● Monica Lovinescu ● Arşavir Acterian ● Victor Felea ● Stelian Tănase
Seară basarabeană: Gheorghe Malarciuc şi Ion Scutelnic din Chişinău, Goma, Victor Lupan, Mihai Korné, Vladimir Socor - de aici.
Ne aduc "Glasul", păpuşi în costume naţionale, votcă şi coniac rusesc. Dar, mai ales, un fel de curaj domol şi impresionant. Malarciuc şi Scutelnic (cineast) vorbesc despre lupta lor pentru impunerea limbii române ("moldovenească", cum îi spun ei, cu prudenţă) şi a alfabetului latin cu atâta naturaleţe, încât nu se strecoară în limbajul lor nici un clişeu patriotard. Ca în tot restul Europei de Răsărit, scriitorii sunt în fruntea luptei. Îi punem în gardă: Bucureştiul le trimite doar scriitori de curte. Facem planuri, le dăm cărţi, schimbăm adrese, ne invită la Chişinău. Vladimir Socor i-a luat interviul lui Malarciuc - de vreun ceas şi jumătate; Korné le promite un aparat de fotografiat; Lupan le dă casete video, Goma - Din Calidor, cu dedicaţie.
Casa e plină de fum şi de atmosferă prerevoluţionară. Contrar a ceea ce ne-am fi putut aştepta, nimic nu e ridicol sau retoric. Dimpotrivă. Vor fi scriitorii lor cam sămănătorişti la carte (e reproşul pe care îl face
V. Lupan), în acţiune sunt însă lucizi şi cumpătaţi.
Suntem impresionaţi.
Monica Lovinescu, Pragul. Unde scurte V, Bucureşti, Humanitas, 1995, p. 221
Am citit interviul lui Ilarie Voronca, apărut în traducerea lui Barbu Brezianu şi Irina Fortunescu, cu o prefaţă, precum şi alte traduceri ale lui Ion Pop, un vechi admirator al suprarealismului. Din puţinul ce cunoşteam din scrierile lui Voronca, rămăsesem cu impresia că scrisul lui e o trombă, ca să nu zic o niagară de imagini.
Parcă-l văd pe Voronca aşa cum l-am cunoscut, fugitiv, pe Strada Edgar Quinet, în faţa vitrinelor Cofetăriei Capşa, cu un chip parcă suferind, timid, nespus de politicos, cu sufletul deschis unei eventuale comunicări.
Interviul mi se pare o splendidă şi cutremurătoare autobiografie spirituală în care viziunea onirică, fantastică, se împleteşte cu trăirea unei existenţe tragice şi tumultul interior al poetului, fascinat de concepţia artistică şi metafizică a lui Brâncuşi, pe care l-a cunoscut în intimitatea lăcaşului său parizian din Montparnasse. Voronca scrie: "M-am dedicat studierii stăpânului meu. La amiază era ceasul când mă apropiam cel mai mult de el şi mai că mă vâram sub scoarţa lui, îi solicitam protecţia şi prietenia".
Protecţie şi prietenie de care poetul se va bucura ca puţini alţii. Creatorul, cum îl numeşte poetul pe sculptor, îi spunea într-o zi: "Şi ce-ai găsit spărgând oglinda? Acest neant, acest vid care sălăşluieşte în tine însuţi".
Aşa e înfăţişat omul - trecând prin nenumăratele lui fregolianisme -, anume că se trezeşte la un moment dat luminat de un dram de luciditate, în vid. Şi Voronca notează din cele auzite de la Brâncuşi:
"Vidul din voi, care este şi unicul motor al vieţii voastre temporale, îşi este suficient sieşi. Identic sieşi ca şi altora, el nu simte nici o dorinţă de a poseda. El este în acelaşi timp unul şi multiplul, este în tine şi în semenii tăi, el este pretutindeni şi în fiecare, fiind totodată invizibil. Aşadar, dacă la început am creat lucrurile, scobindu-le după aceea pentru a le da vidul, am renunţat la funestele contururi. Acestei lumi a formelor îi aparţin ura şi luptele necruţătoare. Operele pe care le creăm nu sunt decât vidul lor. Simţurile voastre nu sunt deprinse să perceapă decât contrariul vidului. Dar cu cât mai îmbelşugat şi mai rodnic este el! Căsătoriile dintre goluri se fac fără certuri şi fără lacrimi. În viaţa noastră pământească, dragostea singură ştie ce înseamnă această goană după vid, acest efort de a cunoaşte intangibilul gol". (pag. 108).
