A mai rămas o lună până la introducerea portabilităţii numerelor. Se speră ca reorganizarea Autorităţii Naţionale de Comunicaţii să nu mai amâne disponibilitatea unui serviciu deja întârziat.
A mai rămas o lună până la introducerea portabilităţii numerelor. Se speră ca reorganizarea Autorităţii Naţionale de Comunicaţii să nu mai amâne disponibilitatea unui serviciu deja întârziat.
Portabilitatea permite utilizatorilor (abonaţi sau utilizatori de cartele) să îşi păstreze numărul de telefon atunci când devin abonaţi ai altui furnizor şi va deveni operaţională începând cu 21 octombrie. O solicitare intră în vigoare la 10 zile de la depunerea unei cereri la furnizorul la care este abonat. Tarifele percepute furnizorului acceptor de către furnizorul donor nu vor depăşi 13 euro pentru fiecare număr portat, în cazul portabilităţii numerelor geografice şi numerelor nongeografice, altele decât cele pentru servicii de telefonie mobilă şi 11 euro pentru servicii de telefonie mobilă. Totuşi, decizia privind implementarea portabilităţii (nr. 144/2006) lasă o portiţă prin care utilizatorilor li se pot cere bani de către operatorul acceptor. Articolul 20 spune următoarele: "În cazul în care furnizorii acceptori percep utilizatorilor finali tarife pentru furnizarea serviciului de portabilitate a numerelor, acestea vor fi accesibile". Cât de accesibile, vom vedea peste puţin timp pentru că până în prezent operatorii nu au dat detalii în legătură cu această problemă. Un alt aspect important este acela că portarea numerelor de telefonie fixă către reţele de telefonie mobilă şi invers nu va fi posibilă.
Condiţii
Operatorii au obligaţia de a transmite în mod gratuit un ton distinctiv, prin care utilizatorii să fie avertizaţi că apelul respectiv este terminat în altă reţea decât cea în care este originat apelul. Alternativ, furnizorii care originează apeluri pot transmite, gratuit, un mesaj vocal prin care utilizatorii finali să fie avertizaţi că numărul apelat a fost portat. Serviciul de relaţii cu clienţii privind portabilitatea va trebui să fie disponibil 24 de orepe zi, 7 zile pe săptămână.
Există şi o serie de motive pentru care cererea de portare poate fi refuzată de un operator. Unul dintre ele este acela în care cartela SIM sau terminalul CDMA este declarat pierdut ori furat. Pe de altă parte, nu pot constitui motive de refuz al cererii de portare a numărului existenţa unor datorii ale abonatului către furnizorul donor sau suspendarea furnizării serviciului prin intermediul
numărului respectiv.
În ceea ce priveşte impactul asupra pieţei telecom, părerile sunt împărţite. Reprezentanţii Autorităţii Naţionale de Comunicaţii consideră că, pe termen lung, portabilitatea ar putea conduce la micşorarea diferenţelor dintre tarifele pentru convorbirile în reţea şi cele pentru convorbirile în afara reţelei. Pentru Romtelecom, introducerea portabilităţii este un ajutor în atragerea de clienţi noi din alte reţele. Reprezentanţii Orange s-au uitat la experienţele altor pieţe şi au observat că impactul acestei măsuri a fost relativ redus, scepticismul operatorului mobil fiind împărtăşit şi de oficialii Vodafone.
Info
De la 21 octombrie, va fi disponibilă şi interfaţa web pentru accesarea de către public a bazei de date centralizate, realizate în cadrul acestui proiect. Astfel, prin intermediul site-ului www.portabilitate.ro cei interesaţi pot afla cărei reţele aparţine un anumit număr şi pot obţine detalii privind procesul de portare a unui număr, ce presupune acesta, care sunt costurile sau cât durează portarea numărului către o altă reţea. Soluţia tehnică este realizată de companiile UTI Systems, Porthus Belgia şi Microsoft România şi a costat peste 580.000 de euro (fără TVA). În perioada 31 mai-1 octombrie se desfăşoară teste de interoperabilitate a bazei de date centralizate cu sistemele IT proprii furnizorilor.Citește pe Antena3.ro