Litigiile între clienţi şi bănci vor avea o soluţie alternativă de rezolvare înainte de ajungerea în instanţe. Este o veste bună pentru clienţii de servicii financiare şi bănci, dar mai puţin primită cu bucurie de casele de avocatură specializate în procesele de eliminare a clauzelor abuzive sau de îngheţare a cursului francului elveţian care îşi văd îngustată piaţa.
Banca Naţională a României are în centrul dezbaterii Colocviilor juridice, de câteva ediţii, cristalizarea unor decizii care să asigure un mecanism concret instituţional pentru soluţionarea alternativă a litigiilor (SAL).Viceguvernatorul BNR Bogdan Olteanu şi Alexandru Păunescu, directorul Direcţiei Juridice, au fost în măsură să prezinte la recenta ediţie a Colocviilor, ajunse la cea de-a 17-a, începe-rea, din ianuarie 2016, a activităţii efective a Centrului SAL. Se depăşeşte astfel o perioadă de discuţii tensionate şi decizii controversate care au însoţit criza economică şi perioada de recesiune prin crearea de speranţe false la revenirea perioadei roz, a creditelor fals ieftine sau a aroganţei instituţiilor bancare. Dezbaterile organizate de Banca Centrală au avut un înalt grad de profesionalism prin invitarea unor specialişti cu autoritate recunoscută în Europa (Douglas Melville, preşedinte International Network of Financial Services Ombudsman Schemes; Rainer Kulms, profesor în drept la Max Planck Institut; Sigrid Sulcebe, Bank for International Settlements; Stefano Montemaggi, jurist, Banca Italiei). Prof. dr . Brândușa Ștefănescu, preşedintele Centrului SAL, a precizat că acţiunile de conciliere-mediere nu sunt obligatorii înainte de a merge în instanţe şi pot fi contestate de părţi.