâna mea dreaptă, cea pe care o aveam amândouă în același loc. O aluniță pe care timpul insistă să o șteargă, fiindcă timpul e o gumă de șters. O verific din când în când să văd dacă mai e acolo, dar nu prea mai e. Ne seamănă mâinile, ne seamănă picioarele, ne seamănă alunița de sub nas, aia care pare o semnătură grăbită făcută de Dumnezeu când avea multe acte de rezolvat. Semănăm. Nu știu dacă am eu nevoie să semănăm sau chiar semănăm în toate; nu știu dacă oamenii îmi spun asta fiindcă mă iubesc sau fiindcă o iubesc, scrie Laura Ionescu și cred că cel mai probabil ne regăsim cu toții în povestea asta. 

O altă poveste românească, despre relații, părinți, copii și familii, este cartea Ioanei Maria Stăncescu, Tot ce i-am promis tatălui meu, care operează un chiuretaj deloc tandru prin viața unei fiice-femei-mame-iubite în punctul său de maximă tensiune. Deși pare să o dea peste cap, o veste năucitoare o ajută de fapt să scape de zgură, frici și culpabilizări refulate. Însă așa cum geografia Bucureștiului – loc geometric pentru terapie și divorț – și cea a Parisului – locul geometric al iubirii și romantismului – sunt radical diferite, timpul interior, vast ca o catedrală, nu mai corespunde celui fizic, ritmat de tratament. Specialitatea autoarei este descrierea acestui decalaj dureros și izbăvitor deopotrivă, la fel cum fantasma iubirii din adolescență devine, la maturitate, un rezervor de apă vie și de melancolie. Cristina Hermeziu, jurnalistă și scriitoare. Cartea balansează cu grație feminină între amintirile încă vii ale tinereții și prezentul unei realități necruțătoare. Drama schizoidă a femeii mature eșuate în rol de mamă se transformă, cu prilejul unui punct de cotitură, într-o zbatere între dreptul la o viață proprie și păstrarea echilibrului în universul familial. Povestea de iubire, fie ea și una la distanță, imposibilă, dar cu atât mai ușor de dus, vine ca un colac de salvare, iar eroina o (re)trăiește ca pe o a doua șansă, cu disperarea specifică a celor care nu mai au timp – totul într-o atmosferă cu iz parizian.

Cât de aproape sunt ploile reci urmărește evoluția unei familii dintr-un sat românesc, o familie obișnuită, aparent unită, dar dezbinată de obiceiuri, mentalități și mai ales lipsuri. Saga familiei Toader scoate la iveală relațiile și conflictele dintre membri și dintre generații, pe parcursul a aproape 70 de ani. Alcoolul, lipsa educației și neșansa afectează în mod iremediabil viața acestei familii și a celor din jurul lor. Este o poveste vie, dezolantă și pe alocuri apăsătoare, care reușește să surprindă într-un mod foarte realist satul contemporan în societatea românească. Deși pare că nimic esențial nu se schimbă de-a lungul timpului, lucrurile se transformă încontinuu, cel mai adesea fără să-ți dai seama, sub forma unei degradări permanente. Familiile se destramă, iar copiii sunt victime colaterale ale certurilor dintre părinți. 

Un alt tip de familie și un alt tip de viață ne aduce Nora Iuga, în Hipodrom. Alcătuită din trei părți, Hipodrom este povestea unei vieți ce a gravitat mereu în jurul Hermannstadtului, orașul bucuriilor neasemuite și a tristeților. În prima parte, startul, începe povestea fetiței Nora, care-și trăiește copilăria printre lecții la școala Ursulinelor și tradiții săsești păstrate cu strictețe în perioada interbelică. În cea de-a doua parte, cursa propriu-zisă, Nora termină facultatea și este repartizată ca tânără profesoară la Sibiu, unde devine preferata elevilor. În final, ultima parte, o prezintă pe Nora la vârsta senectuții, locuind la București, dar cu gândul la același oraș al copilăriei. Este o experiență literară captivantă, în care granițele dintre proză și poezie sunt voit imprecise. Cartea Norei Iuga prezintă o viață încercată, plină, presărată cu momente luminoase și slăbiciunea pentru fascinantul oraș Sibiu.


 



Mai multe titluri din categorie

Organizatorii Untold vor organiza evenimente pe tot parcursul anului în Poiana Brașov

Organizatorii Untold vor organiza evenimente pe tot parcursul anului în Poiana Brașov
Organizatorii Untold și primarul Brașovului, Allen Coliban, au semnat vineri un protocol de colaborare. Potrivit parteneriatului, în stațiunea Poiana Brașov ar urma să fie organizate două festivaluri, dar și mai...

Cvartetul de coarde al Metropolitan Opera relansează „Seratele Enescu” de la ICR New York  

Cvartetul de coarde al Metropolitan Opera relansează  „Seratele Enescu” de la ICR New York   
Reuniți sub numele de Kismet String Quartet, patru muzicieni ai Metropolitan Opera Orchestra, Ming-Feng Hsin (vioară), Katherine Fong (vioară), Dov Scheindlin (violă) și Julia Bruskin (violoncel), readuc acordurile...

Gală Extraordinară de Balet transmisă online de ONB cu ocazia Zilei Mondiale a Baletului

Gală Extraordinară de Balet transmisă online de ONB cu ocazia Zilei Mondiale a Baletului
Opera Națională București sărbătorește marți, 19 octombrie, Ziua Mondială a Baletului prin transmiterea online a Galei Extraordinare de Balet, începând cu ora 19:00.   Prim-soliștii, soliștii și...

