Italienii fac ce fac şi se întorc la mizeria corupţiei. Conform unui raport realizat de Transparency International, citat de Agerpress, Italia a coborât într-un singur an 14 poziţii în topul ţărilor cu cea mai mică rată a corupţiei, locul 55 în prezent.
Italienii fac ce fac şi se întorc la mizeria corupţiei. Conform unui raport realizat de Transparency International, citat de Agerpress, Italia a coborât într-un singur an 14 poziţii în topul ţărilor cu cea mai mică rată a corupţiei, locul 55 în prezent.
NOI METODE. Transparency
constată că în există noi forme de corupţie. Acestea se întind de la
consultanţe acordate unor avocaţi prieteni, la contracte de proiectare acordate
unor rude, de la sponsorizarea unor asociaţii sportive, la călătorii şi la corupţie
sexuală. Inclusiv Bănca Mondială
constată că în Italia delictele împotriva administraţiei publice costă
colectivitatea 50 de miliarde de euro pe an. Conform Curţii de Conturi,
fenomenul este în expansiune iar reducerea condamnărilor - 186 în 2006,
comparativ cu 988 în 2000- nu semnalează
succesul statului, ci capitularea lui. Corupţia a devenit ca mafia modernă:
invizibilă, dar nu mai puţin periculoasă. ''Comparativ cu situaţia de acum 15
ani totul s-a schimbat. Este suficient să ai în vedere că în primii ani ai
perioadei '90 companiile de drept privat cu capital public erau circa o mie,
astăzi sunt peste 12.000. Politicienii numesc consilierii de administrare care
însă, potrivit legii, nu sunt nici oficiali publici, nici însărcinaţi de
serviciul public. În acest fel, poţi face orice fără să rişti nimic'', a
explicat Ivan Cicconi, unul dintre cei mai mari experţi în contractări publice
şi autorul cărţii devenite un adevărat cult privind mituirea: ''Istoria
viitorului Tangentopoli''.
VIRUS LETAL. Italia a ajuns, aşa cum a anticipat în repetate rânduri fostul
procuror al anchetei ''Mâini curate'', Piercamillo Davigo, în faza ''unor
bacterii rezistente la penicilină'', asupra cărora antibiotocele - magistraţii
şi investigatorii - nu mai au niciun
efect. Roma nu a acceptat niciodată diferitele convenţii internaţionale, precum
cea de la Strasbourg din 1999, concepute pentru a stăvili fenomenul, scrie
revista italiană L'Espresso. Romano Prodi a încercat în 2007, printr-un proiect
de lege, dar odată cu mandatul Berlusconi reforma a ajuns la sertar. Şi totuşi
ea prevedea două mari noutăţi: pedepse severe pentru corupţia între persoane
private /de exemplu mita acordată unui bancher pentru a obţine un împrumut/ şi
pentru traficul de influenţă, altfel spus ''plicul cu bani'' dat celui care
susţine că poate condiţiona un administrator. În acest fel, infecţia avansează.
Forma juridică cea mai folosită pentru a conferi legalitate corupţiei este
consultanţa. Aceasta este noua schemă a noii ''Tangentopoli'' (sistemul corupt
economic şi de putere care s-a instaurat în Italia în anii '80, bazat pe
cererea şi vărsarea de ''tangenti'', mituiri). Între funcţionarul public şi
companie se interpune un terţ, de exemplu un avocat, care încasează factura.
