x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Sculptorul orelor de aur şi safir

0
Autor: Eliza Dumitrescu Alexandru Anghel 06 Apr 2008 - 00:00
Sculptorul orelor de aur şi safir Vlad Dumitrescu/


Nicolas Ciuchindel a invadat cu talentul său lumea marelui lux. A lansat trenduri în Place Vendôme – cartierul general francez al mărcilor de lux şi este în prezent Senior Designer la Chanel. Povestea acestui român începe în mod… parizian, într-un atelier de ceasornicărie! 

Nicolas Ciuchindel, un român plecat în Franţa, a cucerit cu talentul său lumea marelui lux. A lansat trenduri în Place Vendôme (cartierul general al mărcilor de lux) şi este în prezent Senior Designer la Chanel.

 

Povestea lui începe în regiunea pari­ziană, într-un ate­lier de ceasornicărie care păstrase tra­diţiile vechiului meşteşug al orologeriei. Diferit în abordare, Nicolas Ciuchindel a contrariat atât breasla orologierilor de lux, încălcând regulile şi stabilind noi direcţii, cât şi pe colecţionarii obiectelor preţioase. Acest mod de a privi lucrurile fac din Ciu­chindel un vizionar. După ce a introdus stilul Art Deco în de­signul de ceasuri, în 1996, Place Vendome a fost invadat în anii ce au urmat de ceasuri în acest stil. Mai târziu, tot la casa Guy Ellia, a făcut primul ceas-platou, acoperit cu diamante mici, într-o perioadă în care ceasurile erau lucrate cu pietre preţioase de mari dimensiuni. Cifrele tăiate sunt o altă inovaţie a lui Ciuchindel. La fel, deschiderile pe care le-a practicat în carcasa ceasu­rilor pentru a evidenţia mecanismul acestuia, lucrat cu o grijă ega­lă pentru nobleţea formelor.

 

• Jurnalul Naţional: Cum a început povestea dumneavoastră cu designul de obiecte?

Nicolas Ciuchindel: Eu sunt absolvent al Institutului de Arte Plastice Nicolae Gri­gorescu şi de la început am fost implicat în designul de produs ca urmare a studiilor făcute. Am ajuns aici pe filiera clasică, a dorinţei unui tânăr de a face studii superioare orientate către artă, iar secţia de design oferea un interes deosebit prin tratarea surprinzătoare a întrebărilor pe care profesorii şi le puneau lor înşile şi mai apoi studenţilor.

 

Aţi lucrat pentru mărci de notorietate. Care este cea mai importantă crea­ţie a dumneavostră în de­signul de obiecte?

Proiectele realizate în cadrul specialităţii mele, care a devenit cu timpul orologeria de lux, şi cu precădere lucrările realizate în perioada în care am fost directorul de creaţie al departamentului orologerie la firma Guy Ellia. Din fericire, de-a lungul carierei mele, am avut şansa să lucrez pentru numeroase mari nume din lumea marelui lux, iar în prezent, şi nu de multă vreme, am avut onoarea să fiu recrutat de casa Chanel.

 

De ce v-aţi specializat în orologerie?

Printr-un concurs de împrejurări am ajuns să mă specia­lizez în designul de ceasuri, integrând o mică fabrică de caroserii de ceasuri din regiunea pariziană. Era una din ultimele astfel de mici întreprinderi artizanale care trata fabricarea de caroserii de ceasuri, nu de mecanisme, de manieră artizanală, “ca din bătrâni”, cu tehnologii vechi. De altfel, orologeria de lux este o muncă artizanală industrializată.

 

Putem vorbi despre design ca artă, în momentul în care există aceste constrângeri şi mai ales cele legate de valorile mărcii?

Designul nu este o artă, chiar dacă unele realizări de-a lungul timpului, şi nu puţine, au devenit simboluri ale unor epoci. Designul este un răspuns pe care oameni inspiraţi îl aduc unor situaţii speciale. În mod natural, designul face parte integrantă din performanţa unor întreprinderi.

 

Consideraţi că polivalenţa este cheia succesului? În ce măsură aţi fost nevoit să lucraţi şi în alte ramuri ale designului? Aţi fost nevoit sau aţi fost interesat şi pasionat să rezolvaţi mai multe astfel de probleme?

