Scrisoare deschisa Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului apreciaza in mod deosebit campania initiata de Jurnalul National referitoare la "samsarii de pamant" si multumeste echipei redactionale pentru materialele publicate.
Angajatii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, autoritatea insarcinata cu negocierile pentru terenurile pe unde vor trece autostrazile in Romania, s-au confruntat in repetate randuri cu situatii in care speculantii incercau sa obtina preturi nejustificate pentru pamant.Conceptul de expropiere este perceput inca in mod negativ. Cu atat mai mult apreciem articolele publicate de Jurnalul National, care nu numai ca semnaleaza cazuri foarte grave, dar constientizeaza opinia publica si avertizeaza proprietarii de terenuri asupra pericolelor la care sunt expusi. In prezent, expropierea nu inseamna luarea abuziva a pamantului. Se discuta, se negociaza cu proprietarul, sunt experti care stabilesc pretul pamantului si se face o oferta catre cei care au titlurile de proprietate. Numai in situatia in care acestia nu sunt de acord cu pretul evaluat, discutiile se muta in instanta si urmeaza alte evaluari. Tot acest proces se face in interes public, avand insa pe primul loc interesul privat.
La randul nostrum, cunoastem cazuri concrete in care proprietarii de drept sunt inselati de speculantii care cumpara masiv terenuri la sume mult mai mici decat cele pe care le-am oferi noi proprietarilor, pentru ca apoi sa aiba pretentii exagerate de la stat. Reprezentantii CNADNR au incercat sa le atraga atentia proprietarilor de pamanturi, in repetate randuri, asupra faptului ca ar putea fi inselati de "samsarii de pamant", dupa cum ii numeste cotidianul Jurnalul National. Trebuie sa recunoastem insa ca au fost priviti cu suspiciune pentru ca se credea ca exista un interes ascuns. Speram totusi ca implicarea unui cotidian de importanta nationala va reusi sa-i invete pe adevaratii proprietari sa se fereasca de speculanti, mai ales ca preturile care le sunt oferite de unii si de altii sunt mult mai mici in comparatie cu sumele pe care le-ar obtine de la stat.
Precizam, de asemenea, ca speculantii nu vor reusit sa insele statul. Evolutia cadrului legislativ ne va permite sa obtinem terenurile mult mai repede, respectand drepturile proprietarilor care primesc importante sume de bani pentru pamantul pe care il pun la dispozitie, insa nu vor fi platite sumele exorbitante care se cer. Este un proces care va incerca sa elimine specula in acest domeniu. Asadar, programele vor continua, in paralel cu procesele in instanta, astfel incat constructia de autostrazi sa nu poata fi oprita din cauza unui speculant. Sunt proceduri care se aplica in multe tari europene.
Cei care trebuie sa aiba grija sa nu cada in plasa speculantilor sunt chiar proprietarii de drept. Poate ca nu s-ar fi ajuns la aceasta situatie daca traseul autostrazii ar fi fost tinut sub cheie de reprezentantii MTCT. Insa intr-o societate democratica, care incearca sa elimine coruptia, acest lucru este imposibil. Toate proiectele MTCT sunt supuse dezbaterii publice inca de la primele etape, iar acest proces transparent se mentine pana la finalizarea proiectelor. In acelasi timp, opinia publica si mass-media solicita in permanenta asemenea procedee transparente si nu de putine ori solicitarile merg pana la ultimul detaliu, cum este si firesc.
Asadar, multumim inca o data echipei redactionale a cotidianului Jurnalul National pentru sprijinirea programului national de autostrazi si pentru misiunea asumata si respectata de a fi alaturi de romani.