Consumul total de programe de televiziune a crescut, anul trecut, cu 3 minute faţă de media din 2008, ajungând la un total de 3 ore şi 12 minute pe zi. Datele au rezultat în urma unui studiu al companiei Eurodata TV Worldwide, prezentat la târgul de televiziune MIPTV, organizat la Cannes în perioada 12-16 aprilie.
Potrivit studiului "One Television Year in the World/ Un an de televiziune în lume", explicaţia creşterii consumului zilnic de programe tv constă în faptul că au apărut metode suplimentare de distribuţie a televiziunii, cum sunt sistemele digitale terestre (DTT) sau noile modele bazate pe transmisia programelor pe internet, care oferă telespectatorilor accesul convenabil şi rapid la programele preferate. Ficţiunea rămâne genul cu cea mai mare audienţă la telespectatori, în ciuda unei uşoare scăderi în popularitate, potrivit aceluiaşi studiu, citat de Mediafax. Astfel, programele de ficţiune au adus 42% din audienţele înregistrate pe posturile de televiziune în 2009, faţă de 45% în 2008. Programele de entertainment au înregistrat o creştere de un procent, de la 37%, în anul 2008, la 38% anul trecut, în vreme ce programele de tip "factual" au reprezentat 20% din audienţele pe televiziune înregistrate anul trecut. Pe de altă parte, "regii" ficţiunii au fost anul trecut serialele - 63%, urmate de filme şi soap opera - câte 12% fiecare, telenovele - 9%, desene animate - 2%, filmele de televiziune - 2% şi sitcom-urile - 1%.
ENTERTAINMENT
În ceea ce priveşte programele de tip entertainment, principalul motor de realizare a audienţelor au fost tipul de evenimente difuzate (30%), reality show-urile (28%), variety show-urile (18%), jocurile (12%), talk-show-urile (7%) şi show-urile de comedie (5%). În cazul programelor de tip "factual", ştirile au deţinut în 2009 ponderea cea mai mare în balanţa audienţelor, cu 52%, fiind urmate de emisiunile de tip magazin, cu 27% din audienţe, în timp ce politica a adus 10% din audienţe, iar documentarele - 9%. La aceeaşi categorie au fost incluse şi emisiunile religioase, care au adus staţiilor tv 1% din audienţe.
Potrivit aceluiaşi studiu, unul din progresele aşteptate la scară tot mai largă în industria televiziunii este legat de schimbarea măsurării audienţelor prin introducerea unui concept legat de distribuţia de televiziune pe mai multe platforme: televiziunea clasică, televiziunea prin internet şi televiziunea prin intermediul telefoniei mobile. Noul concept poartă denumirea de TSV (Time-Shifted Viewing, n.r.) şi introducerea sa în măsurarea oficială a audienţelor din ţări ca Germania (în iulie 2009) sau Norvegia (încă din 2008) a dus la creşterea semnificativă a cantităţii măsurate de consum de televiziune.