Indubitabil, polivalenţa este un avantaj. Îţi permite să răspunzi la întrebări care nu ţi s-au pus. Competenţa este mai importantă. Este primordial ca un designer să fie capabil să răspundă cel puţin integral sau mai mult decât i s-a cerut. Şansa pe care am avut-o a fost să urmez Şcoala de Arte Plastice, secţia de design, de la Bucureşti, şi nu contenesc să aduc laude şi să exprim recunoştinţa şi gratitudinea pe care o am faţă de foştii mei profesori, în special faţă de domnii Vladimir Setran şi Ion Biţan. Ştiu că datorită lor am reuşit puţinul pe care am reuşit să-l fac până acum. Eu personal, pe lângă acestea, am făcut şi fotografie de modă şi podoabe, şi bijuterii mici ce le vindeam la Fondul Plastic şi altele. Toate acestea mi-au permis ca odată ajuns în Franţa, şi faţă în faţă cu provocări profesionale, să fiu în stare să dau răspunsuri mai complexe, mai deschise.

 

Credeţi că în dumnea­voastră se ascunde un om de branding?

De ce nu? A fi un om de bran­ding înseamnă a fi preocupat de evoluţia globală a întreprinderii. După mine, un designer este bine să aibă o privire largă asupra domeniului în care intervine, să fie capabil să imagineze de ase­menea şi concepte de comunicare legate de produs. Câteodată conceptul de comunicare, determinat în prealabil de biroul de marketing, poate genera forma produsului. Cel mai adesea însă conceptul de comunicare vine şi se grefează pe forma produsului.

 

Cum reuşiţi să daţi coerenţă estetică unui mecanism atât de complex cum este un ceas?

Într-un domeniu precum cel al ceasurilor, ca de altfel în orice alt domeniu de creaţie care are o istorie creativă importantă, marja de libertate de acţiune a creatorului este foarte strâmtă. Astfel, este inutil să credem că putem inventa lucruri noi. În general cam tot ceea ce a putut fi inventat a fost inventat. Roata este rotundă şi apa caldă este caldă. Nu le putem reinventa. Când propun un proiect, încerc să adaug calităţi şi valori în acel produs, aceste valori să fie recuperate din izvoare clasice.

De pildă, am desenat la un moment dat ceasuri de inspiraţie Art Deco într-un moment în care Art Deco-ul şi inspiraţia din alte surse decât cele contemporane în domeniul giuvaierelor şi orolo­geriei nu revenise la modă. Mai târziu, una dintre lucrările mele care a generat un trend, a fost de inspiraţie Art Nouveau. Un de­sen făcut în 2001. Era vorba de un ceas “squelette” care se chea­mă astfel pentru că nu are ca­dran, iar mecanismul este “de­cu­pat” şi transparent. Toate decupajele le-am desenat în curbe de inspiraţie Art Nouveau. Curbe care evolueaza în spaţiu. Ori, acest decupaj de inspiraţie Art Nouveau al mecanismului intră într-o caroserie de ceas perfect dreaptă şi plană. Contrastul dintre cele două a făcut ca produsul să devină un produs far, un produs care să se impună.

 

Cum vedeţi relaţia dintre ceea ce se vede şi ceea ce nu se vede dintr-un ceas. Are şi acea zonă in­vizibilă un sens estetic?

Absolut. De la un anumit nivel de calitate al produsului în sus, când mecanismul este nobil, interesul producătorului este să exhibe aceste calităţi. Şi aceasta se întâmplă prin deschideri de opacităţi, prin transparenţe. Fundul ceasului este deschis şi permite o privire în adâncurile an­grenajelor şi, mai ales dacă me­canismul este automat, atunci este foarte interesant de a vedea cum angrenajele sunt puse în mişcare de atracţia gravita­ţională. Aceasta a fost una dintre liniile directoare care m-a condus în a deschide viziunea asupra mecanismului. Mecanismele pe care le aveam la dispoziţie fiind nobile, am deschis cadranele astfel încât ele să fie cât mai transparente şi, eventual, mecanismele să fie în prim-plan. Ce este interesant, de asemenea, este că am avut posibilitatea de a interveni în definirea estetică a unor detalii mecanice în colaborare cu fabricanţii elveţieni de mecanisme de ceasuri.

 

Să întelegem că de­sig­nul de ceasuri este o ob­sesie pentru detalii?

Da, este.

 

Cum aţi realizat acest lucru ?

