x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Campionul apelurilor false: un „glumeț” vorbește zilnic trei ore cu 112

Campionul apelurilor false: un „glumeț” vorbește zilnic trei ore cu 112

de Mihaela Bîrzilă    |    14 Apr 2017   •   12:18
Campionul apelurilor false: un „glumeț” vorbește zilnic trei ore cu 112
Sursa foto: Karina Knapek/Intact Images

Conform informaţiilor obţinute în exclusivitate de “Jurnalul Naţional”, un bărbat din Gorj este campionul absolut la apeluri date în neştire la 112: a sunat de 43.876 de ori până acum şi nimeni nu-l poate opri. Altfel spus, omul a sunat cam de 100 de ori în fiecare zi, tot anul trecut, plus primele luni din 2017. La numărul total de apeluri false, conduce, însă, detaşat, Capitala. În 2016, în Bucureşti s-au primit 691.339 de apeluri abuzive. Pe locul al doilea la glume proaste se află judeţul Constanţa – cu 400.403 de apeluri, iar judeţul Iaşi, pe locul al 3-lea, cu 391.436 apeluri.
 

Conform statisticilor comunicate de STS, durata medie a unui apel la numărul unic de urgență a fost anul trecut de 116 secunde. Dacă înmulțim această durată cu cele 100 de apeluri zilnice ale olteanului „glumeț”, rezultă că acesta a vorbit cu 112 peste trei ore/zi. Se bănuieşte că omul are serioase probleme psihice, dar nimeni nu pare să fie în stare să-l facă să se oprească, deşi există prevederi clare în lege: “Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 constituie contravenţie, iar faptele sunt sancţionate cu amendă de la 500 la 1.000 de lei”. Legea, însă, nu le dă voie operatorilor să blocheze apelurile. Sunt obligaţi să-i răspundă, pentru că, cine ştie, într-o zi, după 99 de apeluri false, maniacul poate chiar are o urgenţă reală şi are dreptul să beneficieze de salvare, poliţie sau pompieri, chiar dacă el îşi bate joc de tot şi toate. Probabil că bărbatul din Gorj foloseşte o cartelă prepay, căci în evidenţele Poliţiei Gorj nu există cineva cu 43.000 de apeluri abuzive la 112. Sunt cunoscute câteva cazuri speciale, dar nu au în palmares „decât” câteva sute de apeluri, deci sunt departe de performanţele olteanului nostru.
Oricum, nu e un caz unic. După el, la numărul de apeluri se află un constănţean, care a reuşit să sune de 11.665 de ori, de pe o cartelă prepay, deci tot slabe şanse să fie găsit şi oprit cumva. Pe locul al treilea, un alt specimen: un barbat care a depăşit 10.400 de apeluri la 112, şi de fiecare dată le-a vorbit operatorilor despre păcate, Dumnezeu şi pocăinţă.

 

Ce năzbâtii reclamă românii

Operatoarele de la 112 sunt obligate să suporte şi nenumărate apeluri de la tot felul de obsedaţi sexual. Glumele proaste făcute de copii sunt şi ele la ordinea zilei. Copiii sună să se distreze, fără să realizeze că minutele pierdute de un operator pot fi fatale pentru o persoană aflată cu adevărat într-o situaţie disperată, care nu poate fi preluată la timp de salvare, pompieri sau poliţie. De asemenea, persoanele cu probleme psihice au ajuns spaima celor de la urgenţe.

Sunt şi oameni care sună la 112 să întrebe ce numere de telefon au politicienii, vedetele sau diverse instituţii publice. Alţii sună să reclame că n-au primit pensia sau salariul. De asemenea, apelează 112 când li se opreşte curentul, când nu mai au apă, când nu le funcţionează cablul tv sau când au de reclamat diverse alte deranjamente şi probleme cu furnizorii de utilităţi. Unii au sunat chiar să reclame preţurile prea mari din supermarketuri. Mai există o categorie care solicită sfaturi medicale sau reîncărcarea cartelelor preplătite.