 Premiera RAFINA. Despre neurodiversitate la Centrul Național al Dansului din București

 Premiera RAFINA. Despre neurodiversitate la Centrul Național al Dansului din București
Galerie Foto Stagiunea de Teatru Politic 2021-2022 a început în septembrie la Centrul de Teatru Educațional Replika din București și continuă cu premiera spectacolului RAFINA, în regia Irinei Gâdiuță. Primele două...

Familia Tót – victima smintelii hrănite din dezinformare şi frică

Familia Tót – victima smintelii hrănite din dezinformare şi frică
Galerie Foto Marţi, 19 octombrie, de la ora 19.00, Teatrul Tamási Áron are premieră cu un spectacol de un umor tragic, pe un text de maximă actualitate, Familia Tót, de István Örkény, în regia lui László...

Marcell Esterházy revine la Centrul de Interes: prima expoziție personală a artistului în România, găzduită de BAZIS Contemporary

Marcell Esterházy revine la Centrul de Interes: prima expoziție personală a artistului în România, găzduită de BAZIS Contemporary
Galerie Foto Centrul de Interes completează sezonul expozițional de toamnă 2021 cu expoziția ”PARALELL PERCEPTION” a artistului maghiar Marcell Esterházy, fiul unuia dintre cei mai importanți scriitori postmoderni din...

TNRS prezintă spectacolul „you·tópia”, premieră a Secției germane

TNRS prezintă spectacolul „you·tópia”, premieră a Secției germane
Galerie Foto Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu invită publicul, în 24 octombrie 2021, la o premieră a Secției germane, spectacolul „you·tópia”, o producție inedită care îmbină teatrul, poezia, dansul, muzica și...

STOCKHOLM. Galeria Camera și o dezbatere despre problemele pieței de artă, la Supermarket 2021

STOCKHOLM. Galeria Camera și o dezbatere despre problemele pieței de artă, la Supermarket 2021
Galerie Foto O expoziție realizată de Centrul de artă Camera din Cluj-Napoca și o serie de  discuții interactive cu titlul „Chiera Arqui Art Collection”, propusă de artistele Alexandra...

Primul roman de spionaj din România, de vineri cu Jurnalul

Primul roman de spionaj din România, de vineri cu Jurnalul
Jurnalul vă oferă începând de vineri cartea "Sfârșitul spionului fantomă", scrisă de maestrul romanelor poliţiste,  Haralamb Zincă, "părintele" literaturii de gen din România. Acţiunea se petrece...

Cea mai valoroasă operă, semnată Ștefan Luchian, scoasă la licitație

Cea mai valoroasă operă, semnată Ștefan Luchian, scoasă la licitație
Galerie Foto A depășit cea mai mare evaluare de licitație prescrisă vreodată pentru o operă de artă românească scoasă la licitație în România și este programată să fie vândută în cadrul celui mai însemnat și...

Hervé Le Tellier, laureatul Premiului Goncourt ediția 2020, deschide cea de-a X-a ediție a FILTM

Hervé Le Tellier, laureatul Premiului Goncourt ediția 2020,  deschide cea de-a X-a ediție a FILTM
La finalul acestei luni debutează cea de-a X-a ediție a Festivalului Internațional de Literatură de la Timișoara (FILTM), cel mai important eveniment literar din Vestul țării. O nouă ediție pe care...

„Privește Orașul” și-a desemnat câștigătorul. Instalația arhitecturală temporară din Piața 700, Timișoara, gata de vizitat din 16 octombrie

„Privește Orașul” și-a desemnat câștigătorul. Instalația arhitecturală temporară din Piața 700, Timișoara, gata de vizitat din 16 octombrie
Galerie Foto Accentuarea potențialului nefolosit al unui spațiu public este misiunea asumată de Ordinul Arhitecților – Filiala Timiș, prin programul „Privește Orașul”. Viziunea pe termen lung a proiectului include...

„My Fair Lady” strălucește pe scena Teatrului Național de Operetă și Musical "Ion Dacian"  16 și 17 octombrie 2021

„My Fair Lady” strălucește pe scena Teatrului Național de Operetă și Musical "Ion Dacian"   16 și 17 octombrie 2021
„My Fair Lady” este musicalul care îi poate face chiar şi pe cei mai vehemenţi critici ai acestui gen să se lase seduşi de magia unei poveşti de dragoste plină de umor, de suspans şi de infinite contradicţii...

Bureți de fag de Mihai Duțescu: o narațiune sociologică reprezentativă pentru generația anilor 1980 – 2000

Bureți de fag de Mihai Duțescu: o narațiune sociologică reprezentativă pentru generația anilor 1980 – 2000
Galerie Foto Bureți de fag - noua carte de ficțiune semnată de Mihai Duțescu și publicată de Editura Trei ajunge zilele acestea în librăriile din București și din țară. Vă promitem o poveste de familie care nu vă va...

Un nou spectacol marca Gigi Căciuleanu. ”Kiritza sau jocul de-a…”, teatru coregrafic inspirat de Vasile Alecsandri

Un nou spectacol marca Gigi Căciuleanu.  ”Kiritza sau jocul de-a…”, teatru coregrafic inspirat de Vasile Alecsandri
Galerie Foto Gigi Căciuleanu prezintă în avanpremieră pe 13 octombrie, ora 20:00, și în premieră pe 14 octombrie ora 20:00, la Sala Studio a Teatrului Național București, „Kiritza sau jocul de-a…”, pornind de la...
Serviciul de email marketing furnizat de