Sprijinindu-mă pe unele principii de fizică învăţate la şcoală, am reuşit să am un dialog cu mari realizatori de meca­nisme complicate şi, împreună, să schiţăm diferite soluţii. De pildă, ceasurile numite “repetition minutes” indică ora prin sunet şi anume: sunt ciocănele care bat cu un anumit timbru şi indică numărul de ore, de sferturi de oră şi de mi­nute. Or, am vorbit cu un concep­tor genial şi foarte renumit despre ce mate­riale ar trebui utilizate ca rezonanţa să fie optimală. Este foarte tehnic, şi, ca sunetul să fie cristalin, el trebuie să fie înglobat într-o atmosferă foarte dură pentru ca sunetul să fie reflectat cât mai pur. Bun, sunt principii de fizică pe care şi un neofit le cunoaşte, important este să ştii să le foloseşti într-un moment adecvat.

 

Ce relaţie aveţi cu timpul?

Am avut ocazia, plăcerea şi onoarea de a veni deja de trei ori ca profesor invitat la secţia de design a Universităţii Na­ţionale de Arte. Ultima dată am dat studenţilor o temă care se chema: “modul mobil de mă­surat timpul”. Şi ideea era că ar putea să fie şi un ceas. Am încercat cu studenţii să imaginăm lucruri posibile, respectiv, de ce nu, să fie o clepsidră la mână. Sau nu nea­părat la mână. Putea să fie purtat şi altfel. Putea să fie un ceas solar. Dar cum faci un ceas solar? Şi cum faci ca el să funcţioneze la mână? No­ţiunea de poezie în rezolvarea unei teme este foarte importantă. Am senzaţia că ade­vă­ra­tul design iese tocmai din si­tua­ţii parado­xale. Cu atât mai mult, noţiunea de poezie e mai pre­zentă. O studentă a găsit o re­zolvare extraordinară la această temă, a desenat un pandantiv care reprezenta un peşte al cărui corp era format din clepsidre. O clepsidră mare dădea orele, una mai mică dădea mi­nutele, alta secundele. Fiecare clepsidră îţi dădea o noţiune de timp. Dar faptul că nu aveai nici un reper devenea poetic.

 

Credeţi că Filter De­sign este o rampă de lan­sa­re pentru tineri ?

Fac parte din acest juriu pentru a doua oară în doi ani şi particip cu mare entuziasm, deoarece consider că Filter De­sign poate fi o rampă de lansare pentru tinerii participanţi.

Faptul că organizatorii Filter reuşesc, prin entuziasmul lor temerar şi încrederea tipică celor foarte tineri, care n-au cu­noscut încă frica vieţii, să pună pe picioare o competiţie care nu este sub cele similare din alte ţări din Europa, este de remarcat. A aduce în juriu designeri confirmaţi din România şi din lumea întreagă conferă concur­su­lui o legitimitate deloc neglijabilă. Dacă Filter va continua şi se va pereniza, acesta va avea toate şansele să se impună ca o competiţie de referinţă şi de neevitat pentru tinerii care vor să se afirme în designul românesc.

 

Cum aţi interacţionat cu studenţii de la work-shopuri?

Am avut şansa de a fi avut ca participanţi la work-shop-ul pe care l-am ţinut pentru design industrial 11 tineri, toţi studenţi la design, fie la şcolile de Arte de la Bucureşti sau Iaşi, fie de la secţia de Design de la şcoala de Arhitectură din Bucureşti. Am avut plăcerea să descopăr chiar două dintre proiecte de o mare calitate, care pot anunţa două solide cariere de design în de­ve­ni­re. De o manieră globală, trebuie să recunosc că toţi cei 11 m-au entuziasmat şi le doresc o reuşită demnă de motivaţia pe care o arată de acum.

 

Coordonate de lucru

“În general, evit să mă gân­desc la un anume material. În momentul în care un designer are un element preferat, devine limitat, putând să nu mai iasă din preferinţe. Sunt materiale care conduc la o alegere de formă devenită practic obligatorie. Nu poţi să foloseşti fibra de carbon cum foloseşti oţelul. Este imposibil din tot felul de motive, inclusiv din motiv de praf. În găsirea de soluţii pentru diversele obiecte, o diferenţă ca abordare profesională nu este. Limbajul este comun. Trebuie învăţate şi asumate perfect diferenţele de tehnologie şi de tehnică. Flacoanele de parfum injectate industrial au anumite constrângeri, diferite faţă de tehnologia metalelor.
Toate acestea sunt puse cap la cap şi fiecare domeniu devine foarte tehnic.
Ce este interesant, de asemenea, este că am avut posibilitatea de a interveni în definirea estetică a unor detalii mecanice în colaborare cu fabricanţii elveţieni de mecanisme de ceasuri”

