Au trecut 12 zile de cand Lucian Bute l-a facut KO pe Jean Paul Mendy si si-a pastrat centura de campion mondial IBF la categoria supermijlocie. Costurile celui mai mare eveniment sportiv al anului, dar si audientele-record pe baza carora Elena Udrea a devenit sponsorul principal al galei raman invaluite in mister. Desi au promis ca vor prezenta informatiile despre audientele internationale ale meciului de indata ce le vor avea, la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului s-a asternut tacerea. Nici Rudel Obreja, presedintele Federatiei Romane de Box si administratorul SC Europlus Computers SRL prin intermediul careia s-a organizat gala, nu este mai transparent.
Rudel Obreja spunea saptamana trecuta, intr-o emisiune televizata, ca nu poate aprecia cat a costat organizarea galei 'Campion pentru Romania'. Obreja are emotii si nu crede ca va obtine profit, mai ales ca a fost nevoit sa contracteze un credit pentru realizarea galei, deoarece MDRT nu a dat banii inainte, asa cum au procedat ceilalti sponsori. 'Intr-o saptamana, doua o sa inchei toate calculele si o sa pot spune exact care a fost bugetul galei. Nu mai acreditati ideea ca eu obtin profit. S-a lansat ideea ca firma lui Obreja incaseaza 2 milioane de euro. Asta inseamna ca ii duce Obreja acasa?', a spus presedintele Federatiei Romane de Box.
Pentru ca MDRT sa faca efectiv platile catre firma lui Obreja ar trebui selectat un auditor independent care sa faca publice cifrele reale ale audientei inregistrate de Gala Bute in tara si strainatate. Deocamdata, singurele informatii provin de la Elena Udrea, care a anuntat a doua zi dupa meci o audienta-record de 4,5 milioane de telespectatori. Ministrul a fost contrazis de audientele oficiale prezentate de GFK, de unde reiesea ca audienta medie a meciului a fost de 2,58 milioane de telespectatori.
Pana ce auditorul va clarifica situatia, MDRT a facut publice sumele cheltuite in primul semestru pentru activitati de promovare. De la bugetul ministerului au fost alocate 500.000 de euro din bugetul total de 3 milioane de euro. Banii au fost folositi pentru participarea Romaniei la mai multe targuri de turism din tara si strainatate, pentru reclame in cataloagele operatorilor germani si pentru vizitele de documentare ale jurnalistilor straini. Din fonduri UE, MDRT a accesat peste 9,5 milioane de euro. In afara de Gala Bute, pentru care MDRT a alocat peste 2 milioane de euro, finantarile au vizat si campania de publicitate pe CNN, Eurosport si Euronews, dar si pe posturi tv si radio din tara. Ramane de vazut daca banii investiti de Udrea in promovarea frunzei vor da roadele scontate. Deocamdata, hotelierii de la mare se plang de cel mai prost an, iar datele statistice arata o scadere cu 20% fata de 2010.
In primul semestru al anului, Elena Udrea, ministrul Turismului, a promovat intens pe plan intern si extern zonele turistice din Romania. Valoarea contractelor incheiate de ministerul pe care il conduce pentru acest gen de activitati depaseste 10 milioane de euro, finantare asigurata de la bugetul de stat, cat si din fonduri europene.
Pentru anul acesta, bugetul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) alocat activitatilor de promovare turistica este de 12,9 milioane de lei (3 milioane de euro). Pe langa aceasta suma, ministerul condus de Udrea beneficiaza de fonduri europene in valoare de 74 de milioane de euro, bani ce urmeaza a fi utilizati pentru promovarea brandului turistic al Romaniei.
Brandul turistic a fost realizat anul trecut de o asociere de firme spaniole, pentru care MDRT a platit 900.000 de euro. De la inceputul anului si pana in prezent, ministerul condus de Elena Udrea a realizat activitati de promovare turistica pe banii statului in valoare de 2 milioane de lei (500.000 de euro), suma angajata din fondurile europene fiind vizibil mai mare.
Pe bani europeni, Romania a fost promovata la mai multe targuri de turism din lume, la Gala Internationala de Box Profesionist din Bucuresti, precum si pe posturile de televiziune internationala Eurosport, Euronews si CNN. Numai pentru difuzarea unor spoturi de promovare a Romaniei pe cele trei posturi de televiziune internationale au fost alocati 5 milioane de euro. La aceasta suma se adauga celei 2 milioane de euro alocati pentru publicitatea cumparata la Gala Bute si cei 250.000 de euro alocati pentru participarea Romaniei la Targul de Turism de la Berlin. De asemenea, ministerul are de cheltuit 2 milioane de euro, fonduri europene, pentru difuzarea de spoturi publicitare pe canale tv si pe posturi radio nationale in anul 2011, pentru promovarea programului Explorati Gradina Carpatilor. Astfel, suma suportata din fondurile europene pentru promovarea brandului turistic al Romaniei la posturile de televiziune si radio nationale si internationale, precum si participarea la targurile de profil din lume se ridica la circa 10 milioane de euro din cei 74 de milioane de euro.
