Deşi poate părea paradoxal sau doar anacronic, încă există teamă faţă de calculatoare. Nu la nivel de sectă apocaliptică, ci în şcoala românească.
Conform unui studiu realizat printre profesorii din România, principalele cauze ale utilizării limitate sau ale neutilizării tehnologiei în şcoli sunt lipsa de conţinut sau de aplicaţii corespunzătoare pentru susţinerea lecţiilor (30,9%), rezistenţa din interiorul şcolii (25%), lipsa conexiunii la internet (23,5%), şi lipsa fondurilor pentru achiziţionarea tehnologiei (22,1%).
Pe de altă parte, utilizarea PC-urilor în procesul de învăţământ din România a condus la obţinerea de rezultate mai bune de către elevi, au considerat 63% dintre profesorii care au participat la studiul realizat de Centrul pentru Inovare şi Educaţie (TEHNE România).
Alte concluzii ale raportului arată că peste 85% dintre profesorii intervievaţi sunt de părere că fiecare elev ar trebui să dispună de un laptop ca instrument de învăţare.
În prezent, numai 1,6% dintre respondenţi au declarat că pot oferi acces la laptop-uri în clasă mai multor elevi simultan, iar 51,6% dintre profesori folosesc calculatoarele desktop din laboratoarele şcolilor, unde, de asemenea, mai mulţi elevi lucrează la acelaşi PC.
Predarea şi învăţatul
Învăţarea cu ajutorul instrumentelor IT&C la clasele I-VIII este considerată foarte importantă de profesorii români, 94,1% dintre aceştia declarând că folosesc calculatoarele ca parte a activităţilor din clase.
În opinia lor, învăţarea asistată de calculator este cea mai benefică pentru studiul ştiinţelor - fizică, biologie, chimie (59,7%), limbi străine (57,4%), matematică (37,7%) şi istorie (21,7%).
În ceea ce priveşte impactul general al utilizării echipamentelor IT la nivelul elevilor, profesorii sunt de părere că acesta este pozitiv, atât la nivelul grupului, cât şi individual.
Astfel, 60,9% au declarat că elevii au un interes mai mare de a învăţa utilizând calculatorul la şcoală, iar 64,1% susţin că prezenţa tehnologiei creşte frecvenţa la ore. De asemenea, 60,4% au observat o concentrare mai bună a elevilor, iar 57,1% au remarcat lucrul în echipă şi favorizarea dezvoltării competenţelor de cooperare. Aproape 60% dintre respondenţi au observat obţinerea unor rezultate mai bune, iar 65,6% o atitudine pozitivă în clasă a elevilor.
Studiul a fost realizat în perioada septembrie-decembrie de TEHNE România, la iniţiativa Intel, ca parte a cercetării desfăşurată la nivelul regiunii Europa, Orientul Mijlociu şi Africa (EMEA). În total, în regiune au fost intervievaţi online 2.765 de profesori, dintre care 136 români.