Nicolas Ciuchindel



“Un designer este un crea­tiv şi, deci, liber. Ca atare, li­mi­tele designerului sunt des­tul de îndepărtate şi des­tul de «flou». El poate co­labora în amonte şi în aval cu biroul de marke­ting, cu publicitarii, cu de­ci­zi­­o­na­rii strategici. Această si­tu­a­ţie este o situaţie ideală, către care orice designer tinde. Cel mai ade­sea însă conceptul de co­municare vine şi se gre­fează pe forma produsului.”
Nicolas Ciuchindel

Un concurs cu miză educaţională

Nicolas Ciuchindel a fost prezent în România la cea de-a doua ediţie a competiţiei Filter Design. Aceasta este prima competiţie independentă de design din România, care iden­tifică şi promovează tineri designeri, componenta educaţională şi experienţa practică fiind valorile sale principale. Competiţia se adresează tine­rilor cu vârsta cuprinsă între 18 şi 30 de ani, pe care îi invită să concureze în cadrul următoarelor probe: design grafic, design industrial, design auto, packaging design şi freestyle.

Competiţia se desfăşoară online, pe site-ul www.filterdesign.ro. Înscrierile pentru etapa de preselecţie de la probele de design grafic, design industrial şi design auto au avut loc până la 14 martie. În urma acestei preselecţii realizate de un juriu format din specialişti în design din România şi din străinătate, finaliştii vor avea la dispoziţie perioada 21 martie-12 aprilie pentru a răspunde temelor de concurs de la cele cinci probe. Fiecare dintre acestea se va regăsi pe site-ul competiţiei, sub forma unui brief, ce va prezenta detaliile legate de execuţia lucrării.

Citeşte mai multe despre:   special,   ceas,   design,   ceasuri,   designul,   ciuchindel,   nicolas ciuchindel

 



Mai multe titluri din categorie

S-a dus vara, s-a dus și Vama

S-a dus vara, s-a dus și Vama
Galerie Foto Vama Veche își începe recuperarea după sezonul estival, aproape cinci luni în care a gâfâit temeinic. Aglomerație, multe mașini, multă mizerie, mult fum și, mai ales, multă gălăgie. Până în luna mai a...

Vaccinul românesc, „arestat” de Curtea de Conturi din Timiș

Vaccinul românesc, „arestat” de Curtea de Conturi din Timiș
Galerie Foto Inspectorii Camerei de Conturi Timiş au raportat că cercetarea lor în cazul vaccinului românesc împotriva COVID-19 a fost obstrucţionată în desfăşurarea activităţii de audit de conducerea institutului...

Noi reglementări anti Covid, noi contradicții

Noi reglementări anti Covid, noi contradicții
Galerie Foto Guvernul PNL ne-a demonstrat, ieri, cât de repede se poate modifica legislația, ca să se muleze pe nevoile imediate și interesele partidului. Rata de incidență a contaminării cu virusul SARS-CoV-2 depășise deja...

Coșmar: ne îndreptăm spre scenariul italian „martie 2020”

Coșmar: ne îndreptăm spre scenariul italian „martie 2020”
Galerie Foto În ciuda exploziei de infectări cu coronavirus, din ultima perioadă, și a faptului că zilnic mor de două ori mai mulți oameni de COVID-19 decât au murit în tragedia de la Colectiv, campania de vaccinare nu dă...

Inovaţie pe piaţa muncii: scafandru angajat pe drepturi de autor 

Inovaţie pe piaţa muncii: scafandru angajat pe drepturi de autor 
Galerie Foto În luna aprilie a acestui an, doi scafandri şi-au găsit sfârşitul în Marea Neagră, la o adâncime de numai 3-4 metri, în dreptul plajei de la Hotelul Europa, din staţiunea Eforie Nord. După necropsia...

Testarea elevilor: Ping-pong între Ministerul Educației și Direcțiile de Sănătate Publică

Testarea elevilor: Ping-pong între Ministerul Educației și Direcțiile de Sănătate Publică
Există o categorie de elevi care nu are acces la testarea gratuită din școli: chiar colegii din imediata apropiere a unui elev infectat. Elevii care au ghinionul să stea în bănci lângă un copil care se îmbolnăv...

