x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Film „Memoria arhivelor”: întâlnirile 3 și 4

„Memoria arhivelor”: întâlnirile 3 și 4

de Magdalena Popa Buluc    |    11 Noi 2019   •   15:38
„Memoria arhivelor”: întâlnirile 3 și 4

Vă invităm luni, 11 noiembrie, și marți, 12 noiembrie, la ultimele două întâlniri din acest sezon din cadrul proiectului „Memoria arhivelor”.

După Ivana Mladenovic, Ana Szel și Raluca Durbacă, Radu Jude și Dana Bunescu urmează să dezvăluie publicului o parte din procesul lor de creație și rolul pe care documentarele de arhivă îl joacă în formularea perspectivelor originale pe care le aduc asupra istoriei naționale.  

Radu Jude se remarcă drept unul dintre foarte puținii regizori români contemporani care realizează filme istorice caracterizate printr-o relectură critică a trecutului. Atât operele lui de ficțiune, cât și documentarul său din 2017, „Țara moartă”, denotă o dorință de demistificare a istoriei pentru a putea interpreta corect prezentul.

Cineastul va prezenta luni, 11 noiembrie, de la ora 19, în Sala albastră a UNATC „I.L.Caragiale” București, documentarul de propagandă „Războiul nostru sfânt” (1942, realizat de Ion Cantacuzino), alegere pe care o motivează în termenii următori: „L-am descoperit în timp ce mă ocupam de documentarea pentru filmele „Țara moartă” și „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” și am fost impresionat din capul locului de complexitatea interpretărilor pe care le poate genera. Pe de-o parte, e vorba despre un document puțin cunoscut, de un film care oferă privitorului un acces direct la mecanismele propagandei prin intermediul imaginilor și sunetelor. Se poate foarte clar vedea, de pildă, cum imagini oarecare sunt investite, prin comentariu, cu semnificații pe care cu greu le pot genera, se poate vedea obsesia pentru a justifica războiul și victimele sale sau noile cuceriri teritoriale și, mai ales, se poate „vedea” ceea ce filmul de fapt ascunde, și anume, excesele regimului Antonescu, crimele în masă, deportările ș.a.m.d.

Realizat în 1942, după bătălia de la Stalingrad, filmul are un ton triumfalist care, privit din perspectiva zilei de azi, devine stânjenitor de ridicol, fenomen similar, dar nu identic, cu vizionarea materialelor de propagandă din epoca Ceaușescu.

Un alt aspect, mai tulburător, ține de calitatea cinematografică. Filmul este foarte bine făcut, imaginile sunt, de multe ori, incredibil de expresive, unele secvențe sunt la fel de spectaculoase ca cele dintr-un film hollywoodian (filmările aeriene pot fi oricând comparate cu „Air Force” al lui Howard Hawks, de exemplu). Ceea ce ne duce la o întrebare esențială: ce mai rămâne din talentul unor artiști atunci când acesta e pus în slujba propagandei?”

Numele Danei Bunescu este asociat cu cele mai marcante titluri ale cinematografiei românești din ultimii douăzeci de ani. Montajul ei a servit întotdeauna viziunea regizorului fiecărui film la care a lucrat, dar acest lucru nu a împiedicat-o să-și dezvolte un stil recognoscibil și să-și afirme interesul pentru opere care reînnoiesc simultan formele cinematografice și discursul despre anumite evenimente istorice marcante.

Marți, 11 noiembrie, de la ora 19, în sediul din str. General Constantin Budișteanu 19 al Universității Naționale de Artă, Dana Bunescu va prezenta documentarul din 1967, „Vizita conducătorilor de partid și de stat în regiunea București”, în regia lui Pantelie Tuțuleasa, care a fost utilizat de ea și de Andrei Ujică pentru „Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu”.

 

Dana Bunescu descrie astfel acest film astăzi căzut în uitare: „Anul 1967 trebuia să fie un an modest, la locul lui, în umbra unui 1965 al marilor schimbări în conducerea Partidului Muncitoresc Român, redevenit Partidul Comunist Român, unic diriguitor al politicii Statului Român, a unui 1966 al Recensământului populației și al Decretului pentru reglementarea cursului sarcinii, și în avangarda unui 1968 furtunos, devastator, contestatar, contondent, anul în care Nicolae Ceaușescu, în urma mitingului din 21 august din Piața Palatului, câștigă și consolidează simpatia populară si internațională, capital pe care îl va uza destul de repede, în numai câțiva ani.  

Și așa a și fost. Modest. Între momentul înființării Institutului de Cercetări pentru Cultura Cartofului și a Sfeclei de Zahăr de la Brașov și apariția volumului ”Dimineața nimănui”, al lui Ion Caraion, poporul român, în frunte cu Conducerea de Partid și de Stat, nu avea de sărbătorit decât 90 de ani de la Proclamația de Independență a României, 119 ani de la Adunarea de la Islaz, 66 de ani de la Primul Congres al Partidului Comunist Român, 60 de ani de la Răscoala de la 1907, 372 de ani de la Bătălia de la Călugăreni și, dacă studiem cartea de istorie am mai găsi câteva motive de nesărbătorire. Deci un an al micilor împliniri.

Filmul documentar „Vizita conducătorilor de partid și de stat în regiunea București”, realizat în 1967 de Pantelie Tuțuleasa, cu imaginile lui Mircea Melnic, Gh. Dumitru, N. Marinescu, Paul Holban, Jean Michel montate de Voica Vinea este filmul sărbătoririlor mici și mijlocii din anul 1967 și probabil 1966, ani în care sudul României devine pentru Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Alexandru Bârladeanu, ulterior mazilitul Alexandru Drăghici și autorii filmului un imens parc de distracții cu tematică istorică, în care Nicolae Ceaușescu dă mâna cu istoria.

Și iacătă că anul 1967 și-a respectat promisiunile, nefiind decât anul cu maimultdecâtnimicul îmbrăcat de propagandă în straie srălucitoare de sărbatoare. Era cu doi ani înainte de a mă naște eu și cu 51 de ani înainte de Anul Centenarului.”

 

Programul ultimelor două ediții ale sezonului:

Luni, 11 noiembrie

Sala Albastră din UNATC „I.L.Caragiale”

str. Matei Voievod, nr. 75-77

etajul 3, coridorul din dreapta

Documentarul „Războiul nostru sfânt”, utilizat pentru pregătirea filmelor „Țara moartă” (2017) și „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (2018), realizate de Radu Jude.

ora 19.00

Proiecția documentarului „Războiul nostru sfânt” (1942), în regia lui Ion Cantacuzino

 

ora 20.30

Dialog între cineastul Radu Jude și istoricul Adrian Cioflâncă

 

Marți, 12 noiembrie

Universitatea Națională de Arte

str. General Constantin Budișteanu 19

sala 52, etajul 4

 

Documentarul „Vizita conducătorilor de partid și de stat în regiunea București”, utilizat pentru filmul „Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu”, regizat de Andrei Ujică, montat de Dana Bunescu.

 

ora 19.00

Proiecția documentarului „Vizita conducătorilor de partid și de stat în regiunea București” (1967), în regia lui Pantelie Tuțuleasa

 

ora 20.30

Dialog între cineasta Dana Bunescu și istoricul Cristian Vasile

×