x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Revoluţia 3D, dispariţia ecranului

Revoluţia 3D, dispariţia ecranului

de Alexandru Radescu    |    25 Apr 2010   •   00:00
Revoluţia 3D, dispariţia ecranului

Ce va să însemne, în ansamblu, revoluţia 3D încă nu ştim. Deocamdată avem jocuri video cu redare tridimensională, succese cinematografice, dar care lasă loc de îmbunătăţiri tehnologice, mari producători de electronice care au început să vândă televizoarele 3D în România.

Poate că stimularea ieşirii din criza economică se poate face şi prin lansarea de tehnologii noi, dar care să adune laolaltă jucători de pe mai multe pieţe, din diverse domenii. Dar nu în ultimul rând, să se ştie că utilizareatehnologiei 3D ţine şi de sfatul medicului.

Trebuie să fi făcut o proastă impresie, într-un anumit context, pentru a fi etichetat ca "lipsit de perspectivă". Iată însă că, dacă în urmă cu nişte secole disputa Răsărit-Apus asupra "perspectivei" în artă stârnea polemici cu ecou până azi, în ecosistemul lui "homo technicus" este revoluţia al cărei bulgăre abia şi-a început rostogolul.

De la jocuri video la cinematografie şi transmisii tv, suprasolicitarea celei de-a treia dimensiuni este miza anilor următori. Între "măiestria 3D" a unui pictor florentin şi performanţele hard şi soft ale unui laborator de cercetare dintr-o corporaţie ne putem imagina o... spaţialitate, dar şi un arc în timp ca o magistrală când liniară, când circulară. Liniară prin marcaje precum stereoscopia lui Wheatstone (1839), anaglyph (1850), cinematografie sovietică, filtre de polarizare etc. Circulară prin întoarcere la simulare a realităţii şi "păcălire" a ochiului. Iar de performanţele tripticului (3D) conţinut-televizor-ochelari depinde plăcuta păcălire şi convingere a ochiului întru deschidere de portofel!

Să fie tehnologia 3D veriga lipsă până la intrarea în viaţa noastră a hologramelor? Rămâne de văzut, dar senzaţia de spectator, intermediată de acelaşi mediu al ecranului este mult schimbată de tehnologia 3D. Pe lângă o stranie (încă) dispoziţie a spaţiului în "profunzime", şi mai captivantă este lumea virtuală care pare că trece dincolo de ecran şi, în funcţie de acţiune, îţi vâjâie pe la urechi, te provoacă să te "fereşti", spre hazul momentului.

Dacă la filmele 3D care au rulat în utimele luni la cinematografe nu am resimţit aşa cum ne-am fi dorit tridimensionalul industriei cinematografice, în intimitatea apartamentului, convieţuirea cu noile televizoare 3D se va schimba radical. O revoluţie care proclamă desfiinţarea ecranului!

SPORTUL TRIDIMENSIONAL
Încă de la început, frâna în calea expansiunii tehnologiei 3D a fost identificată sub "lipsa de conţinut". Şi pe drept cuvânt: dacă deja am un televizor FullHD (plasmă sau LCD), de ce să dau bani pe alt televizor (de vreo două ori mai scump) doar de "dragul" aşteptării conţinutului video 3D? Până să fie, în retail, explozia de DVD-uri cu conţinut 3D sau transmisia TV 3D, cel puţin business-ul pe 2010 stă în jurul Campionatului Mondial de Fotbal din Africa de Sud. După cum se ştie, Sony va asigura filmarea în transmisia 3D a 25 de meciuri.

Cei de la Sky deja s-au mişcat în această direcţie, urmând să furnizeze pachete speciale pentru pub-uri (cel puţin în momentul de faţă, posesorii de antene satelit pot urmări conţinut 3D pe Sky sau Eutelsat). De altfel, Sky 3D este prima televiziune europeană 3D, primele teste publice s-au desfăşurat în nouă pub-uri din Londra, Manchester, Cardiff, Edinburgh şi Dublin. Pub-urile din Marea Britanie au fost loc de experimente (şi promovare) pentru producătorii de televizoare, aceştia dotând localurile cu televizoare plus perechile de ochelari pentru a urmări transmisii sportive Sky 3D.

