x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Se pregătesc polițe RCA mult mai scumpe și inutile

0
Autor: Diana Scarlat 4 22 Sep 2021 - 07:36
Se pregătesc polițe RCA mult mai scumpe și inutile


Transportatorii au negociat cu actualul guvern interimar renunțarea la Ordonanța de Urgență care ar mări costurile polițelor RCA, introducând și coplata. Proiectul de OUG a fost lansat în luna aprilie 2021, iar transportatorii spun că asiguratorii vor să profite de situația creată prin falimentul recent al companiei City Insurance, pentru a urgenta votul ordonanței, în favoarea lor. Deja au fost dublate costurile polițelor RCA în ultimele două săptămâni, dar prin modificarea legislativă care se pregătește încă din primăvara acestui am putea plăti mult mai scump niște asigurări care nu vor mai acoperi decât o mică parte a reparațiilor pentru mașini, urmând ca păgubiții să-și repare autoturismele din banii lor.

 

Discuțiile legate de proiectul de modificare a Legii RCA prin OUG au început încă din luna aprilie, iar transportatorii au cerut de mai multe ori renunțarea la proiectul legislativ, arătând că o astfel de lege ar obliga șoferii păgubiți în urma accidentelor de circulație să-și achite aproape integral reparațiile, deși vor avea de plătit și asigurări obligatorii de până la patru ori mai mari. Până acum nu s-a ținut cont de opiniile lor, însă după falimentul celei mai mari firme de asigurări petru polițele RCA de pe piața românească, City Insurance, reîncep negocierile cu actualul guvern interimar, mai ales după ce s-a constatat că toate predicțiile Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) s-au adeverit. Membrii COTAR anunță, acum, că asiguratorii încearcă să-și modifice Legea RCA printr-o OUG, pentru a-și maximiza profitul, pe banii asiguraților. De asemenea, transportatorii vorbesc despre o activitate ilicită de lobby, care în România este faptă penală și se încadrează ca trafic de influență. „City Insurance a intrat în faliment, iar ceilalți asiguratori vor crește prețurile și cer modificare legislativă pentru coplată. Victime vor fi cei peste 8 milioane de plătitori de polițe obligatorii RCA și service-urile auto. Asiguratorii au ajuns să-și modifice legile în favoarea lor, deși lobby-ul e trafic de influență în România. Prețul RCA s-a dublat deja, în ultimele două săptămâni, dar ceea ce urmează va fi mult mai grav. Am cerut Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Transporturilor să elimine din proiectul de Ordonanță pentru modificarea legii RCA prevederile care vor permite companiilor de asigurare să-și însușească pe nedrept banii asiguraților români”, a declarat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.

 

Ce ne așteaptă, dacă se modifică legea

 

Dacă, totuși, modificarea legislativă se va face, prin OUG, asiguratorii vor ajunge să limiteze despăgubirile după accidente, iar diferențele vor fi achitate din buzunarele proprii ale oamenilor asigurați, care vor fi păgubiți. „Fixarea unor așa-zise prețuri de referință pentru lucrările de reparație va oficializa și legaliza unele practici deja apărute pe piața asigurărilor, din cauza cărora păgubiții cu daune neplătite au ajuns în fața instanței pentru a-și recupera de la asigurător banii de reparații. Dacă această ordonanță va intra în vigoare în actuala formă, există riscul ca, în timp ce firmele de asigurare vor putea majora după bunul plac, în continuare, prețul polițelor, asigurații să fie nevoiți să-și achite reparațiile prin coplată. Următoarele victime ale acestor prevederi vor fi service-urile auto corecte, care vor refuza efectuarea unor reparații îndoielnice, sub prețul real al pieselor și manoperei”, mai explică Ștefănescu. Transportatorii au cerut și intervenția Guvernului pentru plafonarea prețurilor polițelor  RCA, după ce s-a înregistrat o creștere nejustificată a acestora, în ultima perioadă, dar și reducerea salariilor foarte mari ale angajaților ASF. 

 

Celelalte creșteri ale prețurilor majorează costurile

 

