x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Invitație la teatru. Ce poți vedea în luna octombrie la Teatrul Dramaturgilor Români

0
Autor: Magdalena Popa Buluc 05 Oct 2020 - 16:20
Invitație la teatru. Ce poți vedea în luna octombrie la Teatrul Dramaturgilor Români
Vezi galeria foto

6 octombrie, ora 19:00, Sala Ion Băieșu

Există nervi

De Marin Sorescu. Regia Felix Alexa

Cu: Răzvan Vasilescu, Gabriel Răuță, Alexandru Conovaru, Amelia Ursu

Apariția piesei Există nervi a marcat un alt drum în dramaturgia românească. Încadrată de criticii momentului în sfera teatrului absurdului, această „primă tatonare dramatică” a scriitorului Marin Sorescu propune imagini și idei ce pot fi asamblate într-o serie complexă de sensuri și semnificații.

Instalarea neobișnuitului în cotidianul familiar se produce simplu – o conversație amicală este întreruptă de o apariție neliniștitoare; o casă este luată drept compartiment de tren. Un Profesor și o Femeie (necesară) își fac apariția în locuința Locatarului și îi propun acestuia să admită inadmisibilul. Captiv în propria casă și supus interogatoriului Profesorului, Locatarul intră într-un joc nebun, în care diferențierea dintre realitate și fantasmagorie, între esență și aparență, între calm și nervi devine dificilă. Sub umbrela ironiei soresciene, ludicul și comicul se întrepătrund, dând naștere unui spectacol remarcabil.

 

O comedie rafinată și subtilă despre absurdul existenței umane.

 

Felix Alexa:

„Există nervi este o piesă cu replici de o inteligență sclipitoare, ce-ți rămân mult timp în memorie prin forța lor poetică. În spectacolul meu personajele lui Sorescu trăiesc în lumea de azi, dar sunt ancorate în trecut prin obsesii, mentalități, frici. Panica existențială este o temă constantă în toată dramaturgia lui Sorescu, exprimată într-o formă originală, de o forță aparte, îmbinând umorul și sensibilitatea poetică. Am mizat pe acest umor cinic și poetic în același timp, amestec de speranță și deziluzie, o stare confuză, ce ne este, din păcate, atât de proprie în ziua de azi. Există nervi este un spectacol ce privește cu umor negru acest secol aparent calm, ce ne distruge sistematic nervii.”

 

Marin Sorescu:

„Am scris piesa aceasta în 1964. Era prima mea încercare dramatică. Am urmărit atunci două lucruri: să văd în ce măsură pot stăpâni dialogul; și apoi, cum, prin această modalitate nouă pentru mine, omul pus să vorbească își poate trăda adevăratele gânduri, frământări, obsesii. Dacă vorbele sunt făcute spre a ascunde gândurile, cum se zice, ele sunt poate, din greșeală, apte și pentru a le dezvălui. Eroii mei – niște oameni care se pândesc. Acțiunea ar fi așadar o vânătoare tragică de gânduri ascunse, de constatări, de banalități, de speranțe, mizerii, înălțări și tot ce formează fondul nostru cel adevărat. Eroii trăiesc o zodie a suspiciunii care întrece orice limită, merge uneori până la coșmar și demență. Vorbele lor sunt în doi peri, frazele sacadate, pline de locuri comune, care tocmai pentru că nu mai înseamnă nimic pot spune foarte mult. Am lăsat personajelor mele cea mai mare libertate. Din sadism. Am fost primul care m-am mirat de replicile lor ciudate și mărturisesc rușinat, chiar am zâmbit. Acțiunea Profesorului, plină de neprevăzut, m-a intrigat peste măsură. Totuși nu m-am amestecat. Explorând zona dintre subconștient și conștient, real și posibil, posibil și fantastic, piesa nu trebuie luată ca o dramă a limbajului. Drama pe care am vrut s-o pun în ea este o dramă a faptelor, care câteodată pot întrece toate aceste margini.”

