Tupolev-154, tipul de aernovă în care se afla preşedintele polonez şi care s-a prăbuşit azi la Smolensk, a fost pentru mai bine de un sfert de secol avionul de bază al sistemului de transport aerian din Rusia şi Uniunea Sovietică. Potrivit BBC, aproape jumătate dintre pasagerii transportaţi de Aeroflot (liniile aeriene ruse) au zburat cu acest tip de avion. Vârful de pasageri transportaţi a fost de 137 de milioane, cifră atinsă în anul 1990. Aproximativ 1.000 de astfel de aeronave au fost construite, iar unele dintre ele au rămas în serviciul Rusiei şi a altor ţări din fostul bloc sovietic.
Lansat în 1972
Acest tip de avion a fost lansat în 1972 şi a fost „modernizat” în 1986 cu noi motoare şi echipamente pentru a îmbunătăţi consumul de carburant şi operaţiunile de zbor.
În 2001, guvernul chinez decidea să reatragă Tupolev-154 de pe liniile sale aeriene, din cauza „design-ului învechit”.
Aeroflot a decis, de asemenea, de curând, să înceapă retragerea treptată a acestor avioane din cursele sale, motivând că nu sunt economice, din cauza consumului mare de carburant.
Zboruri în condiţii meteo dificile
Un expert în aviaţia rusă, Paul Duffy, a făcut o trecere în revistă, în 2004, pentru BBC, a caracteristicilor acestui avion, cu accent pe partea de siguranţă.
Din cele 28 de accidente în care a fost implicat până în 2004 acest avion – un număr normal, raportat la numărul de aeronave, anii de utilizare şi tipul de tehnologie – puţine au fost din cauze tehnice, potrivit expertului.
"Tu-154 operează în regiuni cu un control al traficului aerian şi echipamente de navigaţie nu prea bune, şi în condiţii meteo dificile”, spunea în 2004 Paul Duffy. Unele dintre accidente nu au avut legătură cu aeronavele ca atare, a mai spus Duffy.
De exemplu, în 1982, o aernovă care ateriza la Omsk, în Rusia, pe o puternică furtună, a lovit şase pluguri de zăpadă cărora nu li se spusese să părăsească pista de aterizare.
Alte cinci Tupolev de acest tip s-au prăbuşit din cauza unor atacuri teroriste în Liban, Georgia şi Afganistan, în timpul războaielor civile din aceste ţări.
În 2001, un Tu-154 s-a prăbuşit în Marea Neagră după ce a fost lovit de o rachetă ucraineană trasă în timpul unui exerciţiu militar.
Un alt Tupolev a aterizat în siguranţă pe un câmp după ce încărcătura sa de ţigarete a luat foc.
Alt Tu – 154 a rămas fără combustibil în zbor, după ce compania aeriana de stat din flota căreia făcea parte decisese să-l încarce cu mai puţin cherosen de la bază, pentru că se scumpise mult în acea regiune.
Contolorii de trafic elveţieni şi-a asumat întreaga responsabilitate pentru coliziunea dintre un Tu-154 şi un avion cargo, în iulie 2002.
Tupolev Tu-154 nu se mai fabrică în acest moment.
Potrivit BBC, liniile aeriene ruse nu mai sunt interesate de noi Tupolev-uri, deoarece „nu se compară cu avioanele occidentale”. Aeroflot îşi cumpără cea mai mare parte din aeronave de la Boeing şi Airbus.