În 1990, Târgul Internaţional Bucureşti a ajuns la a 16-a ediţie. Românii erau îmbiaţi cu de toate: de la biciclete la avioane.
Perspectiva încheierii unor afaceri în Est a atras businessmeni din întreaga lume. Comasate în pavilioane naţionale sau sosite pe cont propriu, peste 1.000 de firme străine s-au prezentat la eveniment. Şansa părea să surâdă şi celor 190 de întreprinzători din România, care au plătit între 200 de lei (10 dolari) şi 300 de lei metrul pătrat de stand. Se profilau contracte de exclusivitate cu branduri celebre şi parteneriate cu companii multinaţionale. TIB '90 s-a deschis fără ceremonialul tăierii panglicii tricolore. Dar oficialităţile nu au lipsit de la inaugurare. La 10 dimineaţa, prim-ministrul Petre Roman a dat startul expoziţiei. După ce i-a salutat pe ambasadorii străini acreditaţi la Bucureşti, sosiţi şi ei la eveniment, premierul, flancat de miniştrii Vătăşescu şi Fota, a vizitat timp de două ore standurile târgului. Cele mai multe opriri au fost desigur în faţa vitrinelor româneşti.
Firmele autohtone rămăseseră cu obiceiul raportărilor-record de pe vremuri. De pildă, Maşinexportimport se lăuda cu "întreaga gamă de maşini-unelte". Pentru Adevărul, directorul Traian Cruceru enunţa perspectivele de viitor ale întreprinderii: "Acum urmează să ne transformăm în societate comercială şi intenţionăm să ne diversificăm obiectul de activitate. Printre altele, în luna noiembrie vom organiza o expoziţie în RS Moldovenească, unde vom expune peste 40 de tipuri de maşini-unelte. Totodată, vom înfiinţa depozite şi magazine de desfacere în străinătate. Un prim depozit l-am şi deschis în luna septembrie în oraşul Wietten Annen, din Germania, împreună cu firma Voltz". La numărul de produse de profil, România depăşea Canada, Suedia, Polonia. Despre competitivitate însă, directorul evita să se pronunţe. Pentru a mări profitul, Automatica anunţa măsuri extreme. Renunţa la partenerii români în favoarea celor străini, şi valoroşi, şi serioşi. Componentele fiabile necesare în tehnologie erau comandate din vest, de la Klockner-Moller, Berneker-Rainer, Apollo şi IAS-Electronics. Îmbulzeală era şi la standul Selectronicului, firmă ce emana din fosta direcţie de comerţ exterior a Centralei Industriale de Electronică şi Tehnică de Calcul. Reprezenta interesele a zeci de firme româneşti (printre care, IEMI, Conect, Tehnoton, Bazaltul, Steaua Electrică Fieni, Romlux Târgovişte, Electroargeş).
Spiritul de inovaţie născocea la unii expozanţi idei măreţe, dar greu aplicabile. Întreprinderea de Construcţii Aeronautice din Braşov propunea ţăranilor să renunţe la tradiţionalele atelaje din mediul rural trase de cai pentru avioane. Multideltaplanul agricol IAR 42, spuneau specialiştii, era excelent pentru "chimizarea loturilor mici şi foarte mici". Avantajele? Consum un pic mai mare decât o Dacie-breck. Valeria Pescariu, o româncă plecată în Occident pe vremea "împuşcatului", patroana unei firme italiene, propunea românilor un alt mijloc de locomoţie - bicicleta. Se inspirase din experienţa asiatică. În afara vehiculului pe două roţi, aducea în ţara de baştină încălţăminte, confecţii, gablonţuri şi bijuterii. Mai mare căutare aveau, cum era şi normal, produsele străine. E drept că românii rămâneau mai degrabă cu vizionarea. Dintre toate standurile, pavilioanele naţionale atrăgeau mii de vizitatori zilnic. Cele ale marilor naţiuni ale lumii, care se remarcau prin sonoritatea expozanţilor şi varietatea mărfurilor, în mod special. Bunăoară, la pavilionul american (Z5) expuneau, printre alţii, Boeing, Coca-Cola, Dow, Hewlett Packard, Controldata Corporation, Trionics. Dintre cele 40 de firme franceze impresie puternică au produs Alcatel, Elf Oquitanie, Lamaca, Microforce, FPIBTR (prima bancă de investiţii), Société Générale, Camus, Yves Rocher (din industria parfumurilor).