În ceea ce ne priveşte, TVR încearcă să transmită 3D, în cadrul unui experiment, semifinalele şi finala Campionatului Mondial de Fotbal din acest an. De asemenea, alte canale tv şi-au anunţat intenţia de a înregistra anumite programe în 3D în viitorul apropiat.

Totuşi, nu este chiar totul axat pe fotbal. Turneul de la Rolland Garros din acest an (23 mai-6 iunie) va fi transmis în sistem 3D, printr-un parteneriat între Federaţia Franceză de Tenis, Panasonic, Orange şi Eurosport. Panasonic România a anunţat că pregăteşte câteva spaţii publice unde se va putea urmări turneul de tenis în format 3D.

5667-118674-rtr28m64.jpg

OCHELARII: POLARIZAŢI VS SHUTTER
Dacă aţi fost la cinema pentru a viziona "Avatar", "Alice în Ţara Minunilor" sau orice alt film 3D înseamnă că aţi folosit deja tehnologia ochelarilor polarizaţi. Imaginile proiectate erau înceţoşate, până când aţi ales să folosiţi ochelarii. Acest lucru se întâmpla deoarece filmele 3D destinate ochelarilor polarizaţi proiectează de fapt două imagini - una pentru ochiul stâng şi una pentru ochiul drept.

Aici intervin ochelarii: filtrul fiecărei lentile blochează lumina polarizată în direcţia opusă, astfel fiind creată dimensiunea specifică filmelor tridimensionale (dintre noile televizoare 3D ajunse pe piaţa românească, doar LCD-urile de la LG folosesc acest tip de ochelari). Din cauza problemelor legate de costuri şi intensitatea luminii, tehnologia de polarizare se potriveşte mult mai bine televizoarelor LCD decât plasmelor, consideră specialişti din cadrul LG România.

Deoarece polarizarea presupune ca fiecare ochi să vizualizeze doar jumătate din pixelii afişaţi pe ecran, rezoluţia imaginii este înjumătăţită, acest lucru cauzând apariţia unor dungi negre, foarte subţiri, care pot fi deranjante pentru utilizatori. În prezent, aproximativ toate televizoarele 3D de pe piaţă folosesc tehnologia ochelarilor shutter (activi), care funcţionează prin admisia semnalelor de la televizor şi creează senzaţia 3D prin blocarea concomitentă a lentilelor, ochelarii fiind sincronizaţi ratei de refresh a televizorului.

Deoarece rata de refresh are valori cuprinse între 240 şi 480 pe secundă, întreruperile sunt imperceptibile. Tehnologia folosită pentru ochelarii shutter permite o stereoscopie bogată, fără a reduce din numărul de pixeli sau lumini. Însă există un dezavantaj: ochelarii trebuie să fie conectaţi la televizor (încărcaţi cu baterie sau prin USB) şi au costuri de producţie relativ mari, motiv pentru care o astfel de pereche costă, în retail, 140-150 de euro.

Dar mai este o categorie de ochelari 3D, "cea mai veche" şi cea mai ieftină: anaglyph. Se găsesc acum la preţuri cuprinse între 5 lei şi 10 lei, cu o ramă din carton şi lentile în combinaţii roşu/cyan/albastru. Pot fi folosiţi atât pentru conţinut 3D din diverse reviste (şi asta de zeci de ani), cât şi pentru imagini sau filme (convertite în 3D) disponibile online. Din păcate, produc relativ repede o senzaţie de disconfort şi oboseală.

