Nu va deveni un epigon şi nici sosia lui Pavarotti. El poate să fie Costel Busuioc.
Nu va deveni un epigon şi nici sosia lui Pavarotti. El poate să fie Costel Busuioc.
Lucia Mihăescu, profesoară de canto de la Şcoala Populară de Artă din Timişoara, a fost cea care l-a învăţat pe Costel Busuioc primele noţiuni de tehnică vocală, când a încercat să urmeze cursurile acestei şcoli de specialitate. “Când l-am auzit cântând am rămas impresionată de glas, pentru că era un glas de celebritate”, ne-a declarat aceasta. Deşi i-a spus lui Costel că e “un adevărat Pavarotti”, mărturiseşte Lucia Mihăescu, a rămas totuşi foarte tristă pentru că a aflat imediat că acesta nu terminase nici măcar liceul. “Era permanent legat de familie, mâinile îi erau bătătorite de la căile ferate, iar apoi totul a fost stopat pentru că nu avea diplomă. Dacă ar fi urmat un liceu, un profesor de muzică l-ar fi auzit cum cântă. În şcoala generală nimeni nu îi dăduse atenţie. Am vrut să îl introduc într-un cor şi am vorbit cu un dirijor pentru aceasta, dar nu ştia notele”, ne-a spus profesoara lui Costel Busuioc. Greutăţile legate de situaţia materială precară a familiei l-au adus în ziua de astăzi pe Costel fără prea multe cunoştinţe de teorie muzicală.
În 2003, Minerva Bocşa, o femeie care citise un articol despre “Pavarotti al Banatului”, într-un ziar de limbă română din Canada, a venit în Timişoara să o roage pe compozitoarea şi profesoara universitară Rodica Giurgiu să lucreze cu tânărul geniu. Românii din Canada i-au dat chiar şi bani lui Costel pentru pregătirea muzicală. “L-am cunoscut şi am plecat de la zero cu el, cu teoria muzicii şi cu solfegiul, dar era foarte receptiv”, ne-a spus Rodica Giurgiu. “Am aflat că nu avea diplomă şi am vorbit cu inspectorul judeţean, să vedem ce putem face pentru el. Ne-am gândit că ar putea să se înscrie la seral, dar nu am găsit nici o clasă incipientă unde să poată merge.” Nici orele de pregătire nu au fost totuşi bine articulate, pentru că, atunci când venea la pregătire, Costel era mereu pe fugă, iar de multe ori nu venea deloc. Pe atunci, Costel Busuioc avea doi copii, dar soţia sa rămăsese din nou însărcinată. Prin iunie a plecat la familia soţiei şi a abandonat şi orele de muzică.
SOLUŢII. “La câte se întâmplă în România, orice parvenit are diplomă, iar alţii care merită nu au”, spune Rodica Giurgiu. De ce nu s-a lansat Costel Busuioc în România? “Aşa suntem noi, românii, ne lovim de pietricele şi nu apreciem marile valori. Trebuie făcută o excepţie în cazul lui. Soluţia ar putea fi acordarea unei dispense de la Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Prin această dispensă ar putea să lucreze la Operă, pentru început. Trebuie ajutat în continuare, şi material, şi profesional, pentru ca astfel să rămână al nostru şi nu al altora. Indiferent unde va rămâne Costel Busuioc, fie în Spania, fie în Austria, el îşi va lua familia cu el”, este de părere Rodica Giurgiu.
“Spre deosebire de alţii, Costel nu numai că iubeşte muzica clasică, dar o şi înţelege, ceea ce e nemaipomenit. Mai mult decât atât, mental poate să facă acest lucru. Nu mi se pare un impediment faptul că interpretează cântecele lui Pavarotti, este doar o reclamă care îl ajută şi nu va fi un handicap comparaţia cu Paravotti”, încheie profesoara.