x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Tarantino, un cineast “solitar şi melancolic în era super-eroilor”

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 22 Aug 2019 - 15:27
Tarantino, un cineast “solitar şi melancolic în era super-eroilor”
Vezi galeria foto

            Ultimul lungmetraj al lui Quentin Tarantino, Once Upon a Time... in Hollywood, este traversat de un vânt de nostalgie, reflectând o operă mai complexă decât pare.

Bătrânul cowboy are lacrimi în ochi. Fetiţa tocmai i-a şoptit la ureche un compliment: ea “n-a văzut un actor jucând aşa de bine în toată viaţa ei”.

Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) şi Trudi (Julia Butters) au terminat filmarea unei secvenţe de western, are au făcut ochii tinerei să strălucească. Numai acest fragment este sufficient pentru a surprinde esenţa celui de al noulea lungmetraj al lui Quentin Tarantino, fără îndoială opera cea mai melancolică din filmografia sa.

Once Upon a Time... in Hollywood este  filmul său cel mai melancolic, cel mai reflexiv, cel mai liniştit şi cel mai puţin «jucăuş»”, apreciază criticul Serge Kaganski. Acest mare nume al criticii de cinema, veteran al revistei Les Inrockuptibles, l-a întâlnit pe nonconformistul cinema-ului american de peste şase ori, atât în cadru formal, cât şi informal. El îşi aminteşte că avea în faţa lui un “cinefil cinefag, cu o cunoaştere enciclopedică a acestei arte, capabil să vorbească la infinit despre un film sau altul, despre un cineast sau altul sau despre o scenă”.

Descoperi o sensibilitate de nebănuit la un cineast descris adesea drept un «geek hyperactif». Dispar petardele regizorului peliculei Inglorious Basterds, replicile tranşante din Pulp Fiction, libertatea regiei din Kill Bill, machismul retro şi intriga alambicată din Reservoir Dogs. Absenţa mărcii lui “QT” face din Once Upon A Time... In Hollywood opera cea mai singulară a autorului lui. După aprecierea lui Thierry Frémaux, directorul Festivalului de la Cannes, unde filmul a fost lansat, regizorul este un artist ajuns la “maturitate”.

Eric Neuhoff, jurnalist la Le Figaro, vorbeşte în articolul său despre film, considerând că Tarantino este un personaj care “seamănă puţin” cu cele care au traversat filmografia sa. Ca şi personajul jucat de DiCaprio, el se simte poate din ce în ce mai solitar şi defazat într-o epocă a super-eroilor, a francizelor şi a efectelor speciale.

Castul este unul exceptional. Cele mai iubite vedete ale star-sistemului, Leonardo DiCaprio şi Brad Pitt, îi întrupează în film pe faimoşii rataţi tarantinieni, rămaşi pe scenă după apariţia “Noului Hollywood”. Al Pacino, actorul care a întruchipat acelaşi “Nou Hollywood” în anii 70, intră în pielea unui mesia care anunţă schimbarea epocii. Există în film o dimensiune specială. Ca atunci când Tarantino îi pune să se întâlnească pe DiCaprio, fostul copil-star, cu Julia Butters, actriţă-star la numai 10 ani.

Filmul n-a lăsat pe nimeni indiferent la Festivalul de la Cannes, unde Tarantino s-a întors în această primăvară la 25 de ani de la primirea Palme d’Or pentru Pulp Fiction şi 10 ani de la lansarea tot acolo, a peliculei Inglourious Basterds.

În Once Upon a Time… in Hollywood, regizoul reînvie Los Angelesul anului 1969, prin ochii unui alcoolic dezabuzat, interpretat de DiCaprio, însoţit de Brad Pitt, dublura sa reconvertită în baby-sitter de lux. Totul pe fondul culturii hippie peste care pluteşte umbra ameninţătoare a familiei lui Charles Manson, la fel ca şi în Portocala mecanică, şi a asasinării lui Sharon Tate (interpretată de Margot Robbie), soţia însărcinată a lui Roman Polanski, de către secta hippie satanistă a lui Charles Manson, supranumit “demonul de la Hollywood”, un om care dorea să devină muzician şi a sfârşit ca guru al sectei Manson Family şi asasin în serie.