                                                                                                                                                       Luceafărul, 1968

 

Marian Popescu:

Există nervi este piesa care propune, din perspectiva comicului, aceeași privire critică profundă a părților de lumină și umbră ale ființei umane, neabsorbite de deriziune și absurd cu care se află într-o permanentă relație de destăinuire. Ironia, ca rațiune integratoare, și comicul, ca teren sigur al perspectivei asupra unei mobilități deconcentrate a spiritului uman, sunt armele principale ale unui dramaturg de mare valoare.”

                                                                              Marin Sorescu – Ieșirea prin cer (Editura Eminescu, 1984)

 

 

 

 

 

8 octombrie, ora 19:00, Sala Iosif Naghiu

Mazurka

De Alexander Hausvater. Regia: Alexander Hausvater

Cu: Lari Giorgescu, Gavril Pătru și Antoaneta Cojocaru

 

Mazurka este un spectacol emoționant, o odisee în mitul lui Chopin: GENIUL muzical și OMUL Chopin.

 

Spectacolul nu este unul biografic, ci mai degrabă o încercare de a devia de la realitatea absolută la cea spirituală. Discrepanța dintre creația muzicală și experiența umană este tragică și comică în același timp. Realizat sub cheia replicii „Toți iubesc muzica, dar nu și omul”, spectacolul îl aduce în prim plan pe OMUL Chopin, incapabil să iubească, să mențină o relație.

 

 

 

 

10 și 11 octombrie, ora 19:00, Sala Ion Băieșu

Mobilă și durere

De Teodor Mazilu. Direcția de scenă: Victor Ioan Frunză

Cu: George Costin, Sorin Miron, Nicoleta Hâncu, Adrian Nicolae, Irina Bucescu / Mihaela Velicu, Andrei Huțuleac / Alexandru Pavel

 

București. 1974. Comunism și omul se străduiește să devină nou. Două cooperative rivale - Avântul mobilei și Progresul mobilei - se întrec în cursa pentru îndeplinirea Planului Cincinal.

 

Doi directori - unul tânăr și în plină ascensiune, altul bătrân, bolnav și oboist - se urăsc shakespearian. Doi subalterni, unul umil și măcinat de visul de a ajunge șef, celălalt versatil, blazat și sofisticat, se urăsc și ei cum pot. Două neveste - vag la fel, dezamăgite în dragoste, au ajuns soții de șef și își petrec timpul acumulând blănuri, excursii în străinătate, tablouri și câini scumpi. În timpul liber, complotează pentru distrugerea rivalei.

 

Se amestecă bine, și se râde. Și se râde… Până când devine clar că 1974 nu e chiar atât de departe. Și că nici cooperativă și corporație nu sună atât de diferit. Și nu se mai râde… Se fluieră. A pagubă. Cât se poate de românesc.

 

 

16 octombrie, ora 19:00, Sala Ion Băieșu

Șase comedii ușoare pentru oameni triști

De Ștefan Caraman. Regia: Alexandru Nagy

Cu: Răzvan Vasilescu și Letiția Vlădescu

 

Ștefan Caraman:

Șase comedii ușoare pentru oameni triști e un șirag de perle culese de pe fundul unei mări poluate; perlele sunt curate și limpezi în miezul lor însă scoicile acelea care le-au produs sunt bolnave și triste, aproape că seamănă cu oamenii culegători: preocupați, lacomi, grabiți și egoiști.

 

Oameni și perle, fiecare contaminând imperfect pe celalalt, fără iubiri absolute, fără eșecuri insuportabile, toate amestecate într-o poveste ocean în care nimeni nu se simte cu adevărat acasă. Am scris piesa aceasta într-una din călătoriile mele după perle, înfrigurat ca aș putea să nu le găsesc și îngrijorat că, descoperindu-le, nu aș fi știut ce sa fac cu ele. Nu știu nici acum, n-o să știu niciodată. La ce bun? Când găsești o comoară se întâmplă întotdeauna ca, la final, să nu-ți mai aparțină, să apară de nicăieri altcineva și să ți-o răpească, iar tu să rămâi doar cu amintirea descoperirii și cu degradeurile de real și ireal care o colorează. Doamnelor și domnilor, eu le-am adus la suprafață. Luați-le, sunt ale dumneavoastră.”

