Jurnalul.ro Ştiri Externe Veveriţele roşcate din MB, afectate de acelaşi tip de bacterie care a provocat lepra în Evul Mediu

11 Noi 2016   •   17:32

Lepra care afectează veveriţele roşcate din Marea Britanie este provocată de aceleaşi suşe bacteriene care i-au afectat pe oameni în timpul focarului de lepră din epoca medievală, potrivit unui studiu ce va apărea în viitorul numărul al revistei Science şi citat vineri de agenţiile EFE şi France Presse.

Cercetătorii au făcut teste ADN asupra a 110 exemplare ale aceste specii de veveriţe care trăieşte în insula Brownsea, din sudul Marii Britanii. Ei au descoperit că unele veveriţe, care prezentau simptome ale acestei boli, erau toate infectate cu bacteria Mycobacterium leprae.

Potrivit cercetătorilor care au realizat studiul, această descoperire sugerează că boala a afectat această specie timp de secole, având în vedere că bacteria prezintă multe similitudini cu cea descoperită în rămăşiţele unui bolnav de lepră îngropat în Winchester în urmă cu 730 de ani.

"Descoperirea leprei la veveriţele roşcate este îngrijorătoare, din perspectiva conservării acestei specii, dar nu ar trebui să alarmeze populaţia Marii Britanii", a declarat Anna Meredith, profesoară la Facultatea de Medicină Veterinară de la Universitatea din Edimburgh, unde a fost realizat studiul.

Populaţia autohtonă a acestei specii a scăzut drastic pe teritoriul britanic, ameninţată în principal de pierderea habitatului şi de virusul variolei transmis de veveriţele cenuşii "importate".

În prezent mai există circa 140.000 de veveriţe roşcate. Pentru realizarea studiului, experţii au analizat rămăşiţele unor veveriţe şi au colectat mostre de bacterii. Nu toate prezentau însă simptome, precum umflături sau pierderea blănii, a urechilor sau lăbuţelor.

Studiul a fost realizat în colaborare cu institutul britanic Moredun şi cu specialişti în lepra umană de la Şcoala Politehnică Federală din Lausanne (Elveţia).

Deşi cazurile de lepră la oameni sunt foarte rare în Marea Britanie, cercetătorii sunt de părere că această descoperire sugerează că aceste animale sunt depozitare ale acestui tip de bacterie, care împiedică eforturile de a eradica această boală ce afectează încă populaţia unor ţări nedezvoltate.

Lepra, care afectează mai ales pielea, sistemul nervos periferic, partea superioară a sistemului respirator şi ochii, a dispărut total la oameni în Europa în urmă cu un secol. Amplu controlată datorită antibioticelor, anual în lume sunt diagnosticate peste 200.000 de cazuri de lepră.AGERPRES