x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Managerul de criză al Ringier România susţine că strategiile Adevărul Holding au afectat piaţa de print

Managerul de criză al Ringier România susţine că strategiile Adevărul Holding au afectat piaţa de print

14 Oct 2010   •   00:00

Înaintea plecării în Elveţia, Marius Hagger (47 de ani), managerul de criză al companiei Ringier România, vorbeşte despre deciziile sale şi despre cele ale eternului concurent Adevărul Holding, dar şi despre ce a învăţat în doi ani de criză românească, într-un interviu acordat www.wall-street.ro.

"Nu e o experienţă foarte plăcută să fii manager de criză. E mai plăcut, aşa cum a fost în cazul predecesorilor mei, dacă ajungi la partea din ciclu unde cifra de afaceri creşte, cotele de piaţă cresc, profiturile cresc şi poţi lansa proiecte noi", a spus Hagger, care a preluat conducerea operaţiunilor din România ale grupului elveţian de presă Ringier în martie 2008, după mai bine de 10 ani de management de presă în Elveţia. A venit la Bucureşti cu câteva luni înainte de începutul crizei care a redus piaţa de publicitate în print cu 60%.

"Am discutat prima oară despre posibilitatea unei crize mari în august 2008. În octombrie, când am prezentat bugetul către grup, am avut şi discuţii despre cât de dificilă ar putea fi situaţia, în special în România. Pentru că România este cea mai afectată dintre toate ţările unde Ringier este prezentă. Am tăiat costuri treptat. Cred că asta a fost una din cele mai importante decizii. Altfel am fi pierdut chiar şi mai mulţi bani". El a explicat şi de ce România este o piaţă atât de dificilă pentru presa tipărită, în general, şi pentru Ringier, în particular. "În primul rând, creşterea consumului din perioada de boom economic, atunci când marile companii au investit în marketing, iar publisherii au făcut profit, nu a fost una sustenabilă. Aşa că izbucnirea crizei globale a găsit în România o economie instabilă. Pe de altă parte, în contextul anului electoral, politicienii au amânat foarte mult aplicarea măsurilor de austeritate. Dincolo de situaţia economică generală a României, nici piaţa de media nu e prietenoasă cu printul. Televiziunea este mediul dominant, cu o cotă de piaţă de 65% în 2009, când printului i-au revenit abia 11 procente. Mai mult decât atât, pe piaţa deja afectată a presei scrise s-a dus o luptă acerbă de preţuri, cu oferte de dumping din partea mai multor jucători, a mai spus Hagger. Nu au dispărut doar volumele, ci ne-am şi ruinat unul altuia preţurile în toate segmentele: televiziune, print. Asta ne-a dus în situaţia de faţă, astfel că România rămâne încă o ţară foarte dificilă", scrie wall-street.ro.

În perioada în care a fost manager la Bucureşti, Marius Hagger a decis închiderea cotidianului gratuit Compact, în februarie 2009, şi pe cea a revistei Diva, în 2009. "În afară de toate măsurile de reducere a costurilor, cred că una dintre cele mai bune decizii a fost să nu închidem EVZ şi Capital, ci să vindem cele două titluri. Grupul Ringier nu mai era dispus să suporte toate pierderile. Condiţia pentru a rămâne în România era să tăiem din pierderi până la un nivel financiar care să fie suportabil...", a adăugat el.

"Minimum" este nivelul general la care funcţionează Ringier România, într-un an al supravieţuirii printului, a mai ţinut acesta să precizeze. Însă nu toţi competitorii au adoptat o strategie similară. În afară de criză, strategia de investiţii a Adevărul Holding este cea care a afectat cel mai mult Ringier România în ultimii doi ani, spune Marius Hagger: "Unele părţi ale strategiei le înţeleg pe deplin pentru că voiau să câştige cota de piaţă. Ringier în acel moment era numărul unu şi puteau face asta numai cu investiţii majore. Au început când lucrurile în piaţă mergeau bine. Dar nu am mai înţeles atunci când au continuat să cheltuiască sume enorme de bani pe promoţii, cum ar fi ClickMania, cu acele câştiguri uriaşe de 1 milion de euro şi cu milioanele de euro cheltuite pe televiziune, pentru a câştiga cota de piaţă şi poziţia numărul unu, pe care n-au putut-o valorifica prin încasări din publicitate. Pentru că dacă eşti numărul unu pe o piaţă care a scăzut până la nivelul începutului anilor 2000, pur şi simplu pierzi bani".

O altă strategie a Adevărul Holding care, conform declaraţiilor sale, a afectat întreaga piaţă de print, a fost de a păstra preţurile de copertă la un nivel foarte jos. ""La începutul lui 2010, ziarul Adevărul oferea 120 de pagini plus suplimente, la un preţ de 1,2 lei, iar tabloidul Click se vindea cu 70 de bani. Preţul corect ar fi fost, în acel moment, de 1 leu pentru un tabloid şi de 2-2,5 lei pentru un ziar din categoria quality, susţine Hagger. O dată cu schimbarea managementului Adevărul Holding, care a trecut sub conducerea lui Peter Imre, strategia s-a inversat, iar preţurile de copertă ale Adevărul şi Click au crescut la 2,2 lei, respectiv 80 de bani", se specifică în articol.

"Ce am observat în România şi e diferit faţă de alte pieţeb - comportamentul de business nu respectă logica în afaceri. Media nu sunt întotdeauna considerate ca fiind nişte businessuri, ci în multe cazuri motivaţia pentru a edita ziare şi reviste e alta. Unele lucruri pe care le înveţi ca la carte pur şi simplu nu sunt respectate aici", a continuat Hagger.

Marius Hagger se va întoarce în Elveţia la sfârşitul lui 2010, după 12 ani de colaborare cu grupul Ringier, pentru a prelua funcţia de managing director în cadrul grupului elveţian de presă NZZ. Miercuri, 13 octombrie, grupul Ringier a anunţat numirea lui Mihnea Vasiliu, fost director general adjunct al Grupului Realitatea-Caţavencu, în funcţia de general manager pentru România.

×
Subiecte în articol: observator