x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Industria auto europeană, trasă pe dreapta de criza semiconductorilor

Industria auto europeană, trasă pe dreapta de criza semiconductorilor

de Adrian Stoica    |    15 Sep 2022   •   07:45
Industria auto europeană, trasă pe dreapta de criza semiconductorilor

Lipsa semiconductorilor va costa 100 de miliarde euro sectorul auto european, după ce  producția a ajuns la 13 milioane de mașini, un  minimum fără precedent.

 În aceste condiții, industria va avea nevoie de politici care să o sprijine pentru a evita amplificarea pierderilor în viitor. După semnalele de îmbunătățire a producției apărute la sfârșitul anului 2021 și în primul trimestru al anului 2022, redresarea producției a fost din nou frânată de tensiunile suplimentare de pe lanțul de aprovizionare cauzate de blocajele din China și de invazia rusească în Ucraina, arată o analiză realizată de Allianz Trade.

Potrivit analizei citate, din cauza penuriei de cipuri s-au pierdut peste 50 de miliarde de euro în Europa în 2021. Presupunând că producția europeană scade cu încă 1% în 2022, alte 47 de miliarde de euro ar putea fi pierdute, ceea ce înseamnă un total de 98 de miliarde de euro. Germania s-a confruntat cu cea mai mare lovitură, 47,5 miliarde de euro pierdute în 2021 și 2022, deoarece sectorul său auto deține o pondere mai mare în formarea valorii adăugate, în ansamblul economiei. Totuși, există și o parte plină a paharului. Nivelurile stocurilor de mașini existente la retaileri a ajuns la un minim istoric, dar acest lucru sugerează că ar putea exista un potențial mare de creștere, dacă producția se reia în 2023, se arată în analiza specialiștilor de la Allianz Research. La nivel global, industria auto și-a redus considerabil producția, ea fiind cu 18 milioane de unități mai mică în comparație cu anul 2019, când au apărut primele semnale ale crizei semiconductorilor.

 

Stimulente pentru creșterea producției

 

Aflată într-o situație dificilă, sprijinul pentru industria auto europeană ar trebui să se concentreze pe obiective imediate și rezonabile. Astfel, analiza sugerează că asistența oferită sectorului ar trebui să țină cont de faptul că, în prezent, există puține stimulente care să ajute la creșterea producției de semiconductori destinați industriei și segmentului auto. Pe de altă parte, planurile existente pentru extinderea producției de semiconductori în Europa nu vor ajuta la rezolvarea problemei, dar începerea unor joint-venture-uri reprezintă un pas în direcția bună

 

Vulnerabilitatea Europei este și mai frustrantă, deoarece producția celor mai multe cipuri auto se bazează pe tehnologii de fabricație mai vechi, introduse între anii 1990 și 2000. Spre comparație, cipurile utilizate la computer, smartphone-uri etc. sunt de ultimă generație, ele fiind produse numai în Taiwan și în Coreea de Sud.

 

Semiconductori de 600 de dolari/mașină

 

Pe termen lung, lanțurile de aprovizionare europene vor rămâne în pericol pe măsură ce semiconductorii devin omniprezenți în viața noastră. În acest context, și mașinile devin din ce în ce mai „semi-intensive” din cauza a trei factori:

• Conectivitatea (este nevoie de mai multe cipuri, pentru că mașinile sunt conectate prin WiFi la rețeaua producătorului și telefoanele șoferilor, prin Bluetooth etc.)

• Siguranța (senzorii de mișcare, detectarea punctului mort etc. necesită cipuri)

• Electrificarea (mașinile electrice au de două ori mai mulți semiconductori decât mașinile cu arderea internă).

În ultimii 10 ani, valoarea conținutului de semiconductori per mașină s-a dublat, depășind 600 de dolari la nivel global. Având în vedere mixul european (mai sigur, mai conectat, mai ecologic decât

mașina medie), valoarea europeană depășește cel mai probabil această valoare, mai arată analiza.

 

 

×