Patronii firmelor de transporturi spun că o parte din vina pentru scăparea de sub control a pieței polițelor RCA o  are și Consiliului Concurenței, care ar fi trebuit să intervină și nu a făcut-o până acum. „În mandatul actualei conduceri a instituției, piața RCA a devenit una de tip oligopol, în care două companii de asigurari rău-platnice dețin peste 75% din piață. Aceste două companii sunt vizate de peste 90% din totalul reclamațiilor înregistrate la ASF și peste 90% din totalul litigiilor aflate pe rolul instanțelor de judecată. Rapoartele ASF reflectă o deteriorare continuă și semnificativă a conduitei societăților de asigurare, în condițiile în care service-urile auto sunt grav afectate de scumpirile din ultima perioadă și de un pronunțat deficit de personal calificat”, mai spun transportatorii. Aceștia amintesc și faptul că scumpirile din ultima perioadă vor contribui la creșterea costurilor pentru reparații: prețul gazelor naturale a crescut semnificativ în ultimele luni, iar cabina de vopsit utilizată de service-urile auto este încalzită cu gaze naturale. Prețul energiei electrice a crescut semnificativ în ultimele luni, iar toate utilajele funcționează pe bază de energie electrică. „Spațiile de pregătit piesele pentru vopsitorie au nevoie de o lumină puternică pentru a evita imperfecțiunile care pot apărea. În plus, niciun vopsitor sau tinichigiu bun nu se mai angajează fără un salariu de minimum 1.500 de euro net pe lună. Pe lângă aceste costuri pe care le au service-urile auto, mai sunt de plătit avocații, fără de care nu se mai poate funcționa în România, din cauza abuzurilor asiguratorilor. La toate acestea, se adaugă liniile de credit ale tuturor service-urilor auto, pentru că multe dintre ele se află în mare dificultate financiară, tot din cauză că societățile de asigurare achită din costurile reale ale reparațiilor atât cât vor și când vor”, explică patronul unui service auto.

 

Observăm că prețul RCA crește fără nicio justificare - alta decât îmbogățirea asigurătorilor. O creștere de peste 100% s-a înregistrat chiar în aceste zile, după ce s-a declarat falimentul City Insurance, totalmente nejustificat.

Vasile Ștefănescu, președinte COTAR

 

Pentru despăgubiri s-ar prelungi așteptarea cu mai mulți ani 

 

Una dintre prevederile proiectului de modificare a Legii RCA este următoarea: „Executarea silită pentru titlurile executorii obținute împotriva asigurătorului nu poate fi demarată împotriva Fondului; în acest caz, creditorul de asigurări depune o nouă cerere de plată motivată, în condițiile art.14 alin.(1), cu respectarea procedurii și a plafonului stabilite prin prezenta lege”. Transportatorii au oferit o „traducere” a acestui paragraf care s-ar putea introduce, prin OUG: „Dacă nu ai primit banii de despăgubire de la City Insurance și ai început proces în instanță acum doi ani și jumătate și ai obținut o hotarare favorabilă executorie, nu poți executa FGA-ul, trebuie să depui o nouă cerere de plată la FGA, să te așezi la rând cu toți ceilalți care nu au mers în instanță și să aștepți alți câțiva ani până îți vine rândul să fii despăgubit de către FGA. După ce ați așteptat doi ani și jumătate în instanță, mai asteptați câțiva ani până vă vine randul să primiți banii de la FGA”, explică reprezentanții transportatorilor.

Citeşte mai multe despre:   RCA,   city insurance

 



Mai multe titluri din categorie

Îmblânzitorul de iguane

Îmblânzitorul de iguane
Galerie Foto Costa Rica este pentru noi mai mult o țară spre care s-au îndreptat cetățeni români certați cu legea. Pentru lumea largă este Elveția Americii Centrale! O țară excelent organizată, cu oameni care nu vor să...

Cum a construit fiul unei spălătorese din Paris imperiul bijuteriilor Cartier 

Cum a construit fiul unei spălătorese din Paris imperiul bijuteriilor Cartier 
Galerie Foto Louis-François Cartier a fost unul dintre cei cinci copii ai unui veteran al războaielor napoleoniene și al unei spălătorese. Condițiile financiare precare l-au determinat pe tatăl Pierre să-l angajeze pe...

Legenda crucilor din piatră doborâte cu excavatorul de slugoii lui Ceaușescu

Legenda crucilor din piatră doborâte cu excavatorul de slugoii lui Ceaușescu
Galerie Foto În demența anilor ’80, când cultul familiei Ceaușescu sfida ridicolul într-o Românie anesteziată de balivernele (in)egalității sociale, o vizită-fulger a cuplului dictatorial în zona Subcarpaților de...

ROMATSA, contract de pază pe trei ani cu firma fostului viceprimar general PDL

ROMATSA, contract de pază pe trei ani cu firma fostului viceprimar general PDL
Galerie Foto Aproape 6,3 milioane de lei urmează să fie încasate, de la ROMATSA, de două companii de pază, cu acționariate interesante, în urma unui contract parafat la finalul lunii septembrie, pentru monitorizarea a 12...

