Asta, indiferent dacă este zi sau noapte, vreme bună sau vreme rea. Iar proiectul merge și mai departe, obligând autoritățile locale să lumineze toate trecerile pentru pietoni.
Proiectul de lege în discuție a fost inițiat de către deputații PNL Cristina Vecerdi și Gabriel Andronache, care vor să completeze articolele 72 și 118 din Ordonanța de Urgență nr. 195/2002, privind circulația pe drumurile publice.
Potrivit celor doi liberali, în ultimii ani România a raportat cea mai mare rată de decese din cauza accidentelor de circulație din Uniunea Europeană. Ar fi vorba despre un raport de 85 de decese la un milion de locuitori, în timp ce media europeană este de 42 de decese la un milion de locuitori. „Anual, sunt înregistrate peste 8.000 de accidente, în care sunt implicate o mașină și cel puțin un pieton, potrivit surselor Institutului Național de Statistică”, afirmă cei doi liberali în expunerea de motive care însoțește proiectul de lege depus la Parlament.
De vină sunt drumurile naționale, care trec prin centrul localităților rurale
Conform documentului citat, un procent important al acestor accidente de circulație sunt înregistrate în zonele rurale, iar numărul persoanelor cuprinse în categoria de vârstă vulnerabilă, adică minori sub 15 ani, este mare. O posibilă cauză a acestui fenomen ar fi faptul că, în localitățile rurale, cele mai multe accidente implică lovirea pietonilor, întrucât prin interiorul a mai bine de jumătate din aceste localități trec drumuri naționale europene.
„În România, așezarea localităților rurale de-a lungul drumurilor naționale și europene face ca traficul local și de tranzit să treacă prin centrul localităților. (…) Lipsa pistelor pentru bicicliști și absența trotuarelor, iluminarea insuficientă a trecerilor pentru pietoni și alți factori, cum ar fi viteza de deplasare a autovehiculelor, conduc la această statistică”, mai precizează inițiatorii.
Aceștia atrag atenția asupra faptului că UE, prin Consiliu, a aprobat un obiectiv de reducere la jumătate a numărului de vătămări grave și de decese cauzate de accidentele de circulație, până în anul 2030.
Două propuneri de modificare a legislației rutiere
Ei bine, un mijloc prin care acest obiectiv ar putea fi atins, în viziunea inițiatorilor acestui proiect de lege, dar și a altor 19 senatori și deputați de la PSD, PNL și UDMR, care au semnat în tabelul pentru susținerea inițiativei, este acela al modificării legislației.
În concret, textul supus dezbaterilor vizează două astfel de modificări. Prima, conform căreia „deplasarea grupurilor de preșcolari și școlari efectuată pe drumurile publice se face în prezența a cel puțin două persoane adulte, care vor ocupa poziția din față și din spate a grupului. Aceste două persoane vor purta vestă reflectorizantă sau elemente reflectorizante de îmbrăcăminte, indiferent de perioadele din zi sau de anotimp, astfel încât să fie vizibile de la o distanță de minimum 100 de metri”.
A doua completare se referă la faptul că „autoritățile administrației publice locale sunt obligate să asigure iluminarea suplimentară a trecerilor pentru pietoni nesemaforizate, cu autorizarea administratorului drumului public și cu avizul poliției rutiere”.
Guvernul Ciucă a catalogat propunerea ca fiind „redundantă și inoportună”
Așa cum se întâmplă cu fiecare proiect de lege, propunere sau inițiativă legislativă, și această idee a intrat în circuitul avizărilor. Două instituții implicate în acest proces – Consiliul Legislativ și Consiliul Economic și Social – au avizat favorabil propunerea, existând unele observații cu privire la modul de redactare.
În schimb, în punctul de vedere transmis Parlamentului de către Guvernul României, prin premierul Nicolae Ciucă, lucrurile sunt diferite. Executivul arată că, în legătură cu însoțirea grupurilor de școlari și de preșcolari de către două persoane adulte, îmbrăcate în haine reflectorizante, „este redundantă și inoportună, deoarece scopul asigurării siguranței elevilor pe timpul deplasării pe drumurile publice este îndeplinit prin patrulele școlare”.
Prima Cameră sesizată pentru dezbaterea acestei legi a fost Senatul, care, la data de 9 mai 2022, a adoptat proiectul, în mod tacit, după ce termenul de adoptare prevăzut de Constituție a fost depășit.
În prezent, proiectul se află în dezbaterea Camerei Deputaților, care este și for decizional. Comisiile de Industrii, Apărare și Transporturi au termen de înaintare a raportului către Plen data de 31 mai 2022.