De altfel, în aşteptarea Daciilor plătite prin CEC, românii aveau alternativa automobilelor străine. Expuneau ultimele modele, Toyota (care testau piaţa românească cu un prim lot de 50 de bucăţi), Renault (modelele R 25 Chamade, Espace, Clio RN, R 5 Campus, R 25 Baccara), Citroën (BX 15 TGE, Ax 11 TE, XM). Volvo expunea camioane şi autovehicule la pavilionul olandez.
Sigla Guldenburg a unei firme germane, omonimă serialului care făcea furori pe micul ecran, a atras atenţia vizitatorilor. Distribuitor cu drepturi exclusive a berii era Societatea mixtă româno-germană Rod exim, care se înfiinţase la Reşiţa, în februarie 1990. Cu un capital social de 60.000 de mărci, întreprinderea exporta din România porţelanuri şi cristaluri. De la sudul Dunării, Întreprinderea de comerţ exterior Chim-Import lucra la îmbunătăţirea relaţiilor româno-bulgare, stabilind parteneriate în valoare de 50 milioane de dolari cu Danubiana, Chimica, Petrolexportimport. Sub spectrul introducerii schimburilor comerciale în valută, bulgarii sugerau troc de mărfuri în sistem barter.
Dacă pentru vizitatorii obişnuiţi târgul nu a umplut plasele decât cu mici suveniruri, firmelor se pare că le-a rotunjit conturile. Căci la jumătatea expoziţiei, triumfalist, ca altă dată, se ofereau presei primele date oficiale. Agenţii economici din România încheiaseră contracte de export în valoare de 100 de milioane de dolari şi 70 de milioane de ruble. Fruntaşi pe "ramură": Metalexportimport, Uzinexportimport, Mecanoexportimport, Universal Tractor, Industrialexportimport. La TIB '90, vitrinele întreprinderilor gemeau de mărfuri. În afara expoziţiei, pe străzile Capitalei, şi nu numai, rafturile magazinelor erau însă goale. După zece luni de la despărţirea de "vechiul regim" părea că nimic nu se schimbase.
PE PIAŢA NEAGRĂ, O STICLĂ DE COCA-COLA COSTA 50 DE LEI
În presa vremii, comentariile despre târg au fost în general laudative. Străinii însă vorbeau şi despre "gălbeaza" Mioriţei. "Mi-aş permite câteva observaţii, sugestii, declara germanul Rudiger Müller ziarului Adevărul, cu ocazia inaugurării evenimentului. Trebuie făcut mai mult pentru îmbunătăţirea infrastructurii târgului, pentru organizarea mai bună a întregii activităţi. E prea multă murdărie. Nu avem nici locuri de depozitare a ambalajelor. Reclama lasă de dorit. Sigur, nu sunt probleme care se rezolvă uşor, dar nici nu se poate trece peste ele. Eu sper ca, în câţiva ani, TIB să arate cu totul altfel." Şi neamţul nu văzuse totul. Nici bişniţarii care vindeau o Cola, la colţ, cu 50 de lei. Nici coada kilometrică a cumpărătorilor intraţi în târg de ziua specialiştilor, care sperau să prindă pungile distribuite gratis de organizatori.
LECŢII DESPRE ECONOMIA DE PIAŢĂ DE LA SPECIALIŞTII STRĂINI
De la participanţii străini, cu ajutorul simpozioanelor, românii au desluşit tainele economiei de piaţă. La 18 octombrie, Uzinexport a prezentat istoricul celor "25 de ani de activitate în domeniul exportului de instalaţii şi obiective complexe". ICPE a dezbătut pe tema "Electronicii şi Progresului" şi Românoexport despre "realizări în domeniul maşinilor-unelte".
Câteva firme străine au prezentat comunicări despre "Marketing şi economie de piaţă". Prin conferinţe speciale, Comisia Naţională de Meteorologie şi Agenţia Turistică de Publicitate au transmis rezultatele cercetării lor.
Citește pe Antena3.ro