Acum 20 de ani, pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti se juca unul
dintre cele mai iubite spectacole ale acelei perioade, "Jocul ielelor"
de Camil Petrescu, în regia Sandei Manu.
În repertoriul de acum al teatrului regăsim aceeaşi piesă, într-o altă montare, aparţinându-i lui Claudiu Goga. Anii au trecut, iar cea care urca atunci pe scenă pentru a interpreta rolul Mariei Sineşti, una dintre cele mai admirate actriţe ale teatrului românesc, Ilinca Tomoroveanu, este în spectacolul de astăzi mătuşa Irena Romescu. Cu puţină nostalgie, ne-a povestit câteva episoade din aventura pe care teatrul românesc şi actorii români au trăit-o în ultimii ani ai comunismului.
"«Jocul ielelor» de atunci a fost un spectacol extraordinar... E o amintire frumoasă. În rolul principal, Gelu Ruscanu, era Ovidiu Iuliu Moldovan, iar Mircea Albulescu îl juca pe Sineşti. Ultima dată am jucat «Jocul ielelor» la 20 decembrie 1989. Când deja se ştia de Timişoara. Ovidiu, care avea relaţii la Timişoara, aflase mai multe decât ştiam noi şi era o stare de tensiune puternică şi în cabină, dar şi în sală. Iar sala era plină... Mi-aduc aminte că au fost reacţii la cu totul alte replici decât de obicei, tot spectacolul a fost dat peste cap. Am iubit foarte mult spectacolul ăla, poate pentru că Maria Sineşti era un rol pe care mi l-am dorit foarte tare. Era genul de spectacol care provoacă reacţia cea mai frumoasă a publicului, şi anume tăcerea absolută, lipsa de respiraţie aproape, iar la sfârşit, înainte de a porni aplauzele, aceeaşi pauză mută, care te sperie câteodată...", îşi aminteşte acum Ilinca Tomoroveanu. "Iar Maria Sineşti de atunci era altfel, era mai romantică, era un pic mai dulce... Maria Sineşti de azi e mult mai terre-a-terre."
Se juca mult, iar oamenii veneau la teatru cu pasiune. Seară de seară, sălile erau pline. Seară de seară, oamenii veneau să trăiască poveşti. Dar cum se construiau poveştile în spatele cortinei? "În ultima perioadă, prin ’89, jucam în nişte săli îngheţate, pe care cei de azi nici nu şi le pot imagina. Trebuia să fim în rochii de seară, cu decolteuri mari şi dedesubt aveam câte un pulover, iar deasupra un şal şi câte trei perechi de ciorapi puse una peste alta, ca să nu degerăm în scenă. Iar cabinierele de la Teatrul Naţional ne încălzeau rochiile la reşouri, ca să nu răcim când trebuia să schimbăm costumul", povesteşte actriţa. "Se crea în sălile de spectacol între scenă şi public o solidaritate extraordinară. Eu am şi acum în urechi, în sălile alea îngheţate, sunetul aplauzelor. Lumea era cu căciulile până la ochi, toţi stăteau cu paltoanele pe ei şi cu mănuşi în mâini. Aplauzele, în loc să sune cum sună aplauzele, sunau aşa, înfundat... Dar îi simţeai pe toţi că sunt alături de tine şi am impresia că se crea şi între ei o anumită solidaritate, în felul în care reacţionau. Venea lumea la teatru şi, de ce să nu recunoaştem, se căutau «şopârlele». Iar, odată trecută vizionarea, actorii profitau... Era destul să pui o virgulă în plus sau să dai un anumit accent unui cuvânt şi totul se întorcea invers."
Să faci teatru era greu şi atunci, e greu şi acum... "Sigur că atunci erau nişte obligaţii politice şi că erau piese care trebuiau jucate, chiar dacă erau stupide. Dar s-a făcut teatru de foarte bună calitate şi până în ’89. A fost tot timpul o formă de rezistenţă prin teatru. Mi-aduc aminte că am jucat o piesă care se chema «Generoasa fundaţie» pusă în scenă de Horea Popescu, cu Ovidiu Iuliu Moldovan, Cozorici, Albulescu, Marin Moraru, Costel Constantin şi cu mine. Singurul rol feminin, de altfel, foarte mic, dar foarte important. Era o piesă despre sistemul totalitar şi, mai mult decât atât, despre universul concentraţionar. Ce se întâmpla în lume era şi la noi pe scenă şi a fost un succes uriaş, cu spargeri de geamuri la intrare... S-au jucat în perioada aia «Zbor deasupra unui cuib de cuci» sau «Caligula» şi alte multe mari spectacole care aveau în ele fitilul a ceea ce avea să se întâmple peste ani. Se făceau greu, pentru că erau vizionări, pentru că erau tot felul de persoane, unele pricepute, dar rău intenţionate, altele, pur şi simplu, nepricepute, care se băgau în viaţa noastră. Acum, presiunea politicului a dispărut, se face teatru şi altfel, cum pe atunci nu era voie să se facă. Pentru actorii tineri însă e mult mai greu, dar eu spun că se face teatru bun şi acum. La Naţional sunt tot timpul sălile pline şi coadă la bilete. Înseamnă că lumea are nevoie de teatru..."
