x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special "O naţiune online, crescută cu messenger"

"O naţiune online, crescută cu messenger"

de Alexandru Radescu    |    10 Noi 2010   •   00:00
"O naţiune online, crescută cu messenger"

Fiecare generaţie cu "sloganul" ei. Am crescut printre blocuri, pe lângă cei care purtau la gât, ca un preţios medalion, cheia de la casă. Iată-ne ajunşi la vremurile în care se poate scorni un enunţ capabil şi să rezume, şi să provoace: "o naţiune online crescută cu messenger". Am pornit aventura globalizantă a internetului, a co­municării online prin internet-cafe-uri, descoperind canalul IRC, modali­tatea de a obţine o adresă de mail şi un cont de messenger, numărând în astre picăturile de kbs prin conexiu­nea dial-up. Vorbim despre secolul trecut, dar nu ne despart decât vreo 13-14 ani. Suntem şi azi în acelaşi Est problematic şi neastâmpărat, dar ca­pabili să aducem pe aceeaşi scenă re­prezentanţi Google, Facebook, Yahoo! şi Microsoft. S-a întâmplat ieri, la ronewmedia, şi show-ul a fost puţin furat de reprezentantul Facebook, fenomenul reţelelor sociale, cea mai dinamică şi "vânată" compa­nie din industria online. Vârtejul Facebook a atras aproape miraculos de rapid primul milion de români din ţară, pragul de două milioane putând însemna enorm şi pentru busines­s-ul online. Contextul statistic: peste 25% dintre utilizatorii români de internet din mediul urban citesc presa online şi folosesc reţelele sociale zilnic.

Dar acest arc în timp nu se ba­zea­ză doar pe două puncte separate, trecut şi prezent. Peste 8 milioane de români îşi tocesc degetele pe servicii­le Yahoo! (messenger, mail) la mun­că, acasă, în metrou (pe telefonul mo­bil); numărul blogurilor a crescut de 2,6 ori în ultimii doi ani (octombrie 2008-septembrie 2010), de la 22.484 la 59.017 bloguri. Unii scriu zilnic pe blog, alţii săptămânal. Unii chiar au ceva de spus sau de arătat şi nu puţine companii s-au încumetat să di­ri­jeze circulaţia banilor şi către acest mediu cu lumini şi umbre. Şi to­­tuşi: viaţa nu ni s-a mutat nici pe blog, nici pe vreo platformă de so­cial network. Nu atât timp cât ne pu­tem "decupla", de bunăvoie, de la reţea.





Luna martie a acestui an a marcat un prag psihologic în ceea ce înseamnă "viaţa online" în România: peste un milion de utilizatori de Facebook înregistraţi în ţară. Având de-a face cu fenomenul reţelelor sociale (peste 500 de milioane utilizatori, valoare de piaţă de peste 33 miliarde de dolari), ecosistemul care se dezvoltă în jurul acestei platforme este practic o condiţie sine qua non a succesului în viitor.

În orice caz, în iunie sărisem deja de 1,3 milioane conturi Facebook. Este ceva dacă te gândeşti că încă nu am atins, după cele mai credibile statistici, nivelul de 10 milioane utilizatori internet. În schimb, ar fi aproximativ 6 milioane de internauţi români care intră lunar pe Yahoo! Messenger. Am putea continua cu astfel de estimări, rapoarte, statistici cu fiecare frază care se înşiră de aici mai departe. La ce folos? În primul rând este un barometru al vremurilor, o oglindă a gradului de conectare la noua societate tehnologizată. Comunicaţiile electronice (de la mobil la internet) sunt deja parte a vieţii, platformă de business, de informaţii, de comunicare personală, new media, serviciu pentru apeluri de urgenţă, noua joacă pentru copii şi adulţi etc.

În al doilea rând, toate aceste statistici intră în stufoasele rapoarte întocmite de agenţiile de publicitate, cei care "împart" banii companiilor, organizaţiilor care au nevoie de promovare, de curăţare sau împrospătare imagine şi în mediul online, de la mass-media şi până la portaluri, bloguri sau prin platformele social network. Să nu ne împotmolim însă. Suntem doar la un anumit punct în călătoria noastră de-a lungul sau prin intermediul comunicaţiilor electronice. Pare că am lăsat în urmă un ev semiobscur dacă ne gândim că în urmă cu câţiva ani petreceam ore bune prin diverse internet-cafe-uri, în special pentru messenger şi mail, iar dacă scotocim prin trecutul recent, tocmai până în... 1996 sau 1997, comunicarea online era dominată de canalele IRC.