 

 

 

17 și 18 octombrie, ora 19:00, Sala Iosif Naghiu

Steaua fără nume

De Mihail Sebastian. Direcția de scenă: Victor Ioan Frunză

Cu: Adrian Nicolae, Sorin Miron, Alexandru Pavel/Andrei Huțuleac, Andrei Huțuleac/Alexandru Pavel, Luminița Erga/Corina Moise, Mihaela Velicu, Codrin Boldea, George Costin, Nicoleta Hâncu

 

Într-un mic orășel de provincie, într-o gară în care nu opresc trenurile rapide, existența blândă și predictibilă a localnicilor este răvășită de sosirea unei scântei din „lumea mare”.

 

O străină fără bilet și fără acte, fugită din cazino de lângă bărbatul ei, aduce cu ea parfumul subtil și periculos al distracției celor bogați. În brațele unui timid profesor de astronomie, Mona, o stea a sălilor de bal bucureștene, cunoaște dragostea cea mare. Cea adevărată. Cea cosmică. Și o stea primește un nume.

 

O comedie romantică de o nepământeană duioșie.

 

 

24 și 25 octombrie, ora 19:00, Sala Iosif Naghiu

Fata Morgana

De Dumitru Solomon. Direcția de scenă: Victor Ioan Frunză

Cu: Carol Ionescu, Blanca Doba/Ana Crețu, Adrian Nicolae, Nicoleta Hâncu, Alin Florea/Sorin Miron, Alexandru Pavel, Corina Moise, Monica Odagiu/Daria Pentelie, George Costin și Andrei Huțuleac

 

Sub forma unei farse polițiste, cu o dispariție misterioasă și niște anchetatori simpatici, Fata Morgana este o satiră puternică ascunsă în frișca umorului de situație și de limbaj.

 

Ingenioasă, cu personaje realiste care merg însă și către fantastic și absurd, piesa nu s-a demodat deloc.

 

Blanca Doba – nominalizată pentru Debut la Premiile Uniter (ed. XXVII, 2019) pentru rolul Teo din spectacolul Fata Morgana, direcția de scenă Victor Ioan Frunză

 

Adrian Nicolae – Premiul pentru cel mai bun actor, pentru rolul Directorul hotelului din spectacolul Fata Morgana, direcția de scenă Victor Ioan Frunză – Festivalul Dramaturgiei Românești Contemporane, ediția II, 2018

 

Premiul pentru cel mai bun spectacol, în cadrul Festivalului Dramaturgiei Românești Contemporane, ediția II, 2018

 

 

Horia Gârbea:

„Fata Morgana este poate cel mai comic dintre textele lui Dumitru Solomon. Publicată în 1978, piesa a fost scrisă în anii când criza morală se agravase, iar lupta cu cenzura se ducea tot mai greu.

Sub forma unei farse polițiste, cu o dispariție misterioasă și niște anchetatori simpatici, piesa este o satiră puternică ascunsă în frișca umorului de situație și de limbaj. Ingenioasă, cu personaje realiste care merg însă și către fantastic și absurd, piesa nu s-a demodat deloc. Natura umană a rămas aceeași. Dar pentru spectatorul de azi, întoarcerea în timp cu 40 de ani adaugă piesei un plus de savoare, detaliu abil exploatat de reputatul regizor Victor Ioan Frunză în decorul, de minuțioasă reconstituire, al Adrianei Grand.”

