Jurnalul.ro Fun Studiu / Dinozaurii, carnivori şi poligami

Studiu / Dinozaurii, carnivori şi poligami

de Ovidiu Ciutescu    |    19 Dec 2008   •   00:00
Studiu / Dinozaurii, carnivori şi poligami

Masculii mai multor specii de dinozauri carnivori erau nişte părinţi exemplari, deoarece cloceau şi protejau singuri ouăle mai multor femele, potrivit unui studiu american ce a fost publicat în revista Science, informează AFP, citat de Mediafax.

Dinozaurii care au făcut obiectul acestui studiu sunt strămoşii păsărilor de astăzi, iar fosilele lor au fost descoperite deasupra unui număr neobişnuit de mare de ouă, a declarat David Varricchio, paleontolog în cadrul Universităţii Montana, principalul autor al studiului. Masculii fecundau mai multe femele în aceeaşi perioadă, iar acestea depuneau ouăle într-un singur cuib. După ce femelele plecau, masculii rămâneau pe cuib, cloceau şi protejau toate ouăle, în opinia lui Varricchio.

Cercetătorii au ajuns la această concluzie după ce au examinat mărimea cuiburilor şi structura internă a ouălelor fosilizate ale unor dinozauri din speciile Troodon, Oviraptor (un mic dinozaur teropod descoperit în Mongolia) şi Citipati.  Studiile precedente efectuate de paleontologii Universităţii Montana au demonstrat că sistemul de reproducere al dinozaurilor prezentau multe caracteristici comune cu cel al păsărilor de astăzi. Ouăle sunt asimetrice şi au coaja identică. Fosilele unor dinozauri masculi au fost găsite deasupra ouălelor, fapt care sugerează că aceştia cloceau.

Cercetătorii au comparat mărimea cuiburilor celor trei specii de dinozauri carnivori descoperite cu cele ale rudelor lor apropiate din rândurile urmaşilor lor de astăzi - păsările şi crocodilii. Oamenii de ştiinţă au analizat fosilele dinozaurilor adulţi găsiţi deasupra cuiburilor din statul american Montana şi din Mongolia. Atunci când clocesc, femelele de păsări stochează minerale suplimentare în ţesuturile osoase ale membrelor, fapt remarcat şi la fosilele de dinozauri. Clocitul şi protejarea ouălelor exclusiv de către masculi reprezintă două practici care sunt întâlnite, în prezent, doar la păsările de talie mare, incapabile să zboare, precum struţul.

Subiecte în articol: lumea