Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Lumea nevăzută a microbilor

Lumea nevăzută a microbilor

de Anca Aldea    |    04 Oct 2008   •   00:00

Microbii – unele dintre cele mai mici organisme de pe Pământ – populează această planetă de mai bine de 3,8 milioane de ani.

Potrivit teoriei evoluţioniste a lui Darwin, toate organismele vii de pe Terra provin din cele mai vechi forme de microbi, adică din fiinţe vii unicelulare, microscopice, care trăiesc în sol, în apă, în aer, în corpul plantelor sau al animalelor şi care sunt agenţi ai bolilor infecţioase, ai fermentaţiilor, ai putrefacţiilor. Este vorba de bacterii, archae, virusuri (deşi mulţi cercetători susţin că virusurile sunt organis-me moarte care nu se pot înmulţi singure) şi organisme cu o singură celulă de tipul eucariot, ca ameobele şi paramecii.

Fiind o mare parte din biodiversitatea de pe Terra, microbii se regăsesc aproape peste tot – în sol, în plante, în gheizere, pe fundul oceanelor, sub stratul de gheaţă al Antarcticii şi în corpul omenesc (de altfel, oamenii de ştiinţă susţin că în intestinele unui om trăiesc mii de miliarde de bacterii). Există microbi – denumiţi extremofile – care îşi duc viaţa în cele mai aprige condiţii, acolo unde nici un alt organism viu nu poate trăi, cum ar fi fosele hidrotermale din oceane (unde temperaturile depăşesc uşor 85-90 de grade Celsius) sau în roci aflate la adâncimi impresionante sub pământ.

Preocupaţi să înţeleagă mecanismele de funcţionare a ecosistemului şi să găsească noi căi de luptă cu unele boli (mai ales cu cele infecţioase), oamenii de ştiinţă descoperă constant specii noi de microbi. Dată fiind vechimea uluitoare de când se află pe Terra, microbii au continuat să evolueze neîncetat, transformându-se în forme mai complicate de viaţă, multicelulare, capabile să-şi transfere genele de la o specie la alta şi de la un individ la altul. Odată cu descoperirea, în vara acestui an, a două virusuri vii în Franţa – aşa-numitele "mamavirus" şi "Sputnik" –, cercetătorii au reluat dezbaterea conform căreia între speciile de microbi un loc aparte îl ocupă virusurile, scrie revista online Live Science. Publicaţia aminteşte despre anunţul Centrului Naţional de Cercetare Ştiinţifică din Franţa, conform căruia într-un turn de răcire au fost identificate două virusuri, unul mai mare, altul mai mic. Potrivit experţilor, virusul de mărimi uriaşe, "mamavirusul", este infectat de cel cu mărimi reduse, "Sputnik".

Subiecte în articol: special