 

Olga Delia Mateescu:

 

„Impus definitiv în istoria literaturii dramatice ca dramaturg, eseist și critic, laureat al premiului Academiei Române, al premiului USR în 1995, primește și premiul UNITER pentru piesa Repetabila scenă a balconului. Schițelor dramatice din volumele Dispariția, Socrate, Măști contemporane li se adaugă numeroase piese ale unor tomuri ca Fata Morgana, Scene din viața unui bădăran, Desene rupestre sau texte ca Țara lui Abuliu, Liftul, Zăpezile de altădată, Noțiunea de fericire și Arma secretă a lui Arhimede. 

 

Televiziunea Română, Teatrul Național Radiofonic, scenele din țară sau din București au binemeritate succese cu operele lui dramatice, TDR reușind cu spectacolul Fata Morgana un regal comic în care hohotele de râs și aplauzele răsplătesc talentul creatorilor săi: dramaturg, regizor, actori, scenograf, muzicieni, personal teatral.”


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

O poveste interbelică, la Teatrul „Stela Popescu”

O poveste interbelică, la Teatrul „Stela Popescu”
Galerie Foto Un spectacol despre Bucureștiul de odinioară, cu atmosfera sa cuceritoare ce și-a păstrat farmecul peste ani, despre umorul rafinat și șarjele spirituale dintre clienții care îi transformau cochetele terase în...

Show-ul lui Sergei Polunin în România, în premieră pe TIFF Unlimited, de Ziua Mondială a Baletului

Show-ul lui Sergei Polunin în România, în premieră pe TIFF Unlimited, de Ziua Mondială a Baletului
Galerie Foto Spectacolul de dans pe care celebrul dansator Sergei Polunin l-a susținut pentru prima dată în România în această vară, ca invitat special al Festivalului Internațional de Film Transilvania, este difuzat online,...

„Întâlnire la muzeu” cu Horea Avram

„Întâlnire la muzeu” cu Horea Avram
Muzeul Național de Artă al României a organizat marți, 26 octombrie, o nouă Întâlnire la muzeu. De această dată, invitatul lui Călin Stegerean a fost Horea Avram, președinte al Consiliului Administrației...

Warner TV se lansează sâmbătă în România

Warner TV se lansează sâmbătă în România
Galerie Foto Așteptarea a luat sfârșit. Warner TV se lansează oficial în acest weekend în România. Din 23 octombrie noul post de televiziune promite „Entertainment Nelimitat”.   Warner TV aduce...

Cele mai bune filme de la edițiile XII și XII ale Festivalului Internațional de film pentru publicul tânăr- KINOdiseea, online, între 20 – 31 octombrie

Cele mai bune filme de la edițiile XII și XII ale Festivalului Internațional de film pentru publicul tânăr- KINOdiseea, online, între 20 – 31 octombrie
Galerie Foto Festivalul internațional de film pentru publicul tânăr - KINOdiseea revine între 20 și 31 octombrie și cu un program online care cuprinde 13 filme de lungmetraj pentru copii și familie, atât filme bine primite de...

Avanpremieră Extraconjugal, de Neil Simon, în deschiderea stagiunii Teatrului de Artă București

Avanpremieră Extraconjugal, de Neil Simon, în  deschiderea stagiunii Teatrului de Artă București
Galerie Foto Teatrul de Artă București își redeschide stagiunea în luna septembrie cu un program amplu alcătuit din 12 dintre cele mai apreciate și aplaudate spectacole, dar și o premieră – Extraconjugal, de Neil...

Scala din Milano prezintă Dvořák azi, la Festivalul Enescu. Expoziție inedită de documente și fotografii despre istoria Festivalului și viața lui Enescu, vernisată la Sala Palatului

Scala din Milano prezintă Dvořák azi, la Festivalul Enescu. Expoziție inedită de documente și fotografii despre istoria Festivalului și viața lui Enescu, vernisată la Sala Palatului
Scala din Milano, Orchestra de Cameră Lausanne și Corul Regal împreună cu Orchestra Simfonică a Filarmonicii din Brașov oferă programele artistice ale zilei pe trei scene ale Festivalului: Sala Palatului, Ateneul...

