Europarlamentarul Dragoș Benea, vicepreședintele PSD, susține că autostrăzile din Moldova, cuprinse în PNRR, sunt „o invitație la mersul pe jos, care face piciorul frumos”.
„Un
Acesta spune că despre A13 Bacău – Onești – Brașov, PNRR nu suflă nicio vorbă, deși documentația de licitație pentru execuție ar trebui să fie gata în toamna lui 2022, conform contractului.
„În rest, avem de-a face cu un optimism debordant în privința A7 Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani, autostradă ale cărei documentații tehnice au fost pornite încă din 2018, în timpul guvernării PSD, și ulterior preluate de guvernele de dreapta (Orban & Cîțu), care acum se împăunează cu o altă variantă de autostradă decât cea pentru care au făcut lege în 2018”, mai spune Dragoș Benea.
Conform acestuia, executivul PNL/USR vorbește în cuvinte mari despre tronsonul Ploiești – Buzău (63 km), care se regăsește în Muntenia, nu în Moldova și care e „spart” în 3 loturi distincte, ceea ce înseamnă proceduri și contracte separate, ritmuri diferite de execuție a lucrărilor, constructori diferiți etc., pentru ceva mai mult de 60 km de autostradă.
„Pentru celelalte tronsoane din A7, respectiv Buzău – Focșani, Focșani – Bacău, Bacău – Pașcani va trebui să așteptăm cu sufletul la gură finalizarea în timp util a documentațiilor tehnice aferente, în condițiile în care elaborarea acestora întâmpină deja felurite întârzieri și decalaje. Mă întreb cum plănuiește Guvernul să scoată la licitație lucrările de pe aceste tronsoane, care – luate fiecare în parte – au o lungime mai mare decât Ploiești – Buzău și se află în Podișul Moldovei, nu în câmpiile Munteniei!?”, susține Dragoș Benea.
Acesta mai spune că, în schimb, sunt prevăzuți bani pentru metroul de la Cluj.
„Dacă pentru Moldova banii sunt puțini, dar optimismul declarativ mare, pentru metroul de la Cluj (luat la pachet cu extinderea metroului din București) se cer prin același PNRR 600 milioane euro, în contextul în care durata de implementare de 96 luni (8 ani) depășește termenul limită de angajare a fondurilor de redresare & reziliență (2026). Mai mult, pentru acoperirea valorii integrale a proiectului, Guvernul se angajează să contracteze împrumuturi sau să asigure finanțare din bugetul național – asta, pentru că și cei de la PNL au realizat că numai 7 km din metroul lui Boc ar putea fi acceptați la finanțare prin PNRR. Dacă vor fi acceptați. Peste 380 milioane euro e suma solicitată pentru introducerea unei linii de tren pe hidrogen, pe relația București – Pitești (109 km), în condițiile în care singurul tren de pasageri din Europa, cu acest tip de propulsie, a circulat la 23 aprilie 2021, adică în urmă cu o lună și jumătate. În România nu avem constructori de material rulant cu această tehnologie, dar vrem să fim
Acesta mai spune că a observat o „frenezie” a îndesării de stații și prize de încărcare electrice pe toate secțiunile și tronsoanele de autostradă despre care se vorbește în PNRR: „Ele nu sunt expresia unei viziuni guvernamentale de încurajare a transportului cu mijloace nepoluante (automobile electrice), ci un fel de cioară vopsită prin care Bucureștiul vrea să amăgească Bruxelles-ul că respectivele proiecte ar avea o pronunțată componentă (sursa: Mediafax)