3D-UL ŞI PROBLEMELE DE SĂNĂTATE
Producătorii de electronice furnizează însă şi o serie de avertismente în legătură cu vizionarea conţinutului 3D. Cel puţin pe site-ul Samsung se găsesc detalii amănunţite, precizându-se din capul locului că adolescenţii şi copiii pot fi mai sensibili la problemele de sănătate asociate cu vizionarea în 3D şi trebuie să fie "atent supravegheaţi la vizualizarea acestor imagini".

Mai departe, avertismentul arată clar că "dacă suferiţi sau aveţi un istoric familial de epilepsie sau accidente vasculare cerebrale", atunci este necesar să se consulte un medic specialist înainte de a utiliza funcţia 3D. De asemenea, "femeile însărcinate, persoanele în vârstă, cei care sunt privaţi de somn sau sunt sub influenţa alcoolului ar trebui să evite urmărirea de conţinut 3D". 

 

Mai trebuie ştiut că vizionarea tv în timp ce se poartă ochelari 3D, pentru o perioadă lungă de timp, poate cauza o durere de cap sau oboseală. Pentru senzaţia de ameţeală de vină poate fi şi "crosstalk-ul". Crosstalk se produce atunci când orice imagine destinată ochiului drept se suprapune cu imaginea destinată ochiului stâng şi viceversa, acest fenomen dând o stare uşoară de ameţeală utilizatorului.

Şi nu în ultimul rând, distanţa de vizionare ideală ar trebui să fie de cel puţin trei ori mai mare decât înălţimea ecranului, iar ochii privitorului ar trebui să fie la acelaşi nivel cu ecranul televizorului.

FĂRĂ ÎNTOARCERE
Odată lansate şi televizoarele 3D, piaţa se pregăteşte să absoarbă şi aparatele foto, console de jocuri şi un număr mai mare de laptopuri cu redare tridimensională. Iar până la sfârşitul acestui an sunt anunţate cel puţin 30 de filme 3D în cinematografe, precum şi multe titluri pe suport DVD/Blu-ray. O altă direcţie a fost anunţată de Discovery Communications, Sony şi IMAX Corporation, o iniţiativă comună pentru dezvoltarea primei reţele de televiziune 3D dedicate din lume pentru a furniza conţinutul 3D la domiciliu. Pentru început, parteneriatul va funcţiona în SUA.

Pentru cârcotaşii şi scepticii în legătură cu succesul rapid al tehnologiei 3D, punând accent pe purtarea ochelarilor speciali, producătorii de echipamente promit că în maximum cinci ani apar pe piaţă televizoarele care nu vor mai necesita aceste accesorii pentru a urmări conţinutul tridimensional. De altfel, tehnologia deja există, nu au ascuns-o, dar e nevoie de ceva timp pentru ca societatea de consum să absoarbă din producţia benzii de producţie şi să reînceapă investiţia în noi electronice de consum.

 

Samsung LED HDTV, seria 7000
Până în momentul de faţă, televizorul Samsung LED 3D este singurul pe care l-am şi testat. Fără îndoială, punctul forte se regăseşte în capacitatea de a asigura conversia în timp real de la 2D la 3D: fie că este vorba despre conţinutul unui DVD, rulat de player-ul Blu-ray, fie de canalele din abonamentul operatorului. Ce-i drept, nu am obţinut aceleaşi "rezultate tridimensionale" pe toate canalele, dar există în meniul televizorului funcţia "depth" (adâncime) care forţează senzaţia de profunzime specifică tehnologiei despre care vorbim.

Acest important detaliu este asigurat de procesorul 3D Hyper Real încorporat, optimizat şi pentru a permite compatibilitatea cu mai multe formate 3D. Practic, conversia este o tehnologie care estimează adâncimea profunzimii, analizând perspectiva fiecărui obiect care se axează pe nivelul de focalizare al imaginilor 2D şi care creează imagini stereoscopice binoculare bazate pe informaţiile despre profunzime.

Televizorul are o diagonală de 54 de inci (138 cm), iar cu un adaptor Wi-Fi asigură şi conectarea la internet. Preţul întregului echipament, televizor LED TV 3D cu player Blu Ray 3D şi ochelarii 3D activi (două perechi), este de 2.000 de euro.

