Inainte de a deveni literat sub pseudonimul John Sandford, John Camp a fost un gazetar de succes, căştigător chiar şi al unui Premiu Pulitzer
Inainte de a deveni literat sub pseudonimul John Sandford, John Camp a fost un gazetar de succes, căştigător chiar şi al unui Premiu Pulitzer. Activitatea de ziarist şi-a pus in mod evident amprenta pe scrierile sale de ficţiune. Relatarea e febrilă, fără inflorituri stilistice, abisurile psihologice il interesează puţin, acţiunile eroilor sunt in primul plan. Rezultatul? Naraţiuni care se citesc cu sufletul la gură, cu un izvor nesecat de fapte senzaţionale, infăţişate direct, ca intr-un reportaj in care emoţiile jurnalistului n-au ce căuta, iar dacă ar fi prezente ar dăuna grav lecturii. Cititorul este lăsat să se confrunte singur cu istorisirea unor evenimente atroce. Acestea pot să-l lase rece sau să-l impresioneze. Iscusinţa de povestitor a lui John Sandford ii pune insă garantat sensibilitatea la grea incercare. De pildă, atunci cănd ii parcurgi romanul "Crima din umbră", e imposibil să te lase indiferent omorurile puse la cale de doi indieni americani care visează să atragă atenţia asupra sorţii hărăzite celor de acelaşi sănge cu ei. "Omoruri infăptuite ca semn al unei noi răscoale impotriva rasei albe." Aşa sună justificarea pe care ei o clamează in faţa opiniei publice. Şi, chiar dacă intr-un fel au dreptate, calea pe care o urmează e greşită şi provoacă dezastre. E adevărat, acţiunile lor au o motivaţie puternică, pornesc după ce doi poliţişti violează o copilă de 12 ani - ulterior, unul dintre ei ajunge director FBI. Dar pradă răzbunării indienilor cad de-a valma şi inocenţi, şi nevinovaţi, ca şi cum in acel loc din Minneapolis, Manhattan şi Oklahoma City s-ar fi abătut un vănt de nebunie. De aceea, nimeni nu-i simpatizează pe "cavalerii dreptăţii" ieşiţi din rezervaţie, dar neacomodaţi la rigorile vieţii intr-o civilizaţie modernă, şi nu le aprobă faptele. "Crimă din umbră" nu este o poveste cu indieni buni şi viteji, ca in paginile lui Karl May, pe care să-i indrăgeşti şi să doreşti să-i imiţi. Dar admiraţia nu se indreaptă nici spre Lucas Davenport, un "copoi seducător", locotenentul de poliţie care apasă pe trăgaciul pistolului mai uşor decăt mănuieşte periuţa de dinţi, cu mare succes la femei şi un pasionat creator de jocuri electronice, deşi, printre partide de sex şi băutură, ancheta sa laborioasă elucidează enigmaticul caz şi restabileşte liniştea intr-o comunitate inspăimăntată. Pentru John Sandford, vinovaţii nu se deosebesc prea mult de cei care ii hăituiesc.