O comisie de experţi a prezentat ieri mai multe recomandări rezultate în urma audierii publice organizate de autorităţi în urmă cu o săptămînă pe tema taxei auto. Potrivit prof. univ. Dan Gabriel Manoleli, unul dintre membrii comisiei, printre recomandările centralizate de experţi s-a numărat şi aceea a introducerii eşalonate a acestei taxe.
O comisie de experţi a prezentat ieri mai multe recomandări rezultate în urma audierii publice organizate de autorităţi în urmă cu o săptămînă pe tema taxei auto. Potrivit prof. univ. Dan Gabriel Manoleli, unul dintre membrii comisiei, printre recomandările centralizate de experţi s-a numărat şi aceea a introducerii eşalonate a acestei taxe.
ÎNCASARE. O parte dintre cei 101 cetăţeni care şi-au prezentat în scris depoziţia s-au pronunţat pentru analiza introducerii sistemului periodic al încasării taxei de poluare, corelat cu rectificările realizate periodic de Registrul Auto Român (RAR). De asemenea, deponenţii mai propun corelarea nivelului taxei de poluare cu emisiile de noxe, analiza bazei de impozitare prin includerea nediscriminatorie a întregului parc auto naţional pe principiul “poluatorul plăteşte” – cu care, de altfel, toţi cei care şi-au exprimat poziţia au fost de acord –, revizuirea formulei de calcul a taxei de poluare, care să ţină cont de tot ciclul de viaţă al autovehiculului. În acelaşi timp, se recomandă analiza utilizării unor mecanisme simple de colectare a taxei de poluare, simplificate din punct de vedere birocratic, prin utilizarea internetului. Comisia a reţinut şi recomandarea potrivit căreia este necesară analiza avertizărilor cu privire la neconcordanţa între denumirea taxei şi modalitatea de calcul al acesteia, care ţine cont şi de alţi factori, cum ar fi capacitatea cilindrică.
CORELARE. Este recomandată, în acelaşi timp, corelarea proiectului de ordonanţă privind taxa de mediu cu alte acte normative, dar şi analizarea soluţiilor alternative propuse de depozanţi în legătură cu iniţierea unor sisteme de bonificaţii care să aibă ca efect accelerarea procesului de înnoire a parcului auto naţional. Cei care şi-au prezentat depoziţiile au ajuns la concluzia că această taxă penalizează poluarea, dar nu contribuie suficient la înnoirea acestui parc auto. O altă propunere se referă la corelarea nivelului de taxare auto cu nivelul de taxare a altor categorii de poluatori. Se mai recomandă ca programele de mediu elaborate de Ministerul Mediului şi susţinute de Administraţia Fondului de Mediu să fie popularizate şi supuse consultărilor publice, pentru a se obţine consensul larg al cetăţenilor. “Guvernul poate să ţină cont sau nu de punctul de vedere al oamenilor. Decidentul este factorul politic, noi doar le-am pus la dispoziţie rezultatele audierii publice”, a precizat Radu Nicosevici, preşedintele Academiei de Advocacy, asociaţie care a organizat, alături de Executiv, audierea publică.