Desi lansarea brandului turistic al Romaniei a iscat un scandal de amploare legat de frunza utilizata ca logo de firma spaniola, ministerul condus de Udrea a platit suma stabilita initial, chiar daca presa a scris ca frunza buclucasa poate fi cumparata de pe net cu 250 de dolari si este utilizata de mai multe firme din lumea intreaga. Cu toate acestea, Elena Udrea scria pe blog ca brandul turistic nu ii apartine, deoarece, dupa ce va pleca din fruntea MDRT, nu-l va lua acasa. 'El reprezinta inceputul unei campanii de promovare de succes. E un prim pas catre o industrie turistica profesionista. Brandul ne ajuta sa promovam turismul romanesc, dar nu rezolva problemele structurale ale domeniului. Pe acestea nu le putem solutiona decat impreuna', scria Udrea.
Potrivit informatiilor furnizate de reprezentantii MDRT, institutia a cheltuit in primele sase luni ale anului doar 17% din banii alocati de la bugetul statului pentru anul acesta pentru promovarea turistica. 'Suma alocata de la bugetul de stat pentru activitati de promovare turistica este de 12.910.000 lei. Pana la acest moment, pentru activitatile de promo-vare turistica, din bugetul de stat, au fost efectuate plati in valoare de 631.358 lei', potrivit informatiilor furnizare de MDRT. Valoarea totala a celor 15 activitati de promovare turistica este de 2,2 milioane de lei, inclusiv TVA. Ministerul a dat bani pentru participarea Romaniei la Targul de turism de la Tel Aviv – Israel, la targul de turism de la Romexpo, la congresul de turism rural de la Alba, precum si pentru insertiile realizate in cataloagele mai multor touroperatori germani, precum TUI si ITS.
Potrivit informatiilor furnizate de MDRT, ministerul a platit din bani publici si vizita de documentare a jurnalistului italian Marco Ansaloni. Pentru perioada de sedere a jurnalistului italian in Romania, 27 iunie-5 iulie, ministerul a cheltuit 7.571 de lei. Banii au fost alocati pentru cazarea si masa jurnalistului, precum si pentru intrarea la diverse obiective turistice si asigurarea transportului acestuia prin tara. Potrivit unui anunt postat pe site-ul MDRT, institutia va plati alti 12.545 de lei fara TVA pentru o vizita de documentare a jurnalistei Carolyne Parent, pe care acesta o va face in Romania in perioada 26 iulie-7 august. Carolyne Parent este o jurnalista din Montreal si urmeaza sa fie cazata la hoteluri de patru stele din Bucuresti, Brasov, Sighisoara si de pe litoralul romanesc. Ministerul ii asigura, timp de 12 zile, ghid vorbitor de limba engleza sau franceza, transport terestru, precum si cazare si masa.
Potrivit unui raport al Bancii Mondiale (BM), ministerul condus de Elena Udrea a dezvoltat programe finantate de la bugetul de stat ce par sa se suprapuna cu programele finantate din fonduri europene. Expertii BM arata ca Planul Strategic Institutional 2010-2013 este singurul document al MDRT care incearca sa articuleze o strategie globala. In raportul BM se mentioneaza ca multe dintre problemele cu care se confrunta Directia Generala pentru Turism au fost deja identificate in Master Plan 2007-2026, dar cele mai multe dintre acestea nu au fost rezolvate, fiind de actualitate. Printre cele mai importante probleme se numara faptul ca viziunea guvernului pentru dezvoltarea turismului este neclara, iar canalele de comunicare dintre Directie, celelalte ministere si sectorul privat sunt limitate. In plus, lipsesc reglementarile clare pentru jucatorii din industria turismului, iar strategiile pentru ecoturism si turismul balneo-climateric nu sunt cuprinse in Master Plan.
Gala Bute a scos cei mai multi bani din MDRT
Ministerul condus de Elena Udrea a alocat 2 milioane de euro pentru promovarea 'frunzei' in timpul Galei Internationale de Box Profesionist in care Lucian Bute si-a aparat centura pentru a opta oara. Rudel Obreja, presedintele Federatiei Romane de Box, si unicul actionar al sereleului care s-a ocupat de organizarea galei, respectiv Europlus Computers, a declarat zilele trecute ca e posibil ca urmatorul meci, pentru unificarea centurilor lui Bute, sa aiba loc tot la Bucuresti. 'Am inceput demersurile pentru ca partida pe care Lucian Bute o va sustine in primavara anului viitor pentru unificarea centurilor sa aiba loc la Bucuresti. Sunt obligat ca dupa gala «Campion pentru Romania» sa incerc sa fac ceva si mai mare. E un plan fantasmagoric, dar trebuie sa incerc asta. Bugetul va fi mult mai mare decat cel pentru aceasta gala, dar o mare problema e reprezentata de contractul pe care Lucian il are cu Showtime. Oricum, avem sprijinul lui Lucian si al Interbox', a spus Obreja. Gala 'Campion pentru Romania' a fost sponsorizata de mai multe companii de stat, insa unele dintre acestea nu au dorit sa faca publica informatia. Dintre companiile care au dat bani pentru gala au facut parte: Transelectrica, care a contribuit cu 40.000 de euro, Transgaz, cu 100.000 de euro, si Hidroelectrica, care a dat 150.000 de euro.