"Cred că aceste forme de comunicare şi interacţiune au contribuit cel mai mult la creşterea interesului faţă de Internet în România. Şi încă e cea mai importantă dacă ne raportăm doar la Yahoo Messenger care atrage lunar 5,7 milioane de români, mai mulţi decât în orice reţea socială! Chat-ul, mIRC-ul, ICQ-ul şi mess-ul au fost ambasadorii Internetului în România!", consideră Cristian Manafu, consultant ProdigyPR, agenţie de comunicare online.

"Din păcate, nu cred că a ajutat şi la educaţia privind Internetul. Dimpotrivă! "LOL", "BRB" şi alte prescurtări au viciat exprimarea noastră în scris. Să ne amintim de tot felul de lucrări de la examene din liceu în care apăreau prescurtări de pe mess. În plus, aceste forme de comunicare ţin socializarea într-un cerc restrâns (la grupul de prieteni). Dacă am fi fost o naţie a serviciilor online, ar fi fost mult mai bine!", este de părere Manafu, una dintre cele mai implicate persoane în ceea ce înseamnă comunicare online în România.

La sfârşitul lunii martie, firma de cercetare 360insights prezenta un raport din care reieşea că un sfert dintre utilizatorii români de Internet din mediul urban citesc presa online şi folosesc reţelele sociale zilnic. Potrivit studiului, 12% dintre utilizatori folosesc Internetul pentru a citi presa online de mai multe ori pe zi, iar 15%, pentru a o citi o dată pe zi. În privinţa reţelelor sociale, precum Facebook sau hi5, 12% dintre internauţi spun că le folosesc de mai multe ori pe zi, iar 10% ş o dată pe zi. Analiza mai arată, în capitolul referitor la Internet, că 11% dintre utilizatori citesc sau scriu informaţii pe bloguri zilnic, iar 14% intră pe forumuri cu aceeaşi frecvenţă pentru a citi sau a scrie pe aceste platforme web.

Şi totuşi, o creştere impresionantă, constantă a numărului de utilizatori nu aduce atât de simplu, imediat şi "visatele", mănoasele campanii business:
"Cred că, pentru moment, companiile din România testează apa, cum s-ar spune. Nu cred că se pune aşa de mult accentul pe eficienţă, cât pe prezenţă. Nu, e clar că nu suntem o piaţă matură. Reţelele sociale de genul Facebook există de câţiva ani doar. În celelalte ţări sunt industrii mature în general (advertising, comunicare, PR) care doar s-au adaptat la un canal nou de comunicare", apreciază Bobby Voicu, Antreprenor Online, blogger, ex-Community Manager pentru Yahoo! România.

Iar când vine vorba de platforma Twitter, există păreri şi mai radicale:
"Citesc comunicate de presă în care se anunţă rezultate remarcabile la o campanie ce are integrată şi o componentă de comunicare pe Twitter. Unde, să fim serioşi, în România sunt maximum 3.000 de utilizatori activi. La ce ajută o astfel de campanie? Doar la satisfacerea orgoliului clientului din păcate. Situaţia este cu totul alta de exemplu la Facebook unde ai la dispoziţie o audienţă potrivită pentru o campanie", susţine Alin Zăinescu, partener mediaIQ (media intelligence).

Să nu uităm însă din peisaj şi platforma de socializare Hi5. Supranumită "OTV-ul României" (Daedalus Millward Brown), are două categorii de utilizatori: cei care şi-au făcut contul la începuturi şi sunt nostalgici după anii adolescenţei, pe această reţea păstrând legătura cu prieteni sau colegi din copilărie, şi cei care vor să se autopromoveze. Mai mult, brand-urile care sunt populare, low-cost sau puternic sexualizate sunt compatibile cu Hi5.

Alin Zăinescu: "Un website cu peste 4.000.000 de unici lunar nu ai cum să-l neglijezi, indiferent de percepţia din piaţă legată de HI5". Bobby Voicu însă are altă abordare: "Cred că principala problemă a Hi5 e că nu permite o foarte mare interacţiune între şi cu utilizatorii. Cred că e potrivită pentru campanii standard (bannere), dar mi se pare mai greu de folosit pentru orice implică interacţiune".