Filmul este un succes mai ales datorită distribuţiei: Brad Pitt se regalează cu cămaşa sa hawaiană şi cu mocasinii din piele de căprioară; Al Pacino apare rotunjor şi perfect în spatele ochelarilor de agent artistic.

Dar criticii au fost impresionaţi mai ales de stilul lui Tarantino, care recreează  perioada cu “o aviditate de licean în faţa rezultatelor de la bacalaureat”. Potrivit lui David Rooney, Tarantino se dovedeşte un fan devotat, parcurgând experienţele sale formatoare din seria B americane de epocă, din westernurile spaghetti, artele marţiale, muzica populară şi un şir nesfârşit de efemere tablouri culturale”.

Încă odată Tarantino a sublimat miile de filme pe care le ştie pe de rost pentru a-şi clama pasiunea pentru cetatea îngerilor.

Rescrierea istorică, pe care regizorul a folosit-o deja în Inglourious Basterds şi Django Unchained, este pusă în serviciul ficţiunii. Unii critici consideră că filmul este poate uşor prea festiv, dar calitatea regiei este de netăgăduit.

Tarantino a devenit un cineast-cult. A realizat puţine filme, 9 în 30 de ani de carieră, toate fiind însă evenimente ale industriei cinematografice.

El îşi povesteşte propriul Hollywood, cel pe care nu l-a cunoscut pentru că în 1969 avea 6 ani. Ca toţi artiştii, are nostalgia unei epoci pe care n-a trăit-o şi pe care o reinventează aproape în totalitate.

Este un film despre prietenie, visuri spulberate, un Hollywood care nu mai există şi care n-a existat niciodată. Poate fi văzută, în această busculadă care va declanşa sfârşitul studiourilor, situaţia lui Tarantino de astăzi, care reuşeşte să apară în industria cinematografică actuală ca un menhir într-o landă, să fie un adevărat autor, chiar dacă discutabil. Apare în imagini dragostea lui pentru cinema, latura lui de copil pasionat, care găseşte filmul magnific şi emoţionant.

În 14 august, când a fost lansată în Hexagon, pelicula a fost vizionată de  192.373 în prima zi, fiind cel mai bun demaraj din box office-ul francez pentru un film de Tarantino. El a depăşit astfel Inglourious Basterds (165.414 de intrări în august 2019) şi Django Unchained (139.966 de bilete vândute în ianuarie 2013).

 

 

 

 

 

 


 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Noaptea Albă a Galeriilor la Teatrul Evreiesc de Stat

Noaptea Albă a Galeriilor la Teatrul Evreiesc de Stat
Galerie Foto Teatrul Evreiesc de Stat va participa și în acest an la Noaptea Albă a Galeriilor. Evenimentul va avea loc în perioada 2-4 octombrie 2020. Expoziția Alef Beys la TES / Alfabet teatral este un eveniment dedicat...

Performing Austria: spectacole austriece de ultimă oră în două festivaluri româneşti de referinţă

Performing Austria: spectacole austriece de ultimă oră în două festivaluri româneşti de referinţă
Galerie Foto Începe noua stagiune Performing Austria a Forumului Cultural Austriac Bucureşti, cu producţii de pe cele mai bune scene austriece, live pe ecranele din România. În parteneriat cu două importante...

Hans Mattis-Teutsch, sub semnul avangardei, la Palatul Suțu

Hans Mattis-Teutsch, sub semnul avangardei, la Palatul Suțu
Galerie Foto Muzeul Municipiului Bucureşti continuă demersurile sale prin care îşi propune să aducă în atenţia publicului modul în care artiştii din spaţiul românesc s-au raportat la mişcările de avangardă. Grație...

”Imperialul” beethovenian în deschiderea stagiunii Orchestrei de Cameră Radio!

”Imperialul” beethovenian în deschiderea stagiunii Orchestrei de Cameră Radio!
Miercuri, 7 octombrie (ora 19.00), Orchestra de Cameră Radio prezintă publicului primul său concert din noua stagiune (2020-2021) și propune un concert 100% BEETHOVEN, dedicat Anului Internațional Beethoven,...

