x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator CFR - Greva de lung parcurs

CFR - Greva de lung parcurs

09 Iun 2005   •   00:00

Greva de la Caile Ferate va continua, deoarece administratia nu a putut oferi cresterile salariale cerute de sindicalistii feroviari.

  • de IOHANNA ONACA PURDEA, ADRIAN MIHAI
  • OBSERVATOR
  • CONTINUA. Greva feroviarilor ii mai tine pe calatori in statii cateva zile
    Greva feroviarilor va continua, fiindca negocierile purtate ieri-dimineata intre reprezentantii sindicatelor si administratie s-au incheiat fara nici un rezultat. Pierderile se ridica la 40 miliarde de lei pe zi.

    La finalul celor doua ore de discutii, liderul Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, Voicu Sala, a declarat ca sindicalistii asteapta sa fie contactati de ministrul Transporturilor dupa sedinta de Guvern. Feroviarii se asteapta ca ministrul sa obtina de la Executiv permisiunea de a acorda angajatilor de la caile ferate si o majorare de salariu, nu doar tichete de masa.

    PIERDERI. Feroviarii sunt obligati, prin lege, sa asigure circulatia unei treimi din trenuri. Potrivit CFR Calatori, din cele 1.600 de trenuri, la nivel national circula, pe timpul grevei, 24 de trenuri rapid, 12 intercity, 18 accelerat, 431 trenuri personal si 24 de trenuri internationale. CFR Calatori nu a putut da inca nici o evaluare oficiala referitoare la pierderile generate de aceasta greva, insa estimeaza ca aproximativ 150.000 de calatori au fost afectati. Intr-o zi obisnuita, pe calea ferata sunt transportati aproximativ 250.000 de calatori. Surse din transporturile feroviare spun insa ca pierderile estimative s-ar putea cifra la 40 miliarde de lei pe zi, din care 10 miliarde din transportul de calatori si 30 de miliarde de la CFR Marfa. "Deocamdata, nu putem sa afirmam ca sunt 30 sau 40 miliarde de lei pierderi. Aceste pierderi vor fi analizate si ele trebuie fundamentate", a declarat Iulica Mantescu, vicepresedinte al Federatiei Mecanicilor de Locomotiva.

    OFERTA. Administratia a oferit feroviarilor cinci tichete de masa de la 1 iulie si alte cinci de la 1 octombrie, oferta care nu ii multumeste pe sindicalisti. "Atat timp cat nu avem o oferta sau o discutie foarte serioasa pe salarizare, categoric greva va continua", a afirmat Voicu Sala. "Bani trebuie sa se gaseasca. Daca se doreste ca aceasta criza sa fie rezolvata, cu siguranta ca se vor rediscuta bugetele. Angajatii de la calea ferata au cele mai mici salarii din Europa", a mai spus Sala Voicu. "Cresterea salariala, dupa analizele noastre, pe un an era de aproximativ 1.000 miliarde de lei. Problema este de a gasi solutii, sa modifice bugetele si sa le aprobe Guvernul", a spus, la randul sau, Iulica Mantescu, vicepresedinte al Federatiei Mecanicilor de Locomotiva.

    IN INSTANTA? Curtea de Apel Bucuresti a respins, miercuri, cererea administratiei de suspendare a grevei pentru 30 de zile. Cu toate acestea, administratia CFR ar putea apela din nou la instanta pentru declararea grevei ca nefiind legala. "Noi respectam treimea, pasii nostri au fost perfect legali. Cred ca mai repede stingem conflictul daca nu ne judecam", a mai spus Voicu Sala. El a declarat ca acelor trei federatii aflate in greva li s-au alaturat si colegi din sectorul infrastructurii si ca, in acelasi timp, "sunt semne" ca si alti angajati de la calea ferata vor sa participe la protest. Totodata, alti transportatori (soferii si navigatorii) li se vor alatura grevistilor in perioada urmatoare, a mai spus Sala Voicu.

    CONCURENTA. Greva nu a dus la o explozie a activitatii transportatorilor auto. Ioan Comusi, directorul firmei C&I, estimeaza ca in autogara firmei din Bucuresti au venit cel mult 100 de calatori, adica o crestere a traficului de 10%. Masinile au circulat in program normal, fara sa fie necesara introducerea de "rezerve". Un varf al cererii este asteptat astazi, la sfarsit de saptamana, cand navetistii se intorc acasa. Managerul spune ca o cauza a scaderii cererii in transportul de persoane, atat auto, cat si al CFR, este explozia inregistrata in comertul de autoturisme. La aceasta se mai adauga si faptul ca multe firme au inceput sa asigure transportul angajatilor prin mijloace proprii. Un alt motiv al recesiunii il reprezinta schimbarea de putere, mai crede intreprinzatorul. "Asa este cand se schimba un Guvern. Sunt blocaje de contracte. Tot asa am patit si in 2000. Mai in gluma, mai in serios, patronul crede ca in ritmul acesta greva poate sa dureze si 20 de ani, pentru ca nu va genera probleme sociale deosebite, asa cum se intampla cu cativa ani in urma."

    ARABII AU RAMAS IN BOTOSANI
    Legaturile feroviare dintre Botosani si Bucuresti sunt suspendate din cauza grevei mecanicilor de locomotiva, singurul tren care pleaca din Statia CFR Botosani fiind cursa pana la Veresti si inapoi. Pentru botosaneni exista totusi posibilitatea ajungerii la Bucuresti, calatorii putand lua de la Veresti rapidul Suceava-Bucuresti. Singurii calatori dezorientati si nemultumiti de protestul feroviarilor, aflati ieri in gara, erau cinci arabi care nu aflasera de greva.

    ISTORICUL PROTESTELOR
  • FEBRUARIE 1996 . Administratia a depus cerere de chemare in judecata a liderilor sindicali care au organizat greva si a salariatilor care au participat la aceasta actiune de protest. Toate sindicatele din SNCFR solicitau o crestere salariala de 80%. Ultimul procent de majorare a salariilor avansat sindicatelor a fost de 20%.

  • DECEMBRIE 1999. Pierderile zilnice ale Companiei Nationale de Cai Ferate inregistrate pe perioada grevei feroviarilor au depasit 12-13 miliarde de lei, iar pierderile din economie au ajuns zilnic la 30-40 de miliarde de lei. La finalul grevei, salariile au fost majorate cu 20%.

  • MARTIE 2004. Liderii sperau sa obtina de la ministrul Transporturilor de atunci, Miron Mitrea, solutii care sa duca la stingerea conflictului de munca. La negocieri ei au primit 3% majorare salariala.
  • ×
    Subiecte în articol: observator miliarde calatori greva