Televiziunea Română regretă dispariția lui Octavian Iordăchescu

Televiziunea Română regretă dispariția lui Octavian Iordăchescu
Octavian Iordăchescu, unul dintre profesioniştii care şi-au dedicat cariera Radioteleviziunii Române și, ulterior, TVR, s-a stins din viaţă.   Autor a numeroase producții radio şi tv, co-director al F...

Workshop de Commedia dell’Arte în cadrul proiectului european Poetic Invasion of the Cities

Workshop de Commedia dell’Arte în cadrul proiectului european Poetic Invasion of the Cities
Workshopul de Commedia dell’Arte – The Labyrinth of Masks, din cadrul proiectului european Poetic Invasion of the Cities (PIC) a început zilele acestea la Sibiu și se va desfășura online până în 22...

Ziua Mondială a Baletului, marcată la Sibiu prin trei evenimente online și offline

Ziua Mondială a Baletului, marcată la Sibiu prin trei evenimente online și offline
Galerie Foto Ziua Mondială a Baletului, celebrată în acest an în data de 19 octombrie 2021, va fi marcată la Sibiu printr-o serie de trei evenimente, online și offline, organizate de Teatrul de Balet Sibiu. Marți, 19...

Jazz(R)Evolution: Prin jazz spre dialog și toleranță

Jazz(R)Evolution: Prin jazz spre dialog și toleranță
Galerie Foto Luni 18 octombrie, de la ora 18:30, elevii de la Școala gimnazială „Ferdinand I” și Școala italiană „Aldo Moro” din București, părinții și profesorii lor, dar și alți doritori sunt invitați la...

Despre prăbușirea și salvarea unei școli, în premieră la Teatrul „Gong” din Sibiu

Despre prăbușirea și salvarea unei școli, în premieră la Teatrul „Gong” din Sibiu
Galerie Foto Teatrul pentru Copii și Tineret „Gong” Sibiu prezintă sâmbătă, 23 octombrie, de la ora 18:00, premiera spectacolului „Bibi” conceput și scris de dramaturga Mihaela Michailov și regizorul Radu Apostol....

Bătălia titanilor: maeștrii Cannes-ului se întorc la București între 22 și 31 octombrie! - Biletele pentru ce-a de-a 12-e ediție Les Films de Cannes à Bucarest sunt în vânzare -

Bătălia titanilor: maeștrii Cannes-ului se întorc la București între 22 și 31 octombrie!  - Biletele pentru ce-a de-a 12-e ediție Les Films de Cannes à Bucarest sunt în vânzare -
Galerie Foto Atenție, urmează o încleștare epică între titani! Nu este vorba de un blockbuster hollywoodian, ci de o superselecție marca Les Films de Cannes à Bucarest care strânge cele mai mari nume înscrise în ediția...

Premieră CABARET Un musical de Răzvan Mazilu @ODEON

Premieră CABARET  Un musical de Răzvan Mazilu @ODEON
Willkommen, bienvenue, welcome to CABARET! Teatrul Odeon are plăcerea să anunțe premiera musical-ului „CABARET”, libretul de JOE MASTEROFF, după piesa lui John Van Druten și povestirile lui...

BECOMING LANDSCAPE OUTLANDS. Mesaje cifrate și semne vizibile din aer au apărut în câmpul de papură din Parcul Natural Văcărești

BECOMING LANDSCAPE  OUTLANDS. Mesaje cifrate și semne vizibile din aer au apărut în câmpul de papură din Parcul Natural Văcărești
Galerie Foto Land art vizibil pe Google Earth și Maps examinează stratigrafia istoriei recente a deltei de la marginea Bucureștiului. Scrisul criptic se regăsește în mai multe forme, presărate prin întregul parc, pe care...
Serviciul de email marketing furnizat de