Numai cu ajutorul interceptărilor telefonice va fi posibil să se descopere
trucul, chiar dacă vălul privind consultanţa este mai uşor de rupt, aşa cum s-a
întâmplat în cazul fostului ministru al sănătăţii, Girolamo Sirchia, care a
fost plătit cu bonificaţii bancare de către o companie interesată în furnizări
pentru spitalul ei, iar Sirchia a fost condamnat de Tribunalul din Milano. Pentru
a scăpa de anchete s-a preconizat chiar înlocuirea banilor cu bunuri, eventual
''perisabile'': coşuri cu vin şi alimente rafinate. În 2003, s-a încercat o
astfel de ''lovitură'' în cazul preşedintelui instituţiei poştale pentru plata
pensiilor, IPOST, Giovanni Ialongo, căruia i s-a oferit un ''tort'' straniu ce
trebuia mâncat într-o garsonieră şi nu la cofetărie. În opinia procurorului
Henry John Woodcock, tortul era o tânără frumoasă iar în materie de drept se
putea configura o corupţie sexuală. Astăzi, Giovanni Ialongo este preşedintele
Poştei italiene. Fostul ministru al mediului, Alfonso Pecoraro Scanio, viza în
schimb mai sus şi nu dispreţuia, potrivit carabinierilor, zboruri cu
elicopterul şi călătorii în străinătate plătite de titularul unei agenţii de
voiaj care dorea un contract de la Ministerul condus de el. La Napoli, unde ca
de obicei fantezia în materie de infracţionalitate dă ce are mai bun în ea,
directorul tehnic al unei asociaţii de siguranţă a lucrătorilor (ASL) a primit
un iaht Fiart 40 în leasing, pentru a închide un ochi privind instalaţii
anti-incendiu. Evident că ratele erau plătite de compania favorizată. Din acest punct de vedere, presupusele 6
milioane de euro mită plătită guvernatorului regiunii Abruzzo, Ottaviano Del
Turco, de către regele clinicilor, Vincenzo Angelini, ţin de ''paleoliticul''
mituirii. Imaginea lui Angelini care a urcat până la casa de la munte a
guvernatorului cu plicuri pline cu bancnote aminteşte de ciobanii care se
încăpăţânează să împlinească ritualul transhumanţei ca în vremurile vechi.
Procurorii încearcă să verifice şi unde au sfârşit cele 21 de milioane vărsate
de grupul Angelini pentru sponsorizarea echipei motociclistului Andrea
Dovizioso. Angelini îi plătea acestuia dublul dat de Fiat pentru Valentino
Rossi.
BERLUSCONI, GICĂ CONTRA. În teritoriul familismului amoral, unul dintre
sistemele cele mai simple de a obţine bunăvoinţa potentatului este acela de a
favoriza rudele acestuia. De exemplu, din recenta anchetă a Gărzii de Finanţe
din Milano privind semafoarele ''inteligente'' - care treceau de la verde la
roşu fără a se opri pe galben - compania care a câştigat concesionarea
contractului în 300 de localităţi oferea contracte rudelor unor comandanţi de
poliţie rutieră. Potrivit lui Alberto Vannucci, profesor la Universitatea din
Pisa şi coautor al eseului '''Mani impunite'' (Mâini nepedepsite), ''astăzi
mituirea s-a democratizat. Pe vremuri colectorii erau cei care vărsau bani
conducerii partidelor şi desfăşurau o funcţie de reglementare. Acum
funcţionarii vor bani şi favoruri pentru ei şi pentru politicianul care i-a
numit''. În acest scenariu, Silvio
Berlusconi insistă ca interceptările telefonice să fie excluse din anchete.
Avocatul său, Niccolo Ghedini, a propus la 19 septembrie interzicerea totală a
lor şi transformarea în ascultări ''preventive'', fără valoare de probă. O
propunere care a fost primită defavorabil şi în străinătate. ''Dacă
interceptarea unor afaceri de mituire va fi abolită acesta va fi un semnal clar
al voinţei salbe a Italiei de a combate corupţia. Desigur că vom face ţării dv
recomandarea de a le reintroduce'', a declarat pentru L'Espresso, Drago Kos,
preşedintele GRECO /Grupul Statelor împotriva Corupţiei/, organismul
Consiliului Europei la care a aderat şi Italia. La jumătatea lunii octombrie, o
echipă a GRECO va veni în Italia pentru a face pentru prima dată o evaluare a
situaţiei.