Europarlamentarul român Daciana Sîrbu, membru al Comisiei pentru mediu, sănătate publică şi siguranţă alimentară a PE (ENVI), a adresat marţi o întrebare scrisă Comisiei Europene, cu tema “Schimbările climatice şi strategiile de marketing «Greenwashing»“
Europarlamentarul român Daciana Sîrbu (foto), membru al Comisiei pentru mediu, sănătate publică şi siguranţă alimentară a PE (ENVI), a adresat marţi o întrebare scrisă Comisiei Europene, cu tema “Schimbările climatice şi strategiile de marketing «Greenwashing»“. Aceste strategii sînt dezvoltate de unele mari companii în scopul obţinerii de avantaje competitive, fără a prezenta vreo soluţie eficientă la problemele de mediu, un exemplu în acest sens fiind campania firmei SC Roşia Montană Gold Corporation SA – se arată într-un comunicat de presă al delegaţiei PSD în PE.
LIMITAREA NOXELOR. În motivarea întrebării sale, eurodeputata (PSE, PSD) precizează că “dezbaterile continue la nivel european şi internaţional privind necesitatea limitării emisiilor cu gaz de efect de seră care cauzează schimbările climatice au determinat marile corporaţii să adopte noi strategii de marketing care induc consumatorii în eroare. Este vorba despre aşa-numitele strategii de «greenwashing» prin care marile companii, în special cele din industriile petrolului, chimică, nucleară, biotehnologică sau de automobile, încearcă să fie prezentate drept companii «înverzite» (greenwash), făcînd afirmaţii exagerate sau chiar false referitor la performanţele de mediu ale acestora în scopul obţinerii de avantaje competitive. Multe companii folosesc simboluri, imagini sau chiar logo-uri (în cazul produselor alimentare biologice) care transmit mesaje ecologice false şi fără nici o justificare, inducînd astfel în eroare majoritatea consumatorilor”. Potrivit europarlamentarului, un exemplu binecunoscut de strategie de marketing “greenwashing” este spotul publicitar al companiei SC Roşia Montana Gold Corporation SA, care, începînd cu luna decembrie a anului 2005, a difuzat în media o campanie de publicitate intitulată “Gabriel se gîndeşte la tine”.
Ideea acestui spot publicitar este de a promova atitudinea responsabilă a companiei faţă de problemele şi nevoile existente la Roşia Montană, fără însă a face referire la riscurile de mediu şi costurile sociale implicate de acest proiect. Spotul publicitar vorbeşte despre o comunitate care este afectată de exploatări miniere care au avut efecte negative asupra mediului înconjurător, precizînd în final că “Gabriel” are soluţia. “Evident este vorba de o strategie de greenwashing pentru că transmite un mesaj ecologic fals, fără să menţioneze de fapt care este soluţia privind protecţia mediului înconjurător” – susţine Daciana Sîrbu.