"Moartea trebuie să fie acest gol pe care încă de la naştere îl purtăm în noi." (pag. 115).
Barbu Brezianu precizează în "Nota introductivă" că acest interviu a fost tipărit la Mayenne (Franţa) în 1944, deci cu un an înaintea sinuciderii lui Ilarie Voronca.
În materie de gol, neant, vid, Ilarie Voronca ar adopta punctul de vedere al sculptorului Brâncuşi, care a jucat într-un fel rolul de maestru spiritual, s-ar putea spune de iniţiat şi de guru, faţă de poetul pe care-l îndrăgise.
Cioran nu e prea departe de viziunea brâncuşiană pe care o explicitează Voronca în interviu. Numai că acesta din urmă şi-a trăit drama cu atâta învâlvorare şi seriozitate, încât s-a sinucis la 43 de ani, în plină efervescenţă literară, pare-se şi sentimentală, şi spirituală.
Arşavir Acterian, Jurnal în căutarea lui Dumnezeu, Institutul European, Iaşi, 1994, p. 210-211
Mi se spune că la una dintre şedinţele de partid, şedinţele de dare de seamă şi de alegeri care au loc în aceste zile (şi sunt popularizate în mod ostentativ la radio şi televiziune), cineva (de la o întreprindere de aparataj electronic din Cluj) a cutezat să propună ca tovarăşul Nicolae Ceauşescu să nu fie reales în funcţia de secretar general al partidului, susţinându-şi propunerea cu destule argumente. Vorbitorul n-a fost întrerupt. Au luat apoi cuvântul încă trei persoane care l-au aprobat. După şedinţă, primul vorbitor a fost chemat la Securitate, dar după un timp i s-a dat drumul. Probabil n-au vrut să provoace un "scandal" tocmai acum, în preajma Congresului al XIV-lea al PCR. Aceasta nu înseamnă însă că opozanţii nu vor avea de suferit. Zvonurile afirmă că şi la alte şedinţe s-au auzit voci contestatare. Să fie acestea semne ale unui nou anotimp?
Victor Felea, Jurnalul unui poet leneş. Ianuarie 1955 - martie 1993, Ediţie îngrijită de Lidia Felea, Bucureşti, Editura Albatros, 2000, p. 734-735
Ce fac în ultimele zile? Parcă am înviat. Încerc să conving pe unul şi pe altul să semneze. Din nou tensiunea ieşirii din casă. (...)
Eşec. Sun, am numărul de la Andrei Cornea. Nu ne cunoaştem, zic, aş vrea să vă vizitez într-o chestiune. Bineînţeles, sun din oraş, telefon public. Mă primeşte, haine de casă, interior interbelic, cărţi pe pereţi, fotolii desfundate. Îi explic repede de ce am venit. Mă priveşte lung, îşi trece mâna prin păr. Îi arăt scrisoarea. Constată că nu o semnează cine ştie cine. Îi spun că vrem pe listă tineri. Bătrânii au ripostat acum câteva luni. Mai rămân câteva minute, schimbăm câteva vorbe, îi povestesc despre pasiunea mea pentru vechiul Bucureşti (ca să ies din situaţia delicată), îmi dă textul unei conferinţe. Mă retrag fără să obţin semnătura. Ar fi contat mult pentru noi.
Stelian Tănase, Acasă se vorbeşte în şoaptă. Dosar & Jurnal din anii târzii ai dictaturii, Compania, 2002, p. 149-150
Citește pe Antena3.ro