Creatorii celor mai așteptate filme românești ale anului, prezenți la întâlnirea cu publicul TIFF Oradea

Creatorii celor mai așteptate filme românești ale anului, prezenți la întâlnirea cu publicul TIFF Oradea
Galerie Foto Aflate în fiecare an în topul preferințelor orădenilor, filmele românești vor cuceri marele ecran și la cea de-a treia ediție TIFF Oradea. În perioada 2-4 octombrie, cele mai așteptate titluri ale anului vor fi...

Carte pentru copii, părinți și... turism

Carte pentru copii, părinți și... turism
Nordul județului Dâmbovița este una dintre zonele în care s-a făcut turism, în ultimul secol, în mod tradițional. Un concept cultural deosebit alătură lansarea unei serii de cărți pentru copii și promovarea...

Art Safari București – Coadă la artă! Cel mai vizitat eveniment bucureștean în pandemie

Art Safari București – Coadă la artă!  Cel mai vizitat eveniment bucureștean în pandemie
Galerie Foto În ciuda restricțiilor contextului pandemic, 32.405 de persoane au participat la ediția a 7-a Art Safari, finalizată duminică noapte, probabil cel mai mare eveniment dedicat artei în România, unic ca amploare,...

Marin Cazacu şi Violoncellissimo revin în octombrie pe scenele din România

Marin Cazacu şi Violoncellissimo revin în octombrie pe scenele din România
Galerie Foto Turneul naţional „Clasic la puterea a treia - Violoncellissimo” revine în octombrie pe scenele de concerte din România, propunând o incursiune sonoră în lumea violoncelului prin intermediul unui repertoriu...

Gala UNITER. Puterea unei bresle de aur

Gala UNITER. Puterea unei bresle de aur
Galerie Foto La mulți ani, UNITER, pentru cei 30 de ani!   Dorința de a sărbători valorile Teatrului Românesc și personalitățile lui din toate generațiile a fost mult mai puternică decât orice bariere și...

„Seara rusă”, un nou spectacol pe scena Operei Naționale București

„Seara rusă”, un nou spectacol pe scena Operei Naționale București
Galerie Foto Opera Națională București prezintă publicului spectacolul „Seara rusă”, programat miercuri, 30 septembrie, de la ora 19:00.   Muzica rusească are o lungă istorie, pornind de la cântece populare...

Creatorii celor mai așteptate filme românești ale anului, prezenți la întâlnirea cu publicul TIFF Oradea

Creatorii celor mai așteptate filme românești ale anului, prezenți la întâlnirea cu publicul TIFF Oradea
Galerie Foto Aflate în fiecare an în topul preferințelor orădenilor, filmele românești vor cuceri marele ecran și la cea de-a treia ediție TIFF Oradea. În perioada 2-4 octombrie, cele mai așteptate titluri ale anului vor fi...

“Ascultă 5 minute de muzică clasică” – 10 ani

“Ascultă 5 minute de muzică clasică” – 10 ani
Să asculți muzică clasică la mall sau când îți faci cumpărăturile la un hipermarket?  Da, pentru că din octombrie 2010, în fiecare zi a lunilor martie și octombrie, Radio România Muzical propune...

Bucharest Fringe - Maratonul Teatrului Independent

Bucharest Fringe - Maratonul Teatrului Independent
Galerie Foto Bucharest Fringe - Maratonul Teatrului Independent, unul dintre cele mai mari, îndrăgite și longevive festivaluri dedicate teatrului independent din România, a ajuns la cea de-a zecea ediție. Festivalul se va des...

Cinci poveşti pentru seri de toamnă

Cinci poveşti pentru seri de toamnă
Galerie Foto Biblioteca de la Miezul Nopţii, a lui Matt Haig, este despre o singură bibliotecă şi despre o infinitate de vieți. Care e cea mai bună? Undeva, la marginea universului, există o bibliotecă infinită de...

Doliu în lumea muzicii. A murit interpreta melodiei "I Am Woman"

Doliu în lumea muzicii. A murit interpreta melodiei "I Am Woman"
Interpreta melodiei "I Am Woman", a murit la Los Angeles. Hellen Reddy avea 78 de ani și fusese diagnosticată cu demență în 2015, transmite AFP. Vestea decesului a fost anunțată pe Facebook de către...
Serviciul de email marketing furnizat de