Cineva de la Google îmi mărturisea într-o discuţie că este posibil ca Facebook să fie ceea ce erau ei în urmă cu câţiva ani şi să devină în scurt timp compania nr.1 din online. Totuşi, comunicarea online nu se va plafona în vreo platformă deja existentă, indiferent de noutăţi şi îmbunătăţiri. Un serviciu nou va canaliza, va dirija energii şi resurse financiare. O nedumerire, o "nelinişte" e însă uşor de identificat: cât mai avem de aşteptat până la primele comunităţi holografice?


Profil
Potrivit unei analize realizate de eResearch Corp, în topul utilizatorilor români de Facebook se înregistrează pe primul loc tinerii de 20 de ani (aprox. 81.000 de utilizatori, urmaţi la egalitate de cei de 21 şi 22 de ani (aprox. 76.000 de utilizatori pe fiecare categorie de vârstă) şi apoi cei de 24 de ani (68.000). Prezenţa celor cu vârste între 13-15 ani este numeric foarte apropiată de a celor cu vârste cuprinse între 39-42 ani (aprox. 59.000 de utilizatori). Este interesant de observat faptul că un procent important din întreaga populaţie a României, pe categorii de vârste, este prezentă pe Facebook: astfel 24,7% din totalul populaţiei din România cu vârsta de 19 ani are conturi în această reţea socială, urmaţi îndeaproape de cei cu vârsta de 20 (23,8%) şi 21 de ani (22,4%). Ponderea de prezenţă cea mai redusă o au persoanele de peste 42 de ani, în vreme ce în segmentul 30-40 de ani se înregistrează un procentaj mediu de prezenţă de 6,2% din populaţia României din acelaşi segment de vârstă. Raportul eResearch a fost prezentat în luna iunie a acestui an.


Numărul blogurilor a crescut de 2,6 ori
Conform raportului realizat de ZeList.ro, numărul blogurilor a crescut de 2,6 ori în ultimii 2 ani (octombrie 2008 - septembrie 2010), de la 22.484 la 59.017 bloguri. Din punct de vedere al procentului blogurilor active, cea mai bună lună din ultimii 2 ani a fost luna aprilie din 2010. Atunci procentul blogurilor active a fost de 45% din total. Prin blog activ se înţelege blogul care a publicat cel puţin un material în luna respectivă. Cea mai bună lună din 2010 a fost septembrie.

În această lună, numărul blogurilor a ajuns la 59.017, iar luna cu cel mai mic număr de bloguri a fost aprilie, când au existat 43.823 de bloguri. Cea mai bună lună din 2009, din punct de vedere al blogurilor active raportate la numărul total de bloguri, a fost luna ianuarie cu 42% din bloguri. Cea mai slabă lună din 2009 a fost luna octombrie, când procentul blogurilor active a fost de 29,9%. În ceea ce priveşte numărul de comentarii înregistrate lunar, luna decembrie 2009 este cea mai bună lună: 300.601 comentarii. Raportul Zelist a fost prezentat la sfârşitul lunii octombrie.


Blogging
În ceea ce priveşte conţinutul unei părţi a blogosferei, refresh.ro a relizat un studiu la care au participat 720 de bloggeri. Doar 23% au declarat că scriu pe blog în fiecare zi, 34% dintre respondenţi aproape zilnic, iar restul de 43% scriu destul de rar, o dată pe săptămână sau chiar o dată pe lună. În topul subiectelor preferate de bloggeri se găsesc cele personale, 71% dintre bloggeri scriind articole "despre ei şi lumea din jurul lor". Urmează zone precum divertisment, muzică, filme, acestea fiind urmate de nişe precum: politică (32%), tehnologie (29%), ştiri generale (26%) sau new-media (27%). De asemenea, 80% dintre respondenţi preferă să producă conţinut de tip text, fotografiile şi clipurile video regăsindu-se pe locurile 2 şi 3 în topul tipurilor de materiale pe care preferă să le producă, cu 74% şi respectiv 73%. Doar 8% dintre bloggeri folosesc telefonul mobil pentru diverse activităţi legate de blogging (redactare şi/sau publicarea articolelor pe blog, moderarea sau scrierea comentariilor). Studiul a fost realizat în perioada 7 decembrie 2009 - 7 ianuarie 2010.

×
Subiecte în articol: special