x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Carte Pact cu diavolul

Pact cu diavolul

de George Arion    |    03 Mar 2012   •   21:00
Pact cu diavolul

Dupa 'Sub hipnoza', tandemul scriitorilor suedezi Alexander Ahndoril si Alexandra Coelho Ahndoril (semnand cu pseudonimul Lars Kepler) ne propune un al doilea roman, 'Pact cu diavolul', la fel de bine construit si de incitant ca si primul.

Desigur, ar fi interesant sa aflam care este aportul fiecaruia dintre cei doi autori la realizarea acestei scrieri. Ne-am putea inchipui ca Alexander Ahndoril este preocupat mai mult de creionarea fundalului istoric pe care se desfasoara evenimentele din carte, unele dintre ele cu impact grav si dureros pe multe meridiane. Totodata, n-ar fi exclus ca lui sa i se datoreze si prezentarea in detaliu a modalitatilor de investigatie ale politiei.

In schimb, am putea crede ca Alexandra Coelho Ahndoril a contribuit cu fine ana­lize psihologice si comportamentale, astfel incat fiecare personaj sa fie cat mai bine conturat.

Dar acesta este doar un exercitiu de imaginatie. In realitate, faptele ar putea sta exact invers. Sau poate ca nici nu exista o delimitare stricta intre sferele pe care le acopera fiecare dintre ei.

Intotdeauna m-am intrebat cum se poate scrie in doi. Cel mai bun raspuns l-am primit de la mucalitii Ilf si Petrov: 'Scriem si noi ca fratii Goncourt. Edmond alearga pe la redactii, iar Jules pazeste manuscrisul, ca sa nu-l fure cunoscutii'.

'Pact cu diavolul' este un thriller de peste 600 de pagini. Nu se poate citi dintr-o suflare. Autorii au simtit primejdia din pauzele de lectura – se pot uita personaje sau faptele lor. Din aceasta pricina, ei au presarat in naratiune, din loc in loc, scurte recapitulari ale intamplarilor istorisite mai inainte. Aceasta il ajuta pe cititor sa nu mai dea inapoi paginile, pentru a-si aduce aminte actiunea. Intocmai ca intr-un serial, in care, la inceputul fiecarui episod, este inclusa o rememorare a intamplarilor din episoadele anterioare.

Cine doreste sa afle cum se desfasoara investigarea unor crime poate sa consulte cu mult folos acest roman, pe alocuri un adevarat manual despre modul cum se conduce o ancheta. Lars Kepler – haideti sa nu-i mai tratam separat pe cei doi! – ii descrie cu minutie pe criminalisti in locurile unde s-au comis omoruri. Ii ur­ma­reste re­coltand probe, amprente, punand intre­bari in dreapta si-n stanga, emitand supozitii, consultandu-se cu medicii legisti, cercetand documente. Ei nu seamana, in nici un caz, cu detectivii omniscienti si trufasi din scrierile clasice. Dimpotriva, anchetatorii din 'Pact cu diavolul' au ezitari, se plaseaza deseori pe piste gresite, au dispute intre ei. Dar, in final, prin eforturile lor conjugate, descopera faptasii unor acte oribile.

Ametitorul vartej de intamplari din carte porneste de la o fotografie, in care apar doi suedezi – Carl Palmcrona, director general al inspectiei pentru Produse Strategice si Pontus Salman, directorul firmei Silancia Defence –, Raphael Guidi, un om de afaceri italian care aranjeaza livrari de armament in Orientul Mijlociu si in Africa si Agathe al-Haji, consilier pe probleme de aparare al presedintelui Suda­nului. Fotograful i-a surprins pe cei patru sarbatorind o tranzactie in urma careia Sudanul ar primi arme, pentru a intretine intre granitele sale un conflict sangeros. Dar aceasta tara africana este sub un embargo instituit de comunitatea internationala. Un lichidator este angajat ca sa recupereze fotografia si sa-i suprime pe toti cei care impiedica derularea afa­cerii. Asistam la urmariri cu masini si elicoptere, la executii cu sange rece, la incaierari cu pumni, cutite, pistoale, la supravegherea pe mare a unor vase suspecte si la atacarea lor.

O astfel de desfasurare de forte pare incredibila. Dar in lumea traficantilor de arme orice e posibil. De aceea, acest thriller este mai mult o marturie zguduitoare decat o opera de fictiune.

×
Subiecte în articol: carte