Au influenţat platformele de comunicare socială alegerile europene 2014? Timpul şi studiile independente vor da răspunsul. Ceea ce e cert, este că alegerile europene au devenit cu adevărat virtuale… şi virale. Conform site-ului Parlamentului European, la alegerile din 2014 s-a pus accentul pe alegătorii care urmau să voteze pentru prima dată, în rândul cărora prezenţa la urne este de obicei redusă. Un clip video special despre un tânăr alegător şi aventurile sale uimitoare în drum spre urne a strâns peste 2,5 milioane de vizualizări pe YouTube şi Facebook. Clipul oficial al Parlamentului despre alegerile europene a fost vizualizat de 11 milioane de ori.
Un milion de tweets
Strategia Parlamentului European pentru social media a avut impact şi pe Twitter: peste un milion de tweets cu hashtag-ul #EP2014 în săptămâna alegerilor (19-25 mai). Un tablou de bord Twitter, creat de echipa web a Parlamentului European, a ajutat la urmărirea dezbaterii în timp real. Tabloul de bord a fost proiectat în aula Parlamentului, la Bruxelles, şi a fost folosit online de peste 15.000 de ori în noaptea alegerilor din 25 mai. Pentru prima dată, Twitter a publicat un banner care cerea utilizatorilor să meargă la vot. Mesajul a fost vizibil pentru oricine şi-a accesat contul Twitter din statele în care aveau loc alegeri europene în perioada 23-25 mai. Mesajul nu a fost publicat în Regatul Unit şi Olanda. Unul din cinci alegători pe Facebook a văzut mesajul legat de alegeri.
Sarmalele româneşti, câştigătoare la alegeri
O iniţiativă similară a fost lansată pe Facebook. Butonul “I voted” (am votat), folosit pentru prima dată în alegerile din 2008 din SUA, a permis alegătorilor să-şi arate angajamentul pentru alegeri şi să-şi motiveze prietenii şi familia să li se alăture. Mesajul a fost distribuit de 2,7 milioane de ori şi a fost văzut de o cincime dintre alegătorii potenţiali din UE (88,1 milioane de oameni). Două alte aplicaţii dezvoltate de PE au fost lansate pe Facebook. “I am a voter” (sunt un votant) a permis trimiterea unor baloane virtuale în jurul lumii. Cea mai lungă “călătorie” a fost de 261.404 kilometri (de cinci ori în jurul Pământului). Aplicaţia Facebook “Taste of Europe” (gustul Europei) a cerut europenilor să voteze felul lor de mâncare preferat şi să organizeze o cină în seara electorală. Competiţia a fost câştigată de salata bulgărească Şopska, cu 20.000 de voturi. Pe locul doi şi trei s-au situat supa de sfeclă roşie din Lituania, respectiv sarmalele româneşti. Google a lansat un Doodle special, câmpul de căutare fiind înconjurat de o urnă şi de stele galbene (I.D).