Guvernul „Zero II” vrea să bage ONG-urile în campania de vaccinare. Sondaje, apoi cu forța sau sancțiuni

Guvernul „Zero II” vrea să bage ONG-urile în campania de vaccinare. Sondaje, apoi cu forța sau sancțiuni
Galerie Foto Proiectul de program de guvernare cu care Dacian Cioloș s-a prezentat, luni, la Palatul Cotroceni și pentru care a primit, teoretic, undă verde din partea președintelui Klaus Iohannis să încerce să constituie,...

Bruxelles-ul ne pune la treabă. Noi nu avem nici bani, nici muncitori, dar avem strategie 

Bruxelles-ul ne pune la treabă. Noi nu avem nici bani, nici muncitori, dar avem strategie 
Galerie Foto Mâine, 14 octombrie, Direcția Generală pentru Energie (DG Energy) va prezenta propunerile și evaluările de impact ale Comisiei pentru Economie, Cercetare și Energie (ITRE) din Parlamentul European în vederea...

Politicienii toarnă peste sărăcia din Valea Jiului veșnica recunoștință 

Politicienii toarnă peste sărăcia din Valea Jiului veșnica recunoștință 
Galerie Foto La 44 de ani de la revolta minerilor din Valea Jiului, politicienii și-au adus aminte să le aducă un omagiu celor care în vara anului 1977 au avut curajul să-și strige nemulțumirile față de condițiile de...

Povești de ambulanță și dric, în cea mai infectată comună din România

Povești de ambulanță și dric, în cea mai infectată comună din România
Galerie Foto Călugăreni – Prahova este un mic sat ascuns printre dealuri, așezat în coasta Mizilului, la vreo 90 de kilometri de București. De prin 1800, oamenii de aici și-au trăit viața în liniște, aproape neștiuți...

SRI și SPP se pregătesc de dezastre, inclusiv de atacuri nucleare sau radiologice. Guvernul Cîțu bagă 213 milioane în dotarea acestor servicii

SRI și SPP se pregătesc de dezastre, inclusiv de atacuri nucleare sau radiologice. Guvernul Cîțu bagă 213 milioane în dotarea acestor servicii
Galerie Foto Cu doar două zile înainte de ruperea coaliției de guvernare, în 29 septembrie, premierul Florin Cîțu a semnat, împreună cu secretarul de stat în MAI, celebra Ștefania Gabriella Ferencz, supranumită și...

Paradisul dintre Americi

Paradisul dintre Americi
Galerie Foto Panama, o țară cu iz exotic, miros de bani și aer de prosperitate. În decembrie 1989, președintele Republicii Panama, Manuel Noriega, este arestat de forțele armate americane și pus în custodia unei închisori...

Iohannis se poate plimba cu mașina electrică, pe sub pământ, de acasă la Palatul Cotroceni şi la Casa Poporului

Iohannis se poate plimba cu mașina electrică, pe sub pământ, de acasă la Palatul Cotroceni şi la Casa Poporului
Galerie Foto Jurnalul și editura Hoffman vă oferă începând de miercuri, 13 octombrie, o carte specială, cu o temă nemaiabordată până în prezent. „Buncărul președintelui” e povestea fascinantă a lumii de sub...

La Automecanica Moreni, războiul directorului cu muncitorii costă 80 de euro/oră

La Automecanica Moreni, războiul directorului cu muncitorii costă 80 de euro/oră
Cei 300 de angajați ai societății Automecanica Moreni acuză conducerea fabricii că nu respectă prevederile contractului colectiv de muncă în ceea ce privește salarizarea. Ei au cerut intervenția ministrului...

O călătorie cu trenul lui Nicușor Dan. Din birourile SPP, în curtea clanului Ștoacă 

O călătorie cu trenul lui Nicușor Dan. Din birourile SPP, în curtea clanului Ștoacă 
Galerie Foto „Ce înseamnă tren metropolitan? Înseamnă că dacă locuieşti în Ilfov şi lucrezi în Bucureşti (…), te urci în trenul metropolitan şi cobori la Gara de Nord sau în Pipera, sau la AFI Cotroceni. Înseamnă ...

Breaza, potirul din care picură vinul globalizării

Breaza, potirul din care picură vinul globalizării
Galerie Foto Un zvon neliniștitor a tulburat încă de săptămâna trecută viața viticultorilor din sătucurile luminoase culcușite la sânul pietros al Istriței, pe culmile dinspre Ploiești spre Buzău la poalele cărora...

VIDEO Dezastrul urbanistic, protejat de o legislaţie haotică

VIDEO Dezastrul urbanistic, protejat de o legislaţie haotică
Galerie Foto În România se construieşte foarte mult, dar nu tot timpul şi foarte bine. Goana după profit a dezvoltatorilor imobiliari a lăsat o amprentă negativă asupra calităţii construcţiilor. Din păcate, această...
Serviciul de email marketing furnizat de