 

Psihiatru: „Este și vina societății”
„Genul acesta de comportament compulsiv ţine de spectrul singurătăţii, care nu e o boală, e mai dragabă un context. Oamenii aceştia nu sunt periculoşi, cum nu sunt periculoşi nici cei care sună să le spună obscenităţi operatoarelor de la 112, ei nu sunt prădători sexuali. Cel care sună de 100 de ori pe zi sună din disperare, este un om disperat. Poate nu a mai comunicat cu nicio fiinţă timp de 3 zile”, ne-a explicat psihiatrul Gabriel Diaconu. „Aici intervine şi vina societăţii. Există studii care arată că 7 din 10 persoane ar prefera să nu trăiască în aceeaşi casă cu o persoană care suferă de boli psihice. De asemenea, o persoană din două nu se simte confortabil să lucreze în acelaşi spaţiu cu o persoană cu probleme psihice. (…) De la caz la caz, în mai multe patologii se poate întâlni impulsul de a conversa. Cel mai des simt nevoia să converseze cu necunoscuţi persoane cu o afectare de vârstă a creierului, care pot avea şi diminuare a capacităţilor psihice şi o scădere a autocenzurii şi sună, sună continuu şi la întâmplare. Nici nu-şi dau seama că sună la 112, îşi sună şi rudele noaptea. Există cazuri de logvacitate, logoree, comportament verbal aberant, care se pot întâlni în cazurile de demenţă, variantele frontotemporale de demenţă, cu dezinhibiţie comportamentală”.

 

Cum funcționează serviciul de urgență

În centrele Serviciului Unic de Urgenţă al STS, lucrează în fiecare moment al zilei aproximativ 150 de operatori, care preiau toate urgenţele unei ţări întregi. În Bucureşti-Ilfov, lucrează câte 7-8 pe tură, iar în judeţe, între 2 şi 4 operatori, în funcţie de numărul de solicitări. Serviciul funcţionează 24 de ore din 24 şi este organizat în 3 ture zilnice.
„Operatorul 112 STS are în responsabilitate obţinerea tuturor informaţiilor necesare de la apelant pentru a stabili dacă apelul reprezintă o urgenţă, tipul acesteia, locul incidentului, urmând că apoi să transfere imediat informaţiile şi apelul telefonic către toate agenţiile specializate de intervenţie cu responsabilităţi în soluţionarea urgenţei respective. Aceste agenţii vor fi, simultan, în conferinţă cu apelantul, fiecare dintre dispeceri punând întrebări specifice, într-o ordine prestabilită, în funcţie de natura urgenţei pentru a se stabili tipul şi numărul resurselor care trebuie să intervină“, ne-a comunicat STS.

 

58% din totalul apelurilor preluate de operatori sunt false, dar procentul se încadrează în media europeană, susţine STS.
 

Cei care sună de pe cartele prepay sunt identificaţi numai în momentul în care au o urgenţă reală şi sună din nou, de pe acelaşi număr. Când sunt identificaţi, sunt sancţionaţi pentru apelurile anterioare care nu erau urgenţe reale. Nu e clar, însă, câte apeluri false trebuie să dai la 112 pentru ca poliţia să demareze verificările, la sesizarea STS.

 

Campanie STS în biserici şi pensiuni
În încercarea de a-i face pe români să nu mai sune la 112 decât dacă au neapărată nevoie, STS a apelat inclusiv la ajutorul preoţilor. Serviciul condus de generalul Marcel Opriş a distribuit afişe informative în biserici, iar preoţii dau şi ei o mână de ajutor, le mai povestesc enoriaşilor după slujbă care sunt situaţiile grave în care ai voie să apelezi serviciul unic de urgenţă. STS îşi trimite agenţii şi prin şcoli şi licee, în taberele de pe litoral sau în pensiunile de pe Valea Prahovei, nemaipunând la socoteală mesajele electronice din aeroporturi, staţii de metrou sau alte locuri aglomerate.

 

În 2016, timpul mediu de răspuns la apelurile de urgenţă a fost de 3,94 secunde. Pentru modernizarea sistemului, STS are în plan implementarea unui mecanism care să permită redirecţionarea apelurilor, în situaţiile excepţionale, de la un centru care este supraîncărcat, la alte centre, care nu au apeluri multe în acel moment.

 

×