x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social „112 trebuie rezervat doar persoanelor care au nevoie”

„112 trebuie rezervat doar persoanelor care au nevoie”

de Monica Cosac    |    08 Apr 2019   •   12:13
„112 trebuie rezervat doar  persoanelor care au nevoie”
Sursa foto: Victor Stroe

Mai mult de jumătate din cele aproape 13 milioane de apeluri la numărul unic de urgenţă 112, înregistrate în 2018, nu au fost de competenţa Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), ci solicitări de informaţii diverse, apeluri efectuate din greşeală, farse şi apeluri injurioase. În acest context, ieri, de Ziua Mondială a Sănătăţii, a fost lansată Campania „Urgenţa este pentru Urgenţe”, prin care autorităţile şi-au propus să educe populaţia din România cu privire la utilizarea responsabilă a serviciilor medicale de urgenţă.

Serviciul 112 a preluat 12.735.836 de apeluri, în 2018, conform datelor STS, însă mare parte dintre acestea sunt farse. „Apelurile nu sunt numai pe medical, sunt şi apelurile care vin pe Pompieri, apelurile care vin pe Poliţie. 112 preia toate apelurile, însă pe partea medicală din aproximativ 2.700.000 de cazuri, pe care le rezolvă ambulanţa, nu numai urgenţe, şi consultaţii şi transport, în jur de 1.200.000 ajung la UPU pe an. La SMURD, cifra e mai mare care ajunge la UPU, pentru că acolo avem echipajele paramedicale care nu pot lua decizia de lăsa un bolnav acasă”, a declarat şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), Raed Arafat, la lansarea campaniei „Urgenţa este pentru Urgenţe”. Potrivit şefului DSU, campania este una de informare şi de educare a populaţiei cu privire la rolul principal al UPU, şi anume salvarea de vieţi, şi cuprinde două spoturi Tv şi două sporturi radio, subtitrate în limba maghiară şi germană, ce vor fi difuzate timp de un an.

Acesta a precizat că exagerarea simptomelor de către unii pacienţi şi un telefon dat abuziv la 112 „poate ucide” un alt pacient, care are o urgenţă  reală.

„Noi încercăm să-l facem pe pacient să înţeleagă care este de fapt modul în care medicul vede o urgenţă. Pentru că avem urgenţă percepută şi o urgenţă reală. Pentru orice persoană laică, o durere apărută acut este o urgenţă şi acest lucru este de înţeles şi poate să o determine să meargă la UPU. Dar medicul când vede persoana respectivă şi o triază pe un cod verde sau albastru sau alb, atunci într-adevăr înseamnă că medicul a înţeles despre ce e vorba, dar e o problemă care nu pune viaţa în pericol”, susţine Arafat.

 „Scopul acestei campanii de informare este de a creşte nivelul de conştientizare cu privire la faptul că acest număr 112 ar trebui apelat doar atunci când este nevoie şi trebuie rezervat doar pentru persoanele care au nevoie”, a spus şi ambasadorul desemnat al Confederaţiei Elvenţiene în România, Arthur Mattli.

Campania este parte a unui proiect finanţat prin Programul de Cooperare Elveţiano-Român.

 

Potrivit unui ordin publicat săptămâna trecută, timpul de aşteptare la UPU pentru cazurile de cod verde, albastru şi alb a fost prelungit, a reamintit Raed Arafat.

×