Guvernul, avertizat de Ministerul Justiției că restricțiile legate de vaccinare sunt ilegale

Guvernul, avertizat de Ministerul Justiției că restricțiile legate de vaccinare sunt ilegale
Galerie Foto Impunerea Certificatului „verde”, pentru a putea avea acces în anumite spații închise, publice sau private, atunci când o localitate se află în zona de incidență de peste trei cazuri la mia de locuitori, a...

Dedesubturile ultimului faliment de pe piața asigurărilor. Cum a ajutat conducerea ASF pe City Insurance să dea ţeapă

Dedesubturile ultimului faliment de pe piața asigurărilor. Cum a ajutat conducerea ASF pe City Insurance să dea ţeapă
Galerie Foto După falimentul companiilor Astra Asigurări şi Carpatica, acum un nou faliment zguduie din temelii piaţa asigurărilor pe cel mai important segment al său, cel al asigurărilor obligatorii de răspundere civilă aut...

Strategul din spatele noului șef al Poștei Române, un consilier general specializat în minuni economice în declarațiile de avere

Strategul din spatele noului șef al Poștei Române, un consilier general specializat în minuni economice în declarațiile de avere
Galerie Foto Noul șef al Companiei Naționale Poșta Română, sprijinit de gruparea lui Florin Cîțu din PNL, Valentin Ștefan și-a adus, drept consilier personal, în această societate de stat, unul dintre consilierii generali...

Se pregătesc polițe RCA mult mai scumpe și inutile

Se pregătesc polițe RCA mult mai scumpe și inutile
Transportatorii au negociat cu actualul guvern interimar renunțarea la Ordonanța de Urgență care ar mări costurile polițelor RCA, introducând și coplata. Proiectul de OUG a fost lansat în luna aprilie 2021, iar...

Guvernul dă cu „flit” celor de la USR în ceea ce privește aducerea ONG-urilor în Consiliile de Administrație ale spitalelor de stat

Guvernul dă cu „flit” celor de la USR în ceea ce privește aducerea ONG-urilor în Consiliile de Administrație ale spitalelor de stat
Galerie Foto O lege inițiată de deputaul USR-PLUS Cristian Gabriel Seidler, prin care se urmărea introducerea în Consiliile de Administrație ale spitalelor publice a unor ONG-iști, a fost modificată și votată, în Senatul Ro...

Autoritățile din Argeș își bat joc de trei sate: 8 kilometri până la prima stație de autobuz!

Autoritățile din Argeș își bat joc de trei sate:  8 kilometri până la prima stație de autobuz!
Scoasă la iveală de tragedia de la Caracal, problema transportului în comun încă există în multe locuri. În Poiana Lacului, lângă Pitești, mai mulți elevi de liceu sunt nevoiți să circule pe jos sau cu...

Luna august a adus dobânzi record la împrumuturile pe termen lung

Luna august a adus dobânzi record la împrumuturile pe termen lung
Galerie Foto În ciuda sforțărilor premierului Florin Cîțu de a ne face să credem că țara merge în direcția cea bună, realitatea îi este potrivnică. Un nou duș rece pentru șeful Executivului a venit de la Banca...

Comisarul Antonescu a rezolvat cele mai grele crime de după Revoluție. Cartea „Viața la Omoruri”, de azi cu Jurnalul

Comisarul Antonescu a rezolvat cele mai grele crime de după Revoluție. Cartea „Viața la Omoruri”, de azi cu Jurnalul
Galerie Foto „Singurul lucru care-i poate descuraja pe infractori îl reprezintă pedepsele maxime!” Colonelul Dan Antonescu, acum în rezervă, este unul dintre polițiștii legendari ai României. Anchetator în cazuri...

Fondator USR, alături de Nicușor Dan, găsit incompatibil pentru că încheia contracte cu autoritatea publică în care fusese ales. Nu unul-două, ci 72

Fondator USR, alături de Nicușor Dan, găsit incompatibil pentru că încheia contracte cu autoritatea publică în care fusese ales. Nu unul-două, ci 72
Galerie Foto Fost membru al USB și ex-vicepreședinte al USR, un consilier local în mandatul 2016-2020 a fost găsit incompatibil de către Agenția Națională de Integritate. Mihai Daneș a fost descoperit că, în timp ce...
Serviciul de email marketing furnizat de