x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Autorităţile, din nou nepregătite în faţa iernii

Autorităţile, din nou nepregătite în faţa iernii

de Petre Ineu    |    11 Noi 2008   •   00:00
Autorităţile, din nou nepregătite în faţa iernii

Organizarea cu întârziere a licitaţiilor pentru deszăpezire pune în pericol traficul rutier în această iarnă. Disputele create între firmele care au participat la licitaţiile pentru întreţinerea drumurilor fac imposibilă încheierea contractelor, iar iarna bate la uşă. Situaţia putea fi evitată dacă atribuirea lucrărilor s-ar fi realizat în vară, când exista timp pentru soluţionarea eventualelor contestaţii sau plângeri în instanţă.

Blocaje în trafic, nervi, spaime şi vieţi puse în pericol. Scene de-acum cunoscute, care se repetă an de an. Şi iarna 2008/2009 pare a nu ieşi din tipare, fiind pe cale să prindă din nou autorităţile nepregătite. Mai ales că meteorologii prognozează ninsori începând de săptămâna viitoare.

Autorităţile au organizat şi în acest an cu întârziere licitaţiile pentru deszăpezirea şi întreţinerea drumurilor. Lucrările se atribuie pentru o perioadă de patru ani, nu anual, ca până acum, ceea ce a sporit interesul firmelor care deţin utilaje în dotare, dar a aprins şi patimi.

PREŢ DE DUMPING
Direcţiile regionale de drumuri naţionale au anunţat licitaţiile abia în septembrie, făcând abstracţie de faptul că ar putea exista contestaţii sau conflicte care trebuie soluţionate în instanţă şi care vor întârzia încheierea contractelor. Lucru care s-a şi întâmplat.

Spre exemplu, cinci din cele nouă tronsoane de drumuri arondate de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi, câştigate iniţial de UMB Spedition SRL a lui Dorinel Umbrărescu, se află acum în litigiu. Compania Pa&CO International, aparţinând omului de afaceri Costel Căşuneanu, a depus cotestaţie la decizia DRDP de a atribui lucrarea firmei UMB, pe motiv că preţul ofertat a fost unul nerealist, de 34%-41% din valoarea preţului de referinţă stabilit de autoritatea contractantă. “Un astfel de tarif nu poate acoperi cheltuielile reale cu deszăpezirea şi întreţinerea drumurilor pe timpul iernii”, spun experţii. Lucru de altfel constatat şi de Comisia Naţională de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), care a dat dreptate Pa&Co International. “Nu poţi veni cu preţuri de dumping, doar pentru a lua toate contractele. Din cele cinci licitaţii contestate, noi suntem pe locul al doilea doar în două situaţii. În rest, alte firme vor beneficia de pe urma demersului nostru”, a precizat Dan Balcanu, directorul companiei.

UTILAJELE PERFORMANTE VOR STA ÎN GARAJE
Conflictele dintre drumari s-au mutat din presă la tribunal, dar problema rămâne: nu se ştie deocamdată cine se va ocupa de deszăpeziri. Iar, dacă instanţa nu va lua deciziile cât mai repede, licitaţiile s-au organizat degeaba. Pentru şoferi va începe calvarul. Între timp, câştigătorii licitaţiilor vor fi nevoiţi să stea cu utilajele în garaj şi cu materialele antiderapante în depozite.

Războiul asfaltatorilor a creat confuzie în rândul şoferilor, care nu mai ştiu cine va fi de vină dacă vor rămâne înzăpeziţi. UMB Spedition a lansat zvonul că firma concurentă, Pa&Co International, n-ar avea utilaje pentru intervenţie. De fapt, totul a fost o luptă de imagine, în condiţiile în care reprezentanţii PA&Co International spun că sunt pregătiţi să intervină în orice moment, cu peste 200 de utilaje şi aproximativ 500 de autovehicule.

“Capacitatea noastră de reacţie este imediată: din momentul în care primim ordinul de ieşire la lucru putem pleca în câteva minute”, ne-a declarat Dan Săvulescu, director în cadrul Pa&Co International. Din cauza situaţiei existente în acest moment, utilajele ar putea rămâne “trase pe dreapta”, iar materialul antiderapant, nefolosit în depozit.

 

Mâine-n toată ţara

Situaţia nu este singulară. Există şi alte contestaţii şi litigii la DRDP Iaşi, la DRDP Bucureşti Nord şi în alte locuri din ţară. De suferit vor avea însă participanţii la trafic, cărora nu le pasă cine a organizat prea târziu licitaţiile sau cine şi de ce a depus contestaţii. Şoferii vor resimţi numai efectele. Mai ales cei care vor tranzita DN 2, principala cale de acces spre Moldova, rămasă acum fără contracte pe principalele sale porţiuni.

×
Subiecte în articol: observator