Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Vocea delfinului - mamă

Vocea delfinului - mamă

02 Aug 2008   •   00:00

Femelele delfin au o me­todă neobişnuită de a-şi învăţa puii să le recunoas­că: ele fluieră de zece ori mai mult ca de obicei după naşterea micuţilor, informează oamenii de ştiinţă citaţi de BBC. Cer­ce­tătorii sugerează că acest fe­nomen se datorează, cel mai probabil, nevoii ma­terne a acestor femele de a fi în contact cu puii, care în primele săptămîni după naştere pot să confunde alte femele cu propriile mame, deoarece delfinii socializează foarte repede cu alte exemplare din specia lor. Fluieratul excesiv al femelelor delfin poate fi explicat şi prin acest proces de “imprimare” a sunetului specific mamei care se adresează puiului. Acest fenomen împiedică şi confuziile femelelor delfin care uneori “fură” puii altor mame. Spre surprinderea cercetătorilor, mamele delfin nu îşi învaţă puii să fluiere, sunetele acestora nesemănînd aproape niciodată cu cele ale părinţilor. “Este interesant că sunetele emise de puii femele sînt mult mai asemănătoare cu cele emise de animalele din mediul lor cu care nu interacţionează”, susţine zoologul Deborah Fripp.

Organisme la adîncime

Oamenii de ştiinţă americani au descoperit o formă inferioară de viaţă, care trăieşte la aproape doi kilometri adîncime în scoarţa terestră, informea­ză SPACE.com. Bacteria face parte dintr-un grup de microbi subterani des­coperiţi într-o mină de platină din Africa de Sud. Acest orga­nism este specific mediului, spre deosebire de majoritatea gru­pu­rilor de microbi recoltaţi pînă acum din aceeaşi zonă. Echipa de specialişti americani a testat mai multe probe de nămol recoltat din mine tocmai pentru a determina în ce proporţie mediul de microbi al zonei este invadat de orga­nisme nespecifice, introduse în timpul săpăturilor efectuate de oameni. Spre surprinderea lor, biologii au descoperit că suprafaţa terestră este încă un mediu care ascunde organisme unice, nedescoperite pînă acum.

Caii albi suferă de o mutaţie genetică

Caii albi au o genă mutantă care le determină culoarea, scrie cotidianul britanic Times în pagina sa electro­nică. Un studiu efectuat de oamenii de ştiinţă de la Universitatea suedeză Uppsala arată că ADN-ul acestor animale conţine o genă care accelerează procesul de îmbă­trînire şi schimbă culoarea părului. Cer­cetătorii cred că ma­jo­ritatea cailor de cu­loare albă este des­cendentă a aceluiaşi strămoş mutant din punct de vedere ge­netic, care nu ar fi su­pravieţuit în sălbă­ticie fără ajutorul oa­menilor. Gena “vinovată” provoacă schimbarea culorii cailor după aproape şase ani de la naştere, aceştia avînd iniţial blana de culoare maro sau neagră. În plus, pe lîngă faptul că aceşti cai albinoşi sînt ţinte uşoare pentru prădători în sălbăticie, prezintă riscul ridicat de a dezvolta diverse forme de cancer al pielii.

Viermi matematicieni

Viermii inelaţi efectuează calcule matematice pentru a găsi surse de mîncare, informează LiveScience. Cercetătorii de la Universitatea din Oregon, SUA, au descoperit că aceste organisme calculează intensitatea diferitelor gusturi pe care le întîlnesc şi modul în care se schimbă acestea pe parcursul deplasării pe diferite distanţe, pentru a afla dacă se îndreaptă spre o sursă de mîncare sau dacă trebuie să schimbe direcţia.

Insectele din chihlimbar

Paleontologii spanioli au desco­perit rămăşiţele unor insecte, conservate în chihlimbar, dintr-o specie ne­cunoscută care a dispărut cu mult înainte de ultimii dinozauri, scrie AFP. Bucăţile de chihlimbar care “găzdu­iesc” aceste insecte datează de aproxi­mativ 110 milioane de ani şi au fost descoperite conservate foarte bine într-un sit din provincia spaniolă Cantabria. Printre insecte se numără cîteva tipuri de arahnide “prinse” împreună cu firele propriilor pînze şi cu rămăşiţe de plante.

Mamuţi descoperiţi accidental

Două schelete parţial complete, aparţinînd unor mamuţi tineri, au fost descoperite întîmplător pe un teren de construcţie a unei clădiri comer­ciale din Minsk, Belarus, scrie AFP. Paleontologii estimează că animalele au trăit într-o perioadă apreciată între 25.000 şi 45.000 de ani în urmă. “Este o descoperire foarte importantă pentru noi”, susţine Alexander Medvedev, directorul departamentului de arheologie al Academiei de Ştiinţe din Belarus. Cei care au descoperit în mod accidental oasele nu şi-au dat seama de vechimea lor pînă cînd nu au văzut printre ele şi colţi din fildeş.

Subiecte în articol: natura