Tocmai de "nevoia de teatru" se temea şi regimul comunist, care supraveghea tot ce se întâmpla pe scenă. Cenzura funcţiona la toate nivelurile. "Sărutul era supremul finish al unei scene de dragoste. Nici vorbă să se meargă mai departe...", povesteşte mai departe Ilinca Tomoroveanu. Cum a fost ea însăşi afectată de cenzură? Prin forţa lucrurilor nu foarte mult. "Eu am avut norocul să joc ingenue, roluri pozitive, care erau mai greu de atacat. Dar cel mai puternic am simţit forţa sistemului la «Danton», montarea monumentală a lui Horea Popescu, la care, deşi au fost îngrozitor de multe vizionări, tot n-a reuşit cenzura să afecteze esenţa spectacolului. Şi aş mai spune că la «Un fluture pe lampă», piesa lui Everac, deşi nu s-ar zice astăzi... A fost un succes extraordinar, pentru că era o montare foarte bună, iar acţiunea se petrecea la Paris, în mediul refugiaţilor români. Erau rochii frumoase, decoruri frumoase, muzică bună, de actori nu mai vorbesc, că era toată floarea Teatrului Naţional acolo. O piesă cu roluri bune, dar falsă. Era scrisă din punctul de vedere al regimului. Şi acolo au fost multe vizionări. De ce atâtea decolteuri, de ce mobilă de-aia, de ce muzica aia..."
În 1989, apăsarea regimului era din ce în ce mai puternică. Cu fiecare zi coarda era tot mai sensibilă. Comunismul îşi trăia ultimele luni. "De fapt, se simţea peste tot că trebuie să explodeze mămăliga, dar nu ştiu dacă lumea avea certitudinea că se va şi întâmpla. Totuşi s-a întâmplat. Dar vreau să spun acum că noi aveam, într-un fel, o lume a noastră. Sigur că şi printre noi au fost delatori. Totuşi, de Crăciun ne adunam în câte-o cabină şi cântam colinde. Şi n-a păţit nimeni nimic. Sigur că exista securistul oficial care avea biroul la parter, lângă magazia de costume, unde era şi o cutie cu o fantă precum la cele de scrisori, unde cine voia putea să-şi arunce bileţelul cu delaţiunea... Sigur că te lua la întrebări. Mi-aduc aminte cum Traian, soţul meu, a trebuit să ajungă într-o seară foarte repede la gară. Cum erau la noi în vizită nişte prieteni cu un nepot care venise din Germania şi care era cu maşina – maşină cu număr de Germania – l-a dus pe Traian la gară pe la ora 11 noaptea. Dimineaţă, când a intrat în teatru, securistul l-a întrebat: «Dar ce relaţii aveţi în Germania?». Se afla totul, nici nu ştii de unde. Sigur că era trist că te întâlneai cu prietenii acasă şi puneai perna pe telefon, că erai sigură că prin telefon se ascultă. Nu sunt sigură că numai prin telefon se asculta... Şi tot felul de alte lucruri care-ţi urâţeau îngrozitor viaţa. Totuşi, din perioada aia am una dintre cele mai frumoase amintiri. Cred că se întâmpla în ’89, când totul se dădea numai pe buletin, pe listă. La un magazin alimentar de lângă noi «s-au băgat» – cum se zicea pe atunci – pui. Era o aglomeraţie, o coadă îngrozitoare, dar noi aveam copilul mic pe vremea aia şi aveam nevoie. Mai profitam de diverse prietenii sau stimă, sau admiraţie din partea unor oameni şi mai făceam rost... Dar atunci era un moment de criză. Şi m-am băgat în bătălia aia de la «Alimentara», că nu pot să-i zic altfel, iar la un moment dat, peste lumea care se înghesuia acolo, a ajuns la mine o garoafă roşie. O doamnă mi-a făcut semn cu mâna, n-o cunosc, dar îi sunt şi astăzi recunoscătoare pentru momentul de frumuseţe şi de solidaritate din acea clipă.
Şi-mi mai amintesc o întâmplare la fel de emoţionantă. Jucam o comedie foarte amuzantă, montată de Sanda Manu, «Cavoul de familie». Odată am jucat la Ploieşti – matineu şi seara –, că nu se punea problema să mergem numai pentru un spectacol. Iar după reprezentaţia de seară a venit la cabină, la Mircea Albulescu, un domn şi i-a dat un pachet în dar. Mircea l-a luat, a spus «Mulţumesc!» şi când am ajuns la autocar l-a desfăcut. În el era un kg de zahăr şi o jumătate de kg de ulei, raţia acelui om pe-o lună... Sunt lucruri care nu se pot uita. Exista o solidaritate în nenorocire absolut incredibilă. Judecând acum, pot să mă întreb de ce nu s-a întâmplat mai devreme. Dar sistemul era foarte solid implantat şi, din păcate, avea foarte mulţi slujitori."
Ilinca Tomoroveanu, în "Jocul ielelor" pe scena TNB, ieri, în rolul Mariei Sineşti ● Fotografii: Arhiva Teatrului Naţional Bucureşti
Citește pe Antena3.ro