x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Editoriale Managerii dezastrului CNAS au făcut Legea sănătăţii

Managerii dezastrului CNAS au făcut Legea sănătăţii

de Dan Constantin    |    12 Ian 2012   •   21:00
Managerii dezastrului CNAS au făcut Legea sănătăţii

Primul dintre neajunsurile sistemului de sanatate ierarhizate de Traian Basescu este monopolul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, a carei principala activitate – gestio­narea banilor publici incredintati – a fost blamata public de presedinte cu un termen fara echivoc: dezastru. Presedintele, aflat de doua saptamani in prim-planul ofensivei pentru im­punerea rapida a Legii privind organizarea si functionarea sistemului de sanatate din Romania, consi­dera noul act normativ esential pentru asa-numita reforma a statului. Un proiect neclar, punctat de puseurile de forta ale Puterii, care doreste sa faca schimbari de sistem si institutii fundamentale fara a avea suportul cetatenilor.

Legislatia muncii, sistemul de pensii, Legea educatiei – considerate de Basescu Traian drept etape in reformarea statului – au fost impuse prin asumarea raspunderii Guvernului, dar procedura a anulat dezbaterea pu­blica si parlamentara. A 'reusit' sa starneasca, insa, neincredere, sa adu­ca nemultumiri si confuzie. Puse in practica, aceste legi trecute cu ana­sana au creat disfunctionalitati in sis­te­mele nou-reglementate, opozitia sin­dicatelor si o politizare mai accentuata a institutiilor.

Avand aceste antecedente, Legea sa­natatii este privita cu suspiciune, existand motive suplimentare de in­grijorare, in primul rand din cauza pro­cedurii ei de redactare si de 'stre­cu­rare' in canoanele constitutionale. Textul legii a fost facut la Cotroceni, Pre­sedintia neavand drept de ini­tiativa legislativa. Ca atare, 'Legea-pro­iect' a fost trimisa la Ministerul Sa­natatii in octombrie anul trecut, pentru a fi pusa in dezbatere publica, pas totusi obligatoriu. In interiorul mi­nisterului, specialistii au avut ob­se­rvatii de fond la textul propus, si autorii de la Cotroceni – Vladescu, Pa­u­nescu si Duta, seful Casei Na­ti­o­nale de Asigurari de Sanatate – s-au plans 'tatucului'.

Pentru a elimina opo­zitia la prevederile legii, cel mai col­tos fiind Raed Arafat, Palatul Co­troceni a folosit metoda pumnului in gura. Basescu l-a atacat dur pe Arafat, pe ministrul Ritli si a cerut imperativ, la postul public de televiziune, sa fie pusa legea in dezbatere pe site-ul Mi­nisterului Sanatatii. Abia pe 28 de­cembrie s-a executat ordinul lui Traian Basescu, si dezbaterea publica va dura 30 de zile, pana in 28 ianuarie 2012. Pana la demisia lui Raed Arafat, ni­meni nu s-a inghesuit sa vada ce-i cu aceasta lege. Acum, foarte multi ochi o parcurg si o judeca. Primele im­presii sunt de mare retinere din par­tea profesionistilor si o totala res­pin­gere din partea societatii civile. Chiar si ONG-urile favorabile lui Basescu cer retragerea proiectului.

Imi permit cateva observatii de fond la proiect. In primul rand, intre putinii autori ai legii (3) sunt doi 'profesionisti' tocmai acuzati public de Traian Basescu de management ca­tas­trofal la Casa Nationala de Asi­gu­rari de Sanatate: profesorul Vla­descu, numit in 2005 la pre­se­din­tia CNAS, si Duta, actualul ei sef. Dupa 'aprecierile' presedintelui, cei doi 'catastrofici' ar trebui sa demisi­o­neze. Altfel se creeaza o uriasa con­fu­zie de valori: presedintele l-a obli­gat pe Raed Arafat –un profesionist desavarsit, unanim apreciat, care a construit sistemul SMURD – sa demisioneze, dar cei care au condus CNAS spre catastrofa sunt pusi sa re­dacteze si sa sustina o noua Lege a sa­na­tatii! Nu intram intr-o zona a tul­burentelor de judecata, nu ne in­doim de diagnosticul smuls recent de la Spitalul Militar de promotorul re­formei statului confuz?

In viziunea noii legi, autorii taie partea leului pentru CNAS, 'catastrofa' ce ramane principalul gestionar al bugetului Sanatatii, socotit la circa 4% din PIB – adica 5 miliarde de euro. Pentru administrarea ba­nilor, CNAS retine 1% din Fondul Na­tional de Sanatate. O suma semni­ficativa – de 50 de milioane de euro anual pentru administrare – nu pare mult, in conditiile in care 'eficienta' este clamata din capul pana in finalul legii? Pentru a introduce casele private de asigurari in joc, dispar casele judetene ale CNAS. Manevra mai 'smulge' inca 2,8% din Fondul Na­tional de Sanatate, bani socotiti pentru administrarea la nivel judetean a platilor catre furnizorii de servicii me­dicale. Inca 140 de milioane de euro! Reforma costa, dar parca prea scump cumparam pielea ursului din padurea plina cu smecheri.

Deci, din banul public, colectat de stat ca asigurari de sanatate, este finantata functionarea caselor private de asigurari! O hotie pe fata pentru plantarea baietilor destepti sub umbrela legii! O lege care asigura populatia ca nu se mareste fiscalitatea prin schimbarea sistemului. Fals! Ea creste si prin text explicit – 'majorarea cu 20% a contributiilor din accize' (Titlul XV al legii), dar si implicit prin modul de finantare a sistemului. Populatia va plati separat, prin asigurari suplimentare, serviciile care nu sunt in pachetul mi­nimal oferit asiguratului.

Pe de alta parte, dispar o serie de gratuitati si se restrange numarul celor care sunt scutiti de la plata serviciilor medicale. In folosul cui se fac schimbarile de esenta ale sistemului? Vladescu, Duta si Paunescu il pot pune pe Basescu sa vorbeasca fara intrerupere la televizor, radio s.a.m.d. in favoarea legii, pentru ca putini il vor crede ca se va insanatosi sistemul! Operatia a reusit, dar pa­ci­en­tul a murit, asta va fi rezulta­tul unei legi facute sa dreneze banii spre ma­rile case private de asigurari.

×
Subiecte în articol: editorial