 

Panasonic Viera VT20
Spre deosebire de toţi ceilalţi producători implicaţi pe piaţa românească în competiţia 3D, japonezii de la Panasonic sunt singurii care au venit cu o plasmă. Pentru Viera VT20 (127 cm) se utilizează metoda redării secvenţiale de cadre Full HD x2, imaginile fiind alternate cadru cu cadru, atât pentru ochiul stâng, cât şi pentru cel drept, la rezoluţie Full HD. Utilizând aceeaşi metodă pe care o folosesc studiourile de la Hollywood pentru producţia filmelor 3D.

Foarte important: rezoluţia mişcării este 1080p "full time", detaliu care poate fi verificat atât în filme, cât şi la transmisiuni sportive. Tehnologia NeoPDP asigură o calitate a imaginii mult mai bună şi un consum de energie mult mai mic decât la modelele precedente. Panourile utilizează noi filtre, un nou gaz de descărcare, un fosfor îmbunătăţit. Alţi indicatori de performanţă a noilor ecrane: contrast de 5.000.000:1, 600HZ, WiFi, HDD Recording, 0.001ms. Sistemul alcătuit dintr-o plasmă Viera FullHD 3D, Blu-ray player şi două perechi de ochelari activi va fi disponibil spre comercializare din luna mai, la preţul de 3.000 de euro.

 

LG LCD LD920
Coreenii de la LG sunt primii care au lansat în România televizoare 3D. După spusele lor, stocul iniţial de 300 unităţi LCD LD920 la 47 inci (119 cm) a fost deja epuizat, dar cum totul stă sub voalul marketingului, ne abţinem de la aplauze. În orice caz, reacţia pieţei locale a fost una pozitivă, aşa că din luna mai, LG va aduce un alt model de televizor 3D, pe bază de tehnologie LED, din familia Infinia.

Revenind la LCD-ul LD920, să precizăm că un filtru care se regăseşte pe suprafaţa ecranului facilitează vizionarea conţinutului 3D astfel încât, cu ajutorul ochelarilor polarizanţi, fiecare ochi vede doar imaginile care îi sunt dedicate. Aşadar, un detaliu important: rezoluţia imaginii va fi afectată şi nu se vor folosi ochelarii activi ("shutter").

Modelul oferă şi conexiune USB 2.0, consumul de energie este considerabil redus prin tehnologia Smart Energy Saving, iar cu TruMotion 200 Hz dispare senzaţia de distorsionare a imaginilor. Pentru suma de 2.300 de euro poate fi achiziţionat un sistem format din televizor TV-player Blu-ray şi ochelari compatibili 3D (tehnologie de polarizare).

 

Sony Bravia HX800
Careul 3D este completat de japonezii de la Sony. Şi ei merg pe linia de LCD-uri Bravia, dar primele modele 3D ajung în România la începutul lui iunie, înainte de începerea CM de fotbal. Un eveniment care va intra în istorie (şi) prin faptul că o serie de meciuri vor fi filmate 3D, în urma unui parteneriat dintre FIFA şi compania asiatică. Aşadar, Sony se prezintă pentru început cu seria de televizoare 3D HX800 (diagonale 102 şi 117 cm) la frecvenţa de 200 Hz şi rezoluţie 1080 p.

O parte dintre noile televizoare vor veni împreună cu ochelari 3D şi transmiţător încorporat (pachetele de accesorii speciale conţinând două perechi de ochelari şi un transmiţător vor fi disponibile limitat pentru a completa lansarea modelului HX800). Tot din luna iunie vor fi disponibile şi player-ele Blu-ray 3D S470 3D (disponibile deja pe anumite pieţe din Europa). Acestea vor beneficia de o actualizare a aplicaţiei de funcţionare, pentru redare Full HD 3D. Preţul estimat pentru modelul cu diagonala de 102 cm este în jur de 1.